تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

اردوغان : عفرین به زودی سقوط می کند

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: 'به زودی وارد عفرین می شویم و برای ورود به این شهر زمان زیادی نمانده است.'

رویداد۲۴-رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: 'به زودی وارد عفرین می شویم و برای ورود به این شهر زمان زیادی نمانده است.' در جریان سخنرانی در یک مراسم در کاخ ریاست جمهوری آنکارا افزود: 'ما برای اشغال وارد عفرین نمی شویم و برای این که عفرین را به صاحبان واقعی آن تحویل دهیم، وارد آنجا می شویم.'

وی با ادعای این که 'ما هیچگاه غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم'، بیان کرد: اگر به غیرنظامیان حمله کرده بودیم، عفرین بسیار پیش تر از این سقوط می کرد.
وی تاکید کرد: 'بدون چشم بستن بر روی انسانیت و عدالت و بدون توجه به سیاه نمایی علیه ترکیه، عفرین، منبج و شمال سوریه را از وجود قاتلان پاکسازی خواهیم کرد.'
اردوغان همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین تاکنون سه هزار و 400 نفر از جنگجویان در جریان درگیری با نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه کشته شده اند.
وی مدعی استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و کشتار کودکان توسط عوامل یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و پ.ک.ک شد و گفت: نقاب فریبنده این گروه های تروریستی یک به یک افتاد.
اردوغان رییس جمهوری ترکیه 2 روز پیش نیز با اشاره به تصرف یکهزار و 100 کیلومتر مربع از مناطق اطراف عفرین توسط ارتش ترکیه، اعلام کرده بود که پس از تصرف 2 هزار کیلومتر مربع از اطراف شهر عفرین، پناهجویان سوری حاضر در ترکیه در مناطق آزاد سازی شده اسکان می یابند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه امروز اعلام کرد که در پنجاه و سومین روز از عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، مرکز شهرستان عفرین به محاصره کامل نیروهای ارتش ترکیه و عناصر شبه نظامی ارتش آزاد سوریه در آمده است.
این رسانه همچنین اعلام کرد که به رغم کامل شدن محاصره عفرین، کریدوری امن برای خارج شدن غیرنظامیان از عفرین ایجاد شده است.
ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.
علاوه بر مخالفت در داخل ترکیه با عملیات عفرین که به بازداشت بیش از یکهزار نفر از شهروندان ترکیه منجر شده، دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف محکوم شده است.
ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده است.
آنکارا این نیروها را تروریستی و شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حضور آنها را در جنوب مرزهای ترکیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود خوانده و هدف آنها را تلاش برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه عنوان می کند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان