تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
جوادی‌حصار، عضوحزب اعتمادملی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نهاد رهبری نباید در طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» مستثنی شود

جوادی‎حصار عضوحزب اعتمادملی، معتقد است طرح اعاده اموال نامشروع شامل همه نهادها و دستگاه‌ها می شود و نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های آن هم شامل این قانون می‌شوند و نباید استثنایی در این خصوص قائل شد. قانون زمانی که اعلام می‌کند همه باید شفاف باشند، همه کشور باید مشخص کنند درآمدهایشان از کجا و بر چه اساسی تامین شده است. این که دیگر بحث شخصی و فردی نیست.
نهاد رهبری نباید در طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» مستثنی شود
رویداد۲۴- جوادی‎حصار عضوحزب اعتمادملی، معتقد است طرح اعاده اموال نامشروع شامل همه نهادها و دستگاه‌ها می شود و نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های آن هم شامل این قانون می‌شوند و نباید استثنایی در این خصوص قائل شد. قانون زمانی که اعلام می‌کند همه باید شفاف باشند، همه کشور باید مشخص کنند درآمدهایشان از کجا و بر چه اساسی تامین شده است. این که دیگر بحث شخصی و فردی نیست. 

نمایندگان مجلس در اقدام جدیدی، طرحی را در راستای مبارزه با فساد و رانت‌خواری در کشور را در دستور کار خود قرار دادند. این طرح با عنوان " اعاده اموال نامشروع مسئولان" مطرح شده و موافقان و مخالفان بسیاری هم در مجلس و هم در خارج از مجلس دارد.

این طرح، تصمیم دارد که اموال و دارائی‌های مسئولان و مدیران رده بالا و میانی نهادها و دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهد و در صورت تخلف و مشاهده رانت و فساد، با آن‌ها برخورد کند.

محمدباقر نوبخت، سخنگو و رئیس‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نشست خبری خود رسما حمایت دولت از این طرح را اعلام کرد و گفت: «اجازه دهیم این طرح در مجلس پیش برود؛ معتقدیم اگر مسئولی در این نظام در هر بخش، نهاد و دستگاهی، مال نامشروعی در زندگی‌اش داشته باشد، قوه قضاییه رسیدگی کند و نباید اجازه دهد که چنین اتفاقی رخ دهد.»

از سوی دیگر اما برخی هم معتقدند که این طرح موجبات بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین را فراهم می‌کند. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اعلام کرد:« طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور یک طرح تبلیغاتی و بلکه انتخاباتی است و اهداف سیاسی را دنبال می کند. این طرح نوعی بدبینی نسبت به مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی از ابتدا تا امروز را به مردم القا می کند درحالی که مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی در مجموع پاکدست و سالم بوده‌اند و اقلیت ناچیزی ممکن است دچار تخلفاتی شده باشند که راه قانونی برای رسیدگی به تخلفات آنها باز است. هر مقامی اگر افزایش ثروت غیرمتعارف و ناگهانی داشته باشد، قوه قضائیه وظیفه دارد به این موضوع رسیدگی کند و نیازی به قانون جدید نیست.»

«فساد» سال‌هاست که در میان مسئولان و مدیران کشورمان وجود دارد و روز به روز هم بیشتر می‌شود. مدیرانی که با عملکرد خود نه تنها به اعتماد مردم بلکه به اعتبار جمهوری اسلامی هم ضربه وارد کرده‌اند. حال اما این طرح‌ و طرح‌های مشابه به آن شاید بتواند تا حدی از فساد و رانت‌خواری برخی از مسئولین را کاهش دهد. 

محمدصادق جوادی حصار عضوحزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به پیشنهاد طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان که از سوی مجلس مطرح شده است، گفت: اگر قانون از همان ابتدا عملیاتی می‌شد، به هیچ‌وجه اکنون به شرایطی نمی‌رسیدیم که فردی بگوید اگر اموال مسئولان بررسی و شفاف شود، اعتماد مردم کاهش یا سلب می‌شود. مسئولان کشور دو دسته هستند. یا کسانی که متمول و ثروتمند بودند و بعد در حوزه مدیریت آمدند و اکنون هم همان ثروت را دارند، کسی به این افراد نمی‌گوید چرا ثروتمند هستید. اتفاقا زمانی که برای مردم شفاف شود که یک مدیری در طول دوران مدیریتش از قبل مسئولیت و مدیریت، متنفع نشده و به ثروت‌های نجومی نرسیده است، بسیار هم حسن است. 

جوادی‌حصار ادامه داد: بررسی و بی اعتمادی زمانی شکل می‌گیرد که یک مدیری زمانی که مسئولیتی را می‌پذیرد، از ابتدایی‌ترین امکانات یک زندگی متعارف هم محروم است اما امروز صاحب ثروت افسانه‌ای و امکانات نامتعارف است و این «از کجا آورده‌ای؟» متوجه این مدیران است. اتفاقا اگر مدیران بگویند که ثروتشان را از کجا آورده‌اند، مردم اعتمادشان به آن‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: اما مشکل زمانی است که برخی با استفاده از رانت و ویژه‌خواری و رفتارهای گروهی، عده‌ای به ثروت‌های هنگفت دست پیدا کردند که دیگران برای رسیدن به آن‌‌ها باید از فیلترهای خاصی عبور کنند که اتفاقا آن فیلترها در دست همین افراد است و اجازه عبور به دیگران را نخواهند داد. شفافیت رفتار مدیران در حوزه قانون به هیچ عنوان موجب کاهش محبوبیت مدیران و مسئولان نخواهد شد، به شرط اینکه مدیران پاکدستی بوده باشند.

این فعال سیاسی، با بیان اینکه افشاگری به معنای آبرو بردن نیست، خاطرنشان کرد: می‌توان در حوزه‌های قانونی گفت که فلان مدیر یا مسئولی، درآمدهایش از حد متعارف بیشتر بوده و مثلا ثروت ایشان ثروت معمولی نیست. در اینجا به دستگاه‌های مربوطه اطلاع داده می‌شود و آن مسئول باید پاسخگو باشد. من معتقدم این مسائل افشاگری نیست بلکه شفاف سازی و کمک به رونق اعتماد عمومی به دولتمردان است. 

عضوحزب اعتمادملی، ادامه داد: زمانی که این موضوعات به قانون تبدیل شد و از آن تخطی شد، می‌توانیم معترض این باشیم که چرا اجرایی نشده است؟ ما قوانین زیادی در کشور داریم. از قوانین ساده‌ای مانند راهنمایی  و رانندگی تا قوانین سختی مانند اقامت ومهاجرت و ... . زمانی که قانون نباشد هر فردی هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند متعرض او شود. اما زمانی که شما قانونی را وضع می‌کنید که در مواقع چراغ قرمز خودروها باید بایستند، فارغ از اینکه این کار خوب باشد یا بد، زمانی که از چراغ قرمز رد شد شما می‌توانید به او اعتراض کنید که چرا قانون را رعایت نکرده است. زمانی که قرار باشد مسئولان کشور پیش و پس از پذیرش مسئولیت اموالشان را به دستگاه‌های قضایی اعلام کنند، قطعا می‌تواند به جلوگیری از فساد کمک کننده باشد. 

محمدصادق جوادی‌حصار، با بیان اینکه این بررسی اعاده اموال همه نهادها و دستگاه‌ها را شامل شود، تصریح کرد: زمانی که یک قانونی تصویب می‌شود باید شامل حال همه شود. نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های آن هم شامل این قانون می‌شوند و نباید استثنایی در این خصوص قائل شد. قانون زمانی که اعلام می‌کند همه باید شفاف باشند، همه کشور باید مشخص کنند درآمدهایشان از کجا و بر چه اساسی تامین شده است. این که دیگر بحث شخصی و فردی نیست. قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که همه افراد در برابر قانون برابر هستند و در برابر اجرای قانون هیچ‌کس مصون و متمایز نیست. 

جوادی حصار در پایان با اشاره به سخنان دادستان تهران مبنی بر ایراد داشتن این طرح، گفت: آقای دادستان بهتر است که صراحتا ایرادات این طرح را مطرح کنند. اگر منظورشان استثنائات است که صریح بگویند مثلا نهاد رهبری، رئیس‌قوه قضاییه،قوه مجریه یا غیره از این قانون مستثنا هستند. ایرادات قانونی طرح را مطرح کنند تا مسئولین مربوطه درصدد برطرف کردن آن ایرادات برآیند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
عمو طرح یکبار مطالعه کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
کاملا معلوم است که میخواهند از این طریق به اموال احمدی نژاد رسیدگی کنند و آبروی اورا ببرند و بگویند ذاتا آدم بی عرضه ای بوده و نتوانسته طی 8 سال برای خودش و خاندانش اموال و ثروتی جمع کند
عدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
به همین خیال باش
داوود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
اقلیت ناچیز و هشت هزار میلیارد و سه هزار میلیارد و...
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
0
بدبختی اين عده از مردم اينستکه فکر می کنند زيرآب زدن دوستان و همکاران و پرونده سازی که در جامعه و ادارات و سازمانها و غيره عادی شده است ، گناه کوچک و ناچيزی است!
و از صراحت قرآن کريم بی اطلاع هستند! که فتنه به مراتب گناهش از قتل چندين انسان بزرگ تر و مکافات و عقوبت خيلی بدتری دارد.
به همين خاطر که بسياری حاضر به قتل نيستند ، اما برای بسياری پرونده سازی و زيرآب زدن و شهادت دروغ و تحريف رسانه ای و غيره ، حکم بازيهای اجتماعی و سياسی و اقتصادی و تفريحات عادی پيدا کرده ، دليل دوری آحاد اين اشخاص از مفاهيم قرآن کريم ، حتی باوجود اين همه نشر و وفور و دسترسی و توصيه های فراوان است. انشاءالله خداوند متعال کمی دانش و پيشرفتگی حقيقی به ملت خوش نيت و صلح طلب ايران عنايت فرمايد.
نظرات شما
پیشخوان