تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

آیت الله جنتی تا سال 98 رئیس مجلس خبرگان ماند

جنتی: شورای نگهبان هر جا لازم باشد بودجه را کم و هر جا لازم باشد،اضافه می کند/باید جلوی کسانی که می‌خواهند با رقصیدن و برداشتن روسری تظاهر به فسق کنند، محکم برخورد شود/

رویداد۲۴-جنتی: شورای نگهبان هر جا لازم باشد بودجه را کم و هر جا لازم باشد،اضافه می کند/باید جلوی کسانی که می‌خواهند با رقصیدن و برداشتن روسری تظاهر به فسق کنند، محکم برخورد شود/آیت الله احمد جنتی برای دو سال دیگر رئیس مجلس خبرگان رهبری ماند. روز گذشته چهارمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم برگزار شد و اکثریت اعضاء با تمدید ریاست آیت الله جنتی موافقت کردند. برپایه اخبار، آیت الله فاضل گلپایگانی دیگر کاندیدای ریاست مجلس خبرگان رهبری بود که  تنها 5 رای کسب کرد.

بنا با 51 رای به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
این سومین باری بود که آیت الله جنتی برای انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری نامزد می شد .او اولین بار سال 86 اعلام نامزدی کرد اما با کسب 34 رای، در مقابل 41 رای آیت الله هاشمی رفسنجانی از دستیابی به کرسی ریاست بر مجلس خبرگان باز ماند. آیت الله جنتی یک بار دیگر بعد از تشکیل پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای ریاست بر این نهاد کاندیدا شد؛ اگر چه آیت الله جنتی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال 94،  در میان 16 روحانی راه یافته به این نهاد پایین ترین رای را آورد و آیت الله هاشمی رفسنجانی بالاترین رای، اما در انتخابات داخلی مجلس خبرگان رهبری او با کسب 51 به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد. او دیروز در نخستین انتخابات داخلی مجلس خبرگان رهبری در غیاب آیت الله هاشمی رفسنجانی در رقابتی نه چندان جدی، بار دیگر در مسئولیت خود ابقاء شد. 
اعضاء مجلس خبرگان رهبری دیروز همچنین آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با 72 رأی و آیت‌الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیون مبارز و امام جمعه موقت تهران را با 70 رأی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم انتخاب کردند.  سید احمد خاتمی دیگر خطیب نماز جمعه تهران نیز  با 50 رأی و آیت‌الله کعبی با 42 رأی به‌عنوان منشی‌های هیئت‌رئیسه برگزیده شدند. به این ترتیب آیت‌الله کعبی جایگزین آیت‌الله دری نجف‌آبادی منشی سابق مجلس خبرگان شد.
پیش از انتخابات هیات رئیسه، رئیس مجلس خبرگان رهبری و شماری از اعضاء در نطق های پیش از دستور دیدگاه ها و دغدغه های خود در برخی موضوعات مطرح کردند؛ بحث بر سر «حجاب» پررنگ ترین موضوعی بود که هم آیت الله جنتی و هم برخی از اعضاء دقایقی درباره آن سخنرانی کردند و از همین رهگذر  از موضوعاتی چون کشف حجاب و جشن روز زن در برج میلاد انتقاد کردند.
آیت الله جنتی در ابتدای جلسه خواستار  برخورد محکم با کسانی شد که به گفته او« اقدام به رقصیدن و برداشتن روسری از سر می‌کنند».  وی گفت: پس از انقلاب دخترانی که مینی ژوب پوش بودند و تا بالای زانوی شان برهنه بود و در خیابان ها رژه می رفتند و جوانان را گمراه می کردند، از میان رفتند و مظاهر فساد از میان رفت. در همین تهران مشروب فروشی ها بیشتر از کتاب فروشی ها بود، اما امروز وضعیت تغییر کرده است و ما باید این را ببینیم. رئیس مجلس خبرگان با بیان این که« ما باید انقلابی باشیم و انقلابی بودن را حفظ کنیم» افزود: حجاب شرف ، عفت و شرافت زن است که باید آن را حفظ کنیم؛ اما عده ای دنبال آن هستند که آن را خدشه دار کنند. باید جلوی کسانی که می‌خواهند تظاهر به فسق کنند و با رقصیدن و برداشتن روسری شان که در واقع برداشتن عفت و شرافت شان است، محکم برخورد شده و جلوی شان گرفته شود. وی ادامه داد:امروز برخی موضوع حجاب اجباری را مطرح می کنند و این به نوعی ترویج فسق و فجور است؛ قانون اساسی بر پایه دین اسلام است و اینکه موضوعی همچون حجاب اجباری را مطرح می کنیم برخلاف دین اسلام و شرع است
دانش آموزان نماز نمی خوانند
وی اظهارکرد :درصد بالایی از دانش آموزان نماز نمی خوانند؛ این آمار که دروغ نیست. خب چه کسی باید کاری کند این دانش آموزان نمازخوان باشند؟ ما باید از مسئولان بخواهیم که درباره این موارد جوابگو باشند و از آنان مطالبه گری کنیم .مسئولان آموزش و پرورش باید جواب دهند که چرا وضعیت اینگونه است؟ اگر وضع از اینجا خراب شود تا آخر خراب می شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه  تحریم ها کار خود را کرد، اما خدا ما را حفظ کرد و ما هنوز ایستاده ایم، افزود: می دانیم که کمبود بودجه وجود دارد، ولی حقوق نجومی نباید وجود داشته باشد. باید هرچه می توانیم کمک کنیم و با مردم همدردی کرده و به معیشت مردم رسیدگی کنیم. من به عنوان دبیر شورای نگهبان توصیه می کنم هر جا که بودجه اضافی داده شده است به ما بگویند تا آن را تعدیل کنیم و به جایی که نیاز بیشتری به آن بودجه هست اضافه سازیم.
آقای روحانی! کسانی در دستگاه های شما انقلابی نیستند
جنتی سپس خطاب به حسن روحانی که در جلسه حاضر بود، گفت: آقای رییس جمهور که اینجا هستید در دستگاه های شما کسانی هستند که انقلابی نیستند یا لااقل با انقلاب فاصله دارند؛ با این افراد مردم امید ندارند کسی به دردشان برسد. من نامه ای به دستم رسیده است که در یکی از وزارت خانه های بزرگ، کسانی مسئولیت دارند که اعتقادی به انقلاب ندارند؛ آقای روحانی نگذارید که انقلاب به دست نااهلان بیفتد.
آیت‌الله احمد بهشتی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری هم در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه« مقوله حجاب امری نیست که به سلیقه افراد واگذار شده باشد» گفت: اسلام مخالف آزادی نیست، ولی نه آزادیِ فساد و بی‌بندوباری. آزادی این است که مردم حق انتقاد داشته باشند.او با تاکید بر این که« جای طرح بعضی از مسائل در حوزه و دانشگاه است، نه تریبون عمومی» تصریح کرد: عده‌ای بدون توجه به این امر، مسائلی همچون علم دینی یا غیردینی، حجاب اجباری یا اختیاری و امثال این‌ها را در تریبون‌های عمومی و سخنرانی‌ها مطرح می‌کنندکه نتیجه‌ای جز شبهه‌افکنی و ایجاد تردید نسبت به مسلمات ندارد.
حجت الاسلام علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری هم در نطق خود این سوال را مطرح کرد که «چرا باید وضعیت فرهنگی جامعه به جایی برسد که در سالروز ولادت حضرت زهرا که مظهور عفت و پاکدامنی است، جشن‌های مبتذل برگزار شود؟»
 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان