تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
فرجی راد،سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ایران با درخواست فرانسوی‌ها برای مذاکرات موشکی چه کند؟

سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا معتقد است ایران در دیدار با طرف فرانسوی باید طرف مقابل را قانع کند که ما در منطقه ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده و در حوزه موشکی نیز ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم.
ایران با درخواست فرانسوی‌ها برای مذاکرات موشکی چه کند؟
رویداد۲۴- سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا معتقد است ایران در دیدار با طرف فرانسوی باید طرف مقابل را قانع کند که ما در منطقه ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده و در حوزه موشکی نیز ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شب گذشته به همراه یک هیئت بلندپایه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران وارد تهران شد. وی روز یکشنبه در آستانه سفر به تهران اعلام کرد درصورتی‌که ایران مسائل پیرامون برنامه موشکی خود را حل نکند با تحریم روبه‌رو خواهد شد.

لودریان در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش مدعی شد که «برنامه موشک‌های بالستیک ایران که چند هزار کیلومتر برد دارند، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگار نیستند و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش  هستند. درصورتی‌که این مشکل مستقیماً حل نشود، این کشور با خطر تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد.»

چندی پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران بود که طرف‌های غربی به‌طورجدی بر برنامه موشکی ایران متمرکز شدند و برخی حتی این فرضیه را مطرح کردند که با توجه به اینکه ایران در حوزه برنامه هسته‌ای خود حاضر به مذاکرات و درنهایت توافق شده، در دیگر حوزه‌ها ازجمله موشکی، حقوق بشر، منطقه و تروریسم نیز باید همین فرایند در پیش گرفته شود.

ایران اما برنامه موشکی را خط قرمز خود معرفی کرده و اعلام کرد هیچ گونه توافقی برای محدود کردن ظرفیت موشکی خود را نخواهد پذیرفت. اما امکان مذاکرات، اعتمادسازی و تفاهم هنوز وجود دارد. با توجه به اینکه طرف اروپایی سعی دارد به‌گونه‌ای از لفاظی های جنگ طلبانه طرف آمریکایی فاصله بگیرد و درعین‌حال از طریق بحث و تبادل‌نظر، شرایط را به سمت و سویی ببرد که منافع منطقه‌ای خود را ازاین‌گونه لفاظی ها دور نگه دارد، به نظر می‌رسد طرف ایرانی نیز گام‌هایی در جهت این اعتمادسازی برداشته است. پذیرش سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران با دستورکار مذاکره در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای می‌تواند یکی از این گام‌ها باشد.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ، مجارستان و سریلانکا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اهداف وزیر خارجه فرانسه از سفر به تهران گفت: فرانسوی‌ها در بحث منطقه فعال شده‌اند و بعد از یک دوره رکود در سیاست‌های منطقه‌ای با روی آمدن امانوئل مکرون به‌عنوان رئیس‌جمهور و به‌ویژه بعد از حوادث سوریه و لبنان  تصمیم گرفتند که مجدداً در سیاست‌های منطقه‌ای و حفظ منافع خود و حتی گسترش آن فعال شوند.

فرجی راد در ادامه افزود: یکی از مسائلی که فرانسوی‌ها در آن فعال شدند، مسئله لبنان و سوریه و ماجرای سعد حریری بود که آقای مکرون بسیار فعال بود و توانست حریری را از عربستان خارج کند. مسئله سوریه هم یکی از بخش‌هایی است که وی در آن فعال شده و مجدداً در حال کار با اروپا و آمریکا است.


وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگری که فرانسوی‌ها می‌خواهند در موردش فعال شوند و منافعشان را حفظ کنند مسئله ایران است، گفت: از یک‌سو فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها با امضای توافقنامه برجام سعی کردند هم مشکل امنیتی خودشان را در این رابطه حل کنند و هم منافعی از این توافق کسب کنند، طبیعتاً به موفقیت‌هایی دست یافتند، ایران هم به موفقیت‌هایی دست یافت. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تمام این موفقیت‌ها در معرض خطر قرار گرفت. آمریکایی‌ها یا تیم ترامپ به‌طور جد به دنبال از بین بردن برجام هستند.
سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا در ادامه افزود: اروپا از یک‌سو نگران نزدیکی ایران و روسیه  است و ازآنجایی‌که روسیه را یک تهدید امنیتی برای خود می‌داند، سعی کرده فشارهایی هم بر ایران وارد کند که ایران تا حدودی در حوزه منطقه‌ای عقب‌نشینی کند، یعنی در مسائل سوریه و لبنان و اگر هم امکان داشت در مسائل عراق. از سوی دیگر، آن‌ها برای اینکه هم برجام را حفظ کنند و هم به ایران فشار بیاورند، در مسائل منطقه‌ای و موشکی با آمریکا همراهی می‌کنند تا هم برجام حفظ شود و هم آن دستاوردهایی که خود می‌خواهند از قبل این مسئله به دست آورند، حاصل شود. 

وی تصریح با اشاره به اینکه فرانسه در اروپا نقش اول را در این رابطه ایفا می‌کنند، انگلیس و آلمان هم پشت سر آن و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند، و طبیعتاً همان‌طور که وزیر خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران اعلام کرد به دنبال اعمال فشار بر تهران هستند، گفت: درصورتی‌که ایران هم نخواهد با آن‌ها همراهی کند، آن‌ها در اعمال فشارهای اقتصادی در درجه اول و بعد هم فشارهای سیاسی بر ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد. لذا فرانسوی‌ها امروز در مذاکرات خودشان در تهران خیلی رک مسائل خود و اروپا را مطرح می‌کند و بهانه‌شان این است که آقای ترامپ می‌خواهد برجام را از بین ببرد و ما در حال کمک هستیم که این اتفاق نیفتند و طبیعتاً دنبال اهداف خود هستند.

فرجی راد در پاسخ به این سؤال که ایران در دیدار با وزیر خارجه فرانسه چه سیاستی را باید در پیش بگیرد که روابط دو طرف به توازن برسد و نگاه از بالای تحریم یا قبول مواضع غربی از بین برود، گفت:آنچه مسلم است ایران در چند روز اخیر نشان داده که آمادگی دارد خارج از حوزه برجام در رابطه با مسائل دیگر صحبت کند، قبلاً می‌گفت صحبت نمی‌کندد حالا مذاکراتی در اروپا صورت گرفته، همین سفر وزیر خارجه فرانسه و اعلام اینکه در رابطه چه موضوعاتی قصد مذاکره دارد، انجام می‌شود و همین‌طور صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ما مبنی بر اینکه ما مذاکره می‌کنیم و مذاکره خوب است اما در رابطه با برجام نیست، هم قابل‌توجه است.

وی در ادامه اضافه کرد: پس ایران پذیرفته است که در رابطه با دو موضع مهم یکی مسئله موشکی و دیگری مسائل منطقه‌ای مانند عراق، یمن، سوریه و لبنان با اروپا مذاکراتی داشته باشد. در این مذاکرات دو موضوع مطرح است، یکی مسئله منطقه است که ایران باید طرف مقابل را قانع کند که ما ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده، یعنی ما با تروریسم جنگیدیم و خسارت‌هایی دیدیم و جان‌فشانی‌هایی کردیم در سوریه، عراق و در لبنان. و به دنبال جنگ نیستیم، حزب‌الله هم به دنبال جنگ نیست و در یک سال گذشته هم به‌خوبی نشان داده –حتی در مسئله حریری- که می‌خواهد لبنان باثبات باشد. 

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان تصریح کرد: یکی هم مسئله موشکی است که شاید کمی سخت‌تر از مسئله منطقه‌ای باشد. در این حوزه هم ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم. باید تأکید کند که ایران کشور بزرگ و پرجمعیتی است و دشمن زیاد دارد، و باید از خود دفاع کند و نمی‌تواند در مورد مسئله موشکی خود در آن حدی که دیگران احساس خطر نکنند، کوتاه بیاید.اگر آن‌ها بخواهند توسعه صنعت موشکی ما را کاملاً متوقف کنند یا ضربه اساسی به آن بزنند، بعید می‌دانم کسی در کشور راضی شود یا جرات کند که در این مسئله کوتاه بیاید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
فیض
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
این همه افاضات دیپلماتیک می تواند تمامی گره های کور سیاسی کشورمان را حل و فصل کند خیلی بجا بنظر می رسد آقای ظریف جای خودرا به استاد ژئوپولوتیک دانشگاه بدهد البته مدیر گروه جغرافیای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با رساله مشعشع معروف خود توانست ثابت کند در گرفتن دکتری هرکاری را می توان به عنوان فعالیت علمی به حساب آورد و با همرنگی با بالاترین مقام خود در یک میدان سیاسی فعالیت کرد.
احمد
|
Austria
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
ما باز هم می گوییم که در مذاکرات برجام مغبون شده ایم و قبل از هر حرف و گفتگو یا باید آنها تحریم ها را کاملا بردارند در غیراینصورت ما طی ضرب العجل کوتاهی غنی سازی 20 درصد را سریعا انجام دهیم و بحث موشکی به کسی ربط ندارد به فرض اگر جنگی مثل جنگ هشت ساله برایمان اتفاق افتاد همین فرانسه هواپیمای سوپر اتاندارد به معارضین ما خواهد داد اینها را باید به مکرون کوچلو بفهمانید مگر ما از کره شمالی کمتریم . و خواهش میکنیم دل رهبر را خون نکنید . مردم به خاطر رهبر در سکوتند.
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
احمد
|
Austria
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
ما باز هم می گوییم که در مذاکرات برجام مغبون شده ایم و قبل از هر حرف و گفتگو یا باید آنها تحریم ها را کاملا بردارند در غیراینصورت ما طی ضرب العجل کوتاهی غنی سازی 20 درصد را سریعا انجام دهیم و بحث موشکی به کسی ربط ندارد به فرض اگر جنگی مثل جنگ هشت ساله برایمان اتفاق افتاد همین فرانسه هواپیمای سوپر اتاندارد به معارضین ما خواهد داد اینها را باید به مکرون کوچلو بفهمانید مگر ما از کره شمالی کمتریم . و خواهش میکنیم دل رهبر را خون نکنید . مردم به خاطر رهبر در سکوتند.
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
نظرات شما
پیشخوان