تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

نمایندگان برای کشیدن ترمز دولت به رای سیاسی روی می‌آورند

ابوالفضل سروش، نماینده تهران معتقد است تاکنون عملکرد دولت خودمحورانه بوده است و امروز شاهد تعامل مناسبی بین دولت و مجلس نیستیم.
نمایندگان برای کشیدن ترمز دولت به رای سیاسی روی می‌آورند
رویداد۲۴- ابوالفضل سروش، نماینده تهران معتقد است تاکنون عملکرد دولت خودمحورانه بوده است و امروز شاهد تعامل مناسبی بین دولت و مجلس نیستیم.

روز سه شنبه هفته جاری جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود و روز بعد از آن -چهارشنبه- محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای دفاع از عملکرد خود در جلسه استیضاح شرکت خواهد کرد. حال همگان منتظرند تا ببینند نمایندگان چه تصمیمی درباره این سه وزیر مطرح شده خواهند گرفت و آیا دولت دستخوش تغییراتی خواهد شد یا خیر؟

ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه موافق استیضاح این سه وزیر است یا خیر، گفت: بطور کلی استیضاح حق نمایندگان است و زمانی که آن‌ها احساس کنند وزیری عملکرد خوبی نداشته از ابزار نظارتی خود استفاده می‌کنند. اما در رابطه با استیضاح‌های پیش‌رو باید بگویم که من جزو امضاکنندگان استیضاح این سه وزیر نبودم ولی انتقاداتی به عملکرد وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارم و امکان دارد به استیضاح این دو وزیر رای مثبت دهم هرچند هنوز تصمیم نهایی خودم را در این رابطه نگرفتم. 

سروش در ادامه افزود: اما قاطعانه می‌گویم که به استیضاح آقای مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی رای منفی می‌دهم زیرا ایشان را شایسته ادامه کار در وزارتخانه خود می‌دانم. 

وی در ادامه در مورد اینکه برخی معتقدند فراکسیون امید در رابطه با رای اعتماد یا عدم رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم بسیار منفعلانه برخورد می‌کند افزود: اصلاً اینطور نیست و فراکسیون در این موضوعات بسیار با دقت ورود پیدا می‌کند و فقط درباره آقای دکتر غلامی، وزیر علوم تصمیم را به اختیار اعضای فراکسیون امید گذاشت. اگر به تصمیمات گذشته فراکسیون امید توجه کنید می‌بینید که غیر از این یک مورد، فراکسیون نظر مثبت یا منفی خود را اعلام کرده است.

سروش درباره اینکه آیا استیضاح این سه وزیر می‌تواند به دلیل عدم تعامل مناسب دولت با مجلس باشد، گفت: بله این موضوع تا حدودی در این استیضاح‌ها مطرح است هرچند که رویکردهای سیاسی هم در این سه استیضاح بی‌تاثیر نبوده است. متاسفانه دولت تا اینجای کار خیلی خودمحورانه عمل کرده است و این احتمال می‌رود که بسیاری از نمایندگان به رای سیاسی روی بیاورند تا ترمز دولت کشیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر از یک تا سه وزیر در این استیضاح‌ها برای ادامه کار در وزارتخانه متبوع خود رای لازم را نیاورند می‌توان به تعامل بهتر دولت با مجلس در آینده امیدوار بود، افزود: به هر حال این اتفاق حاوی یک پیام برای دولت خواهد بود که بیشتر به اجرای برنامه ششم دقت کند. من و برخی از نمایندگان احساس می‌کنیم که دولت در اجرای قانون خیلی خوب و موفق عمل نکرده است و همین رویکرد باعث شده که تعامل دولت با مجلس کمرنگ شود.

نماینده تهران در رابطه با اینکه این روند استیضاح‌ها در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: در حال حاضر استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم مطرح است و من شنیدم 35 امضایی هم برای این موضوع جمع شده است و احتمال دارد در سال آینده شاهد استیضاح آقای بطحائی هم باشیم.
نظرات شما
پیشخوان