تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

رسانه های پاکستان در سفر وزیر خارجه کشورمان به اسلام آباد بر روابط تهران-ریاض تمرکز کردند

ظریف: اگر به عربستان تجاوز شود، ایران نخستین کشوری است که برای کمک وارد عمل خواهدشد/ دلیلی برای دشمنی بین تهران و ریاض وجود ندارد / مشکل این است که سعودی‌ها می‌خواهند به دنیا القا کنند از جانب ایران تهدید می‌شوند؛ فکر می‌کنند این به نفع آنهاست/ امیدوارم که آنها ( عربستان ) همان احساس ما را داشته باشند و برای حل موضوعات مورد اختلاف آمادگی داشته باشند

رویداد۲۴-ظریف: اگر به عربستان تجاوز شود، ایران نخستین کشوری است که برای کمک وارد عمل خواهدشد/ دلیلی برای دشمنی بین تهران و ریاض وجود ندارد / مشکل این است که سعودی‌ها می‌خواهند به دنیا القا کنند از جانب ایران تهدید می‌شوند؛ فکر می‌کنند این به نفع آنهاست/ امیدوارم که آنها ( عربستان ) همان احساس ما را داشته باشند و برای حل موضوعات مورد اختلاف آمادگی داشته باشند«اگر روزی عربستان با هرگونه تجاوز خارجی مواجه شود، ایران نخستین کشوری است که برای کمک به این کشور وارد عمل می‌شود»؛ این موضعی بود که وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران پاکستانی بر آن تأکید کرد و از رویکرد متفاوت تهران و ریاض در مواجهه با یکدیگر و با مسائل منطقه نشان داشت. زیرا این موضع در حالی مطرح می‌شود که مقامات ریاض نه تنها خود را مدافع ایران در مواجهه با تجاوز خارجی اعلام نکرده‌اند که در دو سال گذشته از هیچ اقدامی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران دریغ نداشته‌اند.
با وجود این محمدجواد ظریف که در جریان سفر سه روزه خود به پاکستان و در نشست خبری با رسانه‌های این کشور با بیان اینکه «معتقدیم امنیت و ثبات کشورهای همسایه و منطقه همان امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «امیدوارم که آنها (عربستان) همان احساس ما را داشته باشند و برای حل موضوعات مورد اختلاف آمادگی داشته باشند.»
به‌گزارش «ایران»، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، همکاری‌های ایران و هندوستان، موضع گیری‌های ایران در قبال کشمیر، همکاری‌های منطقه‌ای ایران و پاکستان و افغانستان، حضور داعش در منطقه و روابط ایران و عربستان از جمله موضوعاتی بود که مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط ایران و عربستان و اینکه آیا ایران از پیشنهادها برای احیای روابط خود با عربستان استقبال کرده است، گفت: «ما آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات با عربستان سعودی اعلام کرده‌ایم و از اقدامات نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان نیز برای آغاز این گفت‌و‌گوها نیز استقبال کردیم».
ظریف با بیان اینکه «مشکل این است که سعودی‌ها فکر می‌کنند این به‌نفع آنهاست اگر دنیا فکر کند که آنها (از جانب ایران) تهدید می‌شوند، گفت: «معتقدیم که نمی‌توانیم عربستان سعودی را از تحولات منطقه کنار بگذاریم اما بر این مهم نیز معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران را نیز نباید از تحولات منطقه جدا نگاه داشت، حال پرسش اینجاست که چرا باید سعی کنیم که یکدیگر را از تحولات منطقه جدا نگاه داریم.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، با تشریح خسارت‌های جبران‌ناپذیر و ویرانی‌های حاصل از اقدامات تروریستی در عراق و سوریه افزود: «هر دو کشور ایران و عربستان سعودی می‌توانند برای بازسازی عراق و سوریه سرمایه‌گذاری کنند و برای این کار باید مشکلات خود را پشت میز مذاکرات حل و فصل کنند. ظریف همچنین گفت: «دلیلی برای دشمن و خصومت بین ما و عربستان سعودی وجود ندارد اما به آنها می‌گوییم که شما امنیت خود را از آن سوی مرزها نمی‌توانید تأمین کنید».
پیش بینی بوده و برای هرکسی که با او طرف است، غیرقابل اعتماد باشد. اگر قرار باشد امضای آمریکا تنها برای ۸-۴ سال معتبر باشد، دیگر هیچ کس علاقه مند توافق با کاخ سفید نخواهد بود.»
وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در توییتی به گفتگویش با یک خبرنگار پاکستانی اشاره کرد و نوشت:« به حمید میر (خبرنگار مشهور پاکستانی) گفتم که آمریکا در جایگاهی نیست که برای برجام شرط تعیین کند. آقای ترامپ عادت کرده است که غیرقابل
روابط ایران و هند در تعارض رابطه تهران و اسلام آباد نیست
محمد جواد ظریف در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حوزه امنیت گفت: «به هیچ کس یاگروهی اجازه استفاده از خاک خود علیه پاکستان را نخواهیم داد، همچنین معتقدیم که پاکستان نیز متقابلا نخواهد گذاشت خاک این کشور علیه ایران از سوی عوامل تروریسم مورد استفاده قرار گیرد». او افزود:«روابط ایران با هند در راستای مخالفت با پاکستان نیست، همان‌طور که معتقدیم روابط پاکستان و عربستان سعودی نیز نشانه مخالفت با ایران ناست»
وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم اسلام آباد ‌روابط ایران و پاکستان را مدل مناسب گسترش روابط با دیگر کشورها دانست و گفت: «تنها در زمانی می‌توانیم در شرایط کنونی در منطقه و جهان به سمت آرامش بیشتر حرکت کنیم که سیاست خارجی ما مبتنی بر روابط خوب با همسایگان باشد و اولویت دولت دوازدهم، علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی گسترش ارتباطات با همسایگان است.»
رایزنی ظریف با مشاور امنیت ملی پاکستان درباره مبارزه با تروریسم
محمد جواد ظریف همچنین روزگذشته با ژنرال «ناصر خان جنجوعه» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان دیدار و پیرامون موضوع مبارزه تروریسم و داعش رایزنی کرد. در این دیدار دو طرف با استقبال از افزایش همکاری‌های امنیتی و حفاظت بیشتر از مرزها در خصوص برگزاری نشست کمیسیون‌های امنیتی و کنسولی مذاکره کردند.
مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار با اشاره به مناسبات و روابط بسیار خوب دو کشور گفت: آنچه در روابط دو کشور خیلی اهمیت دارد این است که ایران و پاکستان در کنار هم باشند و موضوعات فی مابین و مورد علاقه دو کشور را مدیریت کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات از مقامات پاکستانی خواست تلاش نمایند تا سرباز ایرانی اسیر در چنگال یکی از گروهک‌های تروریستی آزاد و به آغوش خانواده بازگردد که قول حداکثر همکاری داده شد.
ظریف روز گذشته پس از دیدار با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان راهی شهر «کراچی»مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان شد. سخنرانی در مجمع اقتصادی ایران و پاکستان و حضور در آرامگاه «محمدعلی جناح» بنیاگذار پاکستان برای ادای احترام به مقام این رهبر فقید پاکستانی از جمله دیگر برنامه‌های او در این سفر بود.

سخنرانی وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح مجمع تجاری ایران و پاکستان

مجمع تجاری ایران و پاکستان با حضور  تجار، سرمایه گذاران و کار آفرینان دو کشور و با سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در کراچی افتتاح شد. ظریف در سخنرانی خود با یادآوری اینکه
  «وقتی نام شخصیت های پاکستانی در ایران می‌اید همه می شناسند همچنین نام های شعرای ایرانی مانند سعدی و فردوسی در پاکستان شناخته شده است»، گفت:  «تلاش می کتیم روابط اقتصادی را برای فعالان بخش دولتی و خصوصی فراهم کنیم.
او با یادآوری اینکه ا« ایران می‌تواند تامین کننده انرژی قابل اعتماد برای پاکستان است» بر تلاش برای تکمیل بخش پاکستانی خط لوله صادرات گاز ایران- پاکستان تاکید کرد و گفت: «ایران بیش از دو میلیارد دلار برای ساخت خط لوله آی پی در ایران هزینه کرده است و امیدواریم با تکمیل این پروژه،  گاز ایران را به خانه‌های پاکستانی‌ها برسانیم».
وزیر امورخارجه از رایزنی‌های فشرده با مقام‌های پاکستانی درباره رفع مشکلات و موانع بانکی خبرداد و گفت: «ایران و پاکستان می‌تواننند در نبادلات تجاری خود از ارزهای ملی دو کشور استفاده کنند، در این چارچوب بانک‌های ایرانی آمادهتاسیس شعبه‌های خود در پاکستان هستند». وی  افزود: «بانک‌های مرکزی دو کشور آماده هستند با همکاری‌های دو جانبه مشکلات پیش رو را برطرف کنند».
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر و تاثر فقر اقتصادی در افزایش افراط‌گرایی اشاره کرد و گفت: «دو کشور با اقدام‌های عملی می‌توانند با خط گسترش تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه مقابله کنند». وزیر امور خارجه ادامه داد: «در چنین فضایی است که دو کشور باید با پرهیز از شعارزدگی و توجه به توسعه مناسبات اقتصادی برای اتصال بندر گوادر و چابهار تلاش کنند».
سفر سه روزه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت «خواجه محمد آصف» همتای پاکستانی‌اش از شامگاه یکشنبه آغاز شده بود روز گذشته پایان یافت.
ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود، با مقامات عالی رتبه پاکستانی از جمله نخست‌وزیر، وزیر کشور و رئیس مجلس مجلس این کشور دیدار و درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه در همه زمینه‌های مورد علاقه گفت‌و‌گو و تبادل نظر انجام داد.
تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه‌های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، بویژه بخش‌های خصوصی دو کشور از اهداف این سفر عنوان شد. به همین منظور یک هیأت 30 نفره از بخش‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کردند.
با توجه به روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان که آمارها نیز آن را تأیید می‌کند، سفر «محمدجواد ظریف» به پاکستان به همراهی جمعی از مسئولان عالیرتبه اقتصادی کشورمان و هیأت 30 نفره همراه، گامی بلند در راستای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان ارزیابی می‌شود.
فعالان سیاسی و اقتصادی و تحلیلگران سیاسی پاکستان انتظار دارند که این سفر به شکوفاتر شدن مناسبات اقتصادی دو کشور منجر شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان