تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

یارانه‌بگیران و اوراق قرضه دو موضوع اساسی در بودجه ۹۷

حیدرعلی عابدی*
در بودجه سال ۹۷ توجه به دو موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است: 1- یارانه‌بگیران 2- اوراق قرضه.

در قانون قبلی گفته شده بود دولت موظف است 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را حذف کند. من مخالف پاس‌کاری این موضوع بین دولت و مجلس هستم. در کمیسیون تلفیق بودجه پیش‌بینی شد که دولت آزاد است و می‌تواند براساس درآمدها، آزمون وسع را انجام دهد و یارانه افرادی که از نظر مالی شرایط بهتری دارند را قطع کند. از طرف دیگر به مردم اختیار داده شده که اگر می‌خواهند در آزمون وسع شرکت نکنند تا گردش مالی آن‌ها زیر ذره‌بین محاسبات قرار نگیرد از گرفتن یارانه انصراف دهند.

بنابراین هر دو طرف مختار هستند و از این راه، کمی مقدار یارانه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند که این روش قابل پسندتر است. در موضوع اوراق قرضه اگر این اوراق برای کارهای عمرانی مصرف شود ضرری متوجه کشور نمی‌شود هرچند شاید نفی‌ای هم از آن نبریم. به طور مثال طرحی که قرار است پنج سال دیگر افتتاح شود با اوراق قرضه، سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

برخی معتقدند اگر راه‌اندازی پروژه، چهار سال به جلو بیافتد سود حاصل از این اتفاق، ضرر اوراق قرضه را جبران می‌کند. اما استفاده از اوراق قرضه برای امور جاری، آینده فروشی است. دولت نباید مجلس را مجبور کند که موادی را تصویب کند که آینده بچه‌های ایران فروخته شود. در حال حاضر یکی از مشکلات عمده کشور، طرح تحول سلامت است که نیازمند بودجه می‌باشد که آن را بودجه جاری می‌نامیم.

مشکل دیگر، در صندوق‌های کشوری و لشگری است که نمی‌توانند جواب‌گوی بازنشستگان خودشان باشند. پیشنهاد می‌کنم صندوق‌های بازنشستگی را به شرکت‌هایی که درآمدزا هستند واگذار کنند تا این صندوق‌ها بتوانند روی پای خود بیایستند. همچنین باید بودجه‌های جاری هم سر و سامانی پیدا کنند تا بتوانیم حداقل با درآمدهای حاصل، کشور را اداره کنیم.

*نماینده مجلس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان