تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

پاسخ رسولی به نگرانی اصولگرایان درباره تعدیل نیروهای مازاد شهرداری

حسن رسولی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر درباره نگرانی افراد و رسانه‌های اصولگرا از بیکار شدن جوانان و احتمال جایگزینی نیروهای اصلاح‌طلب در شهرداری گفت: اعضای اصولگرا شورای شهر باید درگذشته نگران این موضوع می‌شدند. همچنین رسانه‌های اصولگرا، بهتر است از دوستان اصولگرا از استخدام بی‌رویه در سال‌های اخیر سوال کنند که دلیل این‌همه اضافه کردن نیرو چه بوده است؟
پاسخ رسولی به نگرانی اصولگرایان درباره تعدیل نیروهای مازاد شهرداری
رویداد۲۴حسن رسولی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر درباره نگرانی افراد و رسانه‌های اصولگرا از بیکار شدن جوانان و احتمال جایگزینی نیروهای اصلاح‌طلب در شهرداری گفت: اعضای اصولگرا شورای شهر باید درگذشته نگران این موضوع می‌شدند. همچنین رسانه‌های اصولگرا، بهتر است از دوستان اصولگرا از استخدام بی‌رویه در سال‌های اخیر سوال کنند که دلیل این‌همه اضافه کردن نیرو چه بوده است؟

اعلام 13 هزار نیروی مازاد در شهرداری و پرداخت حقوق ماهیانه معادل 500 تا 550 میلیارد تومانی شهرداری به کارمندانش آن در شرایطی که به شدت باکسری بودجه دست و پنجه نرم می‎کند هنوز خبرساز است و نقل‌قول فراوانی به دنبال دارد.

اکنون‌که مدتی است از تعدیل این تعداد نیروی شهرداری سخن گفته می‌شود، اعضای سابق شورای شهر و برخی از مسئولان شهرداری گذشته که همگی در اردوگاه اصولگرایان قرار دارند و از نزدیکان شهردار سابق محسوب می شود به این اقدام واکنش نشان می‌دهند. اقبال شاکری عضو سابق شورا از تعدیل نیرو ابراز نگرانی کرده و اعتقاد دارد این موضوع بر مردم فشار تحمیل می‌کند و دلیلی برای اعتراض مدنی است. همچنین ابوالفضل قناعتی گفته است: «کسانی که در شهرداری کار می‌کنند از خارج نیامده‌اند، این‌ها، جوانان همین شهر و همین مملکت هستند، اینجا اگر بخواهند کسی را بیرون کنند و کسی را بیاورند درست نیست».

هرچند در مقابل این گفته‌ها، شورای پنجم درباره تعدیل نیروها نظر دیگری دارد. اینکه افرادی که از بدنه شهرداری خارج می‌شوند موردحمایت قرار می‌گیرند و اینکه قرار نیست به‌جای نیروی اصول‌گرا، افراد اصلاح‌طلب به استخدام شهرداری درآیند.  

حسن رسولی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر درباره برنامه شورای پنجم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تعدیل نیروهای مازاد شهرداری گفت: نیروهای مازاد شهرداری مسئله‌ای است که باید برای برنامه‌ریزی با آن برخورد شود. رویکرد اصلاحی نیروی ساختاری شهرداری در آینده علاوه بر اینکه، معطوف به منافع عمومی شهروندان و مصالح سازمانی است، نسبت به سرنوشت نیروهای آزادشده بی‌تفاوت نخواهد بود. به عبارتی این دو تعارض را باهم هماهنگ خواهیم کرد.

رسولی ادامه داد: اکنون ما در شهرداری و واحدها تابعه با تراکم نیروی انسانی روبرو هستیم که به لحاظ کیفی و کمی با نیازمندی‌های واقعی سازمان تناسب ندارد. برای همین در شهرداری ازنظر منابع انسانی معماری مجدد و مهندسی تازه‌ سازمانی لازم است. این معماری طبق برنامه سوم شورای پنجم است که باید برای آن همفکری شود. 

او با بیان اینکه در حال حاضر این نیروهای مازاد هزینه بدون سود برای شهرداری هستند گفت: این هزینه هم که در قالب حقوق کارکنان پرداخت می‌شود  از جیب مردم است. چراکه تراکم بیش‌ازحد نیروی انسانی تحمیل هزینه به زیان شهر است و هزینه‌های شهر هم از شهروندان تامین می‌شود. منافع سازمانی اقتضاء می‌کند با کمترین حقوق و دستمزد، بیشترین بهره‌وری و کارآمدی را داشت.

وی با اشاره به نگرانی افراد و رسانه‌های اصولگرا از بیکار شدن جوانان و احتمال جایگزینی نیروهای اصلاح‌طلب در شهرداری گفت: اعضای اصولگرا شورای شهر باید درگذشته نگران این موضوع می‌شدند. همچنین رسانه‌های اصولگرا، بهتر است از دوستان اصولگرا از استخدام بی‌رویه در سال‌های اخیر سوال کنند که دلیل این‌همه اضافه کردن نیرو چه بوده است؟ 

رسولی در ادامه به برنامه شورای پنجم در کاهش نیروی شهرداری اشاره کرد: ما برای تعدیل نیرو طبق تبصره 4 قانون برنامه دوم توسعه شهر تهران که دوره چهارم شورای تهران تصویب‌شده است، عمل می‌کنیم. طبق این تبصره شهرداری و معاونت‌های آن می‌توانند 4 درصد کارکنان خود را از طریق قانون بازنشستگی، بازنشستگی تشویقی، بازخریدی و روش‌های دیگر قانونی کم کنند. البته در همین تبصره قانونی به مدیریت شهری اجازه داده‌شده است، سالیانه 2 درصد نیروهای جوان متخصص موردنیاز سطوح مختلف سازمانی شهرداری را جذب و استخدام کند. 

وی افزود: بنابراین آنچه توسط شهردار و معاون منابع انسانی برای تعدیل در دست اجراست طبق مصوبه شورای چهارم است و شهرداری با اجرای آن انباشتگی نیرو نخواهد داشت.

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تاکید کرد: طبق این مصوبه افرادی که بازنشسته می‌شوند که دیگر نیاز به قرارداد ندارند. اما افرادی که شامل بازخرید یا بازنشستگی نمی‌شوند، قرار است طبق برنامه توسعه روش توانمندسازی برای آنها اجرا شود.

او گفت: بالاخره افرادی که در سال‌های گذشته جذب شهرداری شدند، حق دارند ملاحظه انسانی، معیشتی و خانوادگی آنها در نظر گرفته شود. این مورد از الزامات و رویکردهایی است که شورا به آقای نجفی ابلاغ کرده است. این موضوع در برنامه سوم توسعه که اکنون تنظیم و تدوین آن در دستور کار است و از ابتدای سال 98 اجرا شود، لحاظ می‌شود.

رسولی ادامه داد: بنابراین با ارتقای توانمندی‌های فردی، آموزش‌های حرفه‌ای و... برای آن گروه از نیروهای شهرداری که در ساختار کنونی شهرداری کارایی جدی ندارند در نظر گرفته‌شده. از این طریق اگر قراردادهای بعد از انقضا تمدید نشد با حمایت شهرداری و دستگاه‌های دیگر ازجمله سازمان آموزش فنی حرفه‌ای، وزارت کار؛ تعاون و رفاه تامین اجتماعی و با ارائه تسهیلات شغل جدید برای آنها در نظر گرفته شود. به‌نوعی این افراد، اشتغال‌زایی و در حقیقت جابه‌جایی شغلی پیدا می‌کنند.

وی در خاتمه گفت: ضمن اینکه آقای نجفی در آینده موظف خواهد شد، ماموریت های شهرداری را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کند که توانایی استخدام تعدادی نیروی شهرداری را داشته باشند. یعنی شهرداری تعدادی از نیروهای مازاد را به شرکت‌های پیمانکاری که در مناقصه برنده می‌شوند را معرفی کند. اصلا یکی از شروط اولویت واگذاری شرکت‌ها همین است.
نظرات شما
پیشخوان