تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وزرا تاوان عصبانیت نمایندگان از روحانی را می‌دهند/ مجلس می‌خواهد ضرب شستی به دولت نشان دهد/ برخی از وزرا به شدت مغرور و متکبر هستند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در خصوص استیضاح وزرای کار، راه و کشاورزی و اینکه آیا به عنوان موافق استیضاح حاضر به نطق خواهد بود گفت: هنوز تصمیم نگرفتم و علیرغم اینکه از سمت دو وزیر از من خواسته شده که به عنوان موافق صحبت کنم ولی خیلی راغب نیستم چون دلم از دولت به خاطر عملکردش شکسته است.
وزرا تاوان عصبانیت نمایندگان از روحانی را می‌دهند/ مجلس با استیضاح سه وزیر می‎خواهد خود را از دولت جدا کند
رویداد۲۴- غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی اعتقاد دارد استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم بهانه‌گیری مجلس از دولت است و مقصر این بهانه‌گیری هم خود دولت و شخص رئیس‎جمهور است.

سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته روز سرنوشت‌سازی برای دولت و مجلس خواهد بود. استیضاح همزمان سه وزیر از کابینه دوازدهم آن هم در روزهای پایانی سال 96 حکایت از آن دارد که دیگر مجلس بنا ندارد به تعامل تمام قد خود با دولت ادامه دهد و به نوعی به دنبال آن است که پیامی برای شخص رییس جمهور داشته باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره ارزیابی‌اش از سه استیضاح وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی گفت: تا امروز مجلس نهایت همکاری را با دولت داشته و تمام سعی خودش را کرده که به دولت کمک کند و به نوعی مجلس به دولت اعتماد کرده که از نظر من این اعتماد هم اشکال ندارد. نمایندگان فرصت لازم را به دولت دادند و اکنون حجت تمام شده و این سه استیضاح روزهای آتی نشان از آن دارد که مجلس آهسته آهسته می‌خواهد خود را از دولت جدا کند.

جعفرزاده راجع به اینکه آیا با استیضاح این سه وزیر آن هم در این شرایط موافق است یا خیر، گفت: من با هر سه استیضاح مخالفم. در حال حاضر شرایط خوبی برای استیضاح نیست و اکنون در آستانه سال جدید هستیم. به طور مثال وزارت راه و شهرسازی 52 هزار نفر پرسنل دارد و این وزارتخانه نیاز دارد که در این روزهای حساس، وزیر داشته باشد تا لااقل به امورات این خانواده بزرگ رسیدگی کند. حقیقتاً زمان خوبی برای استیضاح نیست. 

وی در ادامه افزود: استیضاح‌ها عمدتاً پشت پرده دارد. من چندی پیش راجع به یکی از نمایندگان ناراضی با یکی از وزرا صحبت کردم و گفتم شما تلاش کنید تا رضایت این نماینده را جلب کنید که از استیضاح صرف‌نظر کند بعد از صحبت‌های من وزیر گفت ایشان از من خواسته بیایید در منطقه ما یک پالایشگاه بزنید و آن پالایشگاه 12 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد یعنی من باید چنین امتیازی را بدهم تا آن نماینده از استیضاح منصرف شود. آقای وزیر گفت این کار نه توجیه اقتصادی دارد و نه من پولش را دارم. پشت پرده این سه استیضاح هم یکسری مطالبات محلی، اغراض‌ها، درخواست‌های غیرمنطقی، دلخوری از شخص رییس جمهور و... است که همه این‌ها با هم جمع شده است. الان ایراداتی که از وزیر گرفتند پرده نمایش است اما پشت پرده این نمایش داستان‌های دیگر است. من معتقدم این استیضاح‌ها عمق ندارد.

عضو هیان رییسه فراکسیون مستقلین در مورد اینکه آیا این سه وزیر بر سر کار می‌مانند یا استیضاح رای خواهد آورد، گفت: احتمال اینکه استیضاح وزیری رای بیاورد هست و حتی شاید زیاد هم باشد اما اگر از من سوال شود این استیضاح‌ها درست است باید بگویم "نه". از نظر من بسیاری از نمایندگان از رفتارهای آقای روحانی عصبانی هستند و وزرا دارند تاوان این عصبانیت را می‌دهند. 

وی تصریح کرد: خیلی از همین نمایندگان که طرح استیضاح را امضا کردند افرادی هستند که در ایام انتخابات، آقای روحانی را کمک کردند ولی آقای رییس جمهور ارتباطی خوبی را با نمایندگان برقرار نکرد. من خودم کسی بودم که گفته بودم آقای روحانی نماینده بوده است و ادبیات مجلس را بلد است ولی اگر یک گزارش کار از آقای روحانی گرفته شود که تا امروز چند جلسه با مجمع نمایندگان استان‌ها داشته و تاکنون با چند نماینده بصورت انفرادی حرف زده است به این عدم تعامل آقای رییس جمهور با مجلس پی می‌برید. 

جعفرزاده در ادامه اضافه کرد: در زمانی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور بود هر وقت نماینده‌ای اراده می‌کرد می‌توانست ایشان را ببیند و رییس جمهور همیشه در دسترس بود اما الان برعکس شده و باید گفت نه به آن شوری و نه به این بی‌نمکی! متاسفانه ارتباط دولت با مجلس قطع شده است و برخی از وزرا به شدت مغرور و متکبر هستند و پاسخگویی مناسبی به نمایندگان ندارند. خود من برای دعوت از یک وزیر به فراکسیون باید سه، چهار روز زمان بگذارم و خیلی انرژی از ما می‌گیرند تا جواب دهند. 

نماینده مردم رشت تاکید کرد: مجلس خیلی به دولت کمک کرد و حتی این موضوع را در معرفی آن سه وزیر و سپس وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم ثابت کرد. الان فضای مجلس به گونه‌ای است که می‌خواهد یک ضرب شستی به دولت نشان دهد.

جعفرزاده در پاسخ به اینکه چرا با وجود این همه مشکلاتی که در حوزه راه است و مرتباً شاهد سوانح مختلف در کشور هستیم و یا اینکه با چنین بیکاری در جامعه روبرو هستیم باز هم معتقدید این استیضاح‌ها عمق ندارد، عنوان کرد: احساس من این است که این استیضاح‌ها بیشتر بهانه‌گیری مجلس است چون این روند و انتقادات، ماه‌های قبل هم بوده ولی سوال اصلی اینجاست چرا در این مقطع به یک باره سه وزیر استیضاح شدند؟ من حتی معتقدم اگر فضا را باز می‌گذاشتند شاید به جای سه وزیر اکنون باید شاهد استیضاح 5، 6 وزیر می‌بودیم. 

وی تصریح کرد: البته مقصر این بهانه‌گیری مجلس، دولت است. با نگاهی به انتصاباتی که در استان‌ها و کشور شده می‌توانیم به ریشه این بهانه‌گیری‌ها پی ببریم. آقای روحانی پس از پیروزی در انتخابات به یکباره زوایه‌اش را زیاد کرد. تا پایان دولت یازدهم خیلی بحث‌های جدی راجع به دولت نبود ولی پس از پیروزی مجدد روحانی، به یک باره مسیر و عملکرد دولت عوض شد.

جعفرزاده در پایان راجع به اینکه در روزهای استیضاح حاضر است به عنوان موافق وزرا صحبت کند، گفت: هنوز تصمیم نگرفتم و علیرغم اینکه از سمت دو وزیر از من خواسته شده که به عنوان موافق صحبت کنم ولی خیلی راغب نیستم چون دلم از دولت به خاطر عملکردش شکسته است. در حال حاضر من در فراکسیون مستقلین و هیات رییسه آن دارای جایگاه هستم و صحبت کردن من پیام دیگری برای مجلس دارد و در حال حاضر از این حیث از صحبت کردن اجتناب می‌کنم.
نظرات شما
پیشخوان