تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

آخوندی: به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می کنم

آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم

رویداد۲۴-آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیمعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  در جلسه امروز بعدازظهر (سه‌شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت می برم. واقعیت این است که مردم سالاری به همین معنا است که همواره امکان پرسشگری وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمایندگان و مردم پاسخ دهند. این موضوع باید موجب خرسندی باشد که چنین فضایی در کشور حاکم است. بنابراین من نه تنها گله‌ای از این موضوع ندارم بلکه خرسندم چنین  اتفاقی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.

وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقه‌مند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.

آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل  و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم. سوال این است که آیا می‌شد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.

وی افزود: در تاریخ ۱۲/۱۶ یعنی شش روز پیش ۴۷۰ پرواز در فرودگاه جان اف کندی، ۵۰ پرواز د ر فرودگاه لیبرسی نیویورک، ۴۷۵ پرواز در فرودگاه گوادرو و در تاریخ ۱۲/۱۴ در انگلیس تمام قطارها و پروزاها لغو شد. در تاریخ۱۲/۱۱ نیز در سوییس فرودگاه ژنو بسته شد. همچنین در تاریخ ۱۲/۱۱ فرودگاه دوبلین با مشکلاتی مواجه شد. البته قطعا می شد از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری کار بهتری در این زمینه انجام داد.

در حادثه قطار تبریز ـ مشهد استعفا دادم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰ نفر است که احتیاج به ۲۰۰ دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمک‌پاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آیا تصور می‌کنید با این مقدار تجهیزات می‌توان عملکرد صددرصدی داشت؟

آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

وی افزود: بنده شرمنده روی همکاران خود هستم. تعداد زیادی از کارگران زحمت‌کش راهدار و نگهداری ریل در طول سه ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند. آنهایی که در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. فراموش نکنیم که همه ما با هم در یک کشتی کار می‌کنیم پس باید بینیم که چطور می‌توانیم به یکدیگر کمک کرده تا کشور را اداره کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید بنده با پلیس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت ۱۶ راه ورودی به اتوبان تهران ـ کرج وجود دارد، اصلا آیا کسی می‌تواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت ۱۲ شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که باعث ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نیز بستیم که ۵.۵ کیلومتر به صف تهران و ۲.۵ کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط ۸۰ هزار خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ می‌دهد همه توان‌ اجرایی معطوف برای حل مشکل می‌شود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق می‌افتد.

آخوندی درباره موضوع مدیریت فرودگاه‌ه امام خمینی (ره) در زمان بارش برف، گفت: همه می‌دانیم که ایمنی در بحث هوایی اصلی‌ترین مساله است. در زمان بارش برف دید فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید حال اینکه برای پرواز حداقل به ۸۰۰ متر دید نیاز است. آن زمان یخبندان بود و عملا امکان پرواز وجود نداشت.

وی تاکید کرد: باید به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در حوزه ریل کار می‌کنند اطمینان داشته باشیم. آنها فداکارانه  و در سخت‌ترین شرایط برای کشور و مردم تلاش می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترل‌کننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.

وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقل‌ترین کاری بود که می‌توانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفه‌ام عمل می‌کنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.

وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط می‌باشد.

آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا می‌دادم.  پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجه‌گیری غلطی هم کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تاب‌آور است،‌ گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است مثلا وقتی ما می‌خواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج می‌شود و وقتی یک برف اتفاق می‌افتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.

وی افزود: تنها راه‌حل تهران، حمل و نقل حومه‌ای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راه‌آهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راه‌آهن حومه تشکیل شود. اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خط‌های راه‌آهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از این‌ها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راه‌آهن حومه بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل‌باس در چند ماه گذشته با کره‌ای‌ها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیش‌بینی کرده‌ایم و برای اینکه حمل و نقل ما راه‌آهن‌ محور شود، سیاست شهرسازی ریل‌پایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیش‌بینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راه‌آهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.

آخوندی اضافه کرد: اگر بخواهیم  حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریل‌پایه برویم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟

وی یادآور شد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟

آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، افزود: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. آقای قاضی‌پور بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالیکه طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رییس قوه قضاییه اعلام کردم، کل موجودی حسابم ۴.۵ میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸ هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که بر علیه بنده زده می‌شود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم.

به گفته وی، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.

 

وی در تبیین این ادعا، گفت: دلیل فشارها و شایعاتی که بر علیه‌ام ساخته‌ام را می‌دانم. به طور مثال در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمی‌شود که اگر می‌شد رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام می‌کرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابجا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.

آخوندی با تشریح منابع ارزی جذب شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی، گفت: منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام.

وی از در دست احداث بودن سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل خبر داد و افزود: به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم. برای اولین بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ایم. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امام و ۲۵۰ میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

آخوندی در پایان این بخش از سخنانش ابراز امیدواری کرد: در راه مبارزه با فساد ثابت قدم باشد و تاکید کرد امیدوارم از هیچ گزندی نهراسم. بنده اهل جنگ و جهاد هستم و همچنان برای جمهوری اسلامی می‌جنگم.

نظرات شما
پیشخوان