تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

کاخ سفید؛ ۵ اخراجی در ۲ هفته

رییس‌جمهوری آمریکا در روزها و هفته‌های گذشته تلاش کرده تا دولتش را از بی‌ثباتی دور کند اما اقدامات او هر نتیجه‌ای را در پی داشته است، جز برقراری ثبات در دولت!

رویداد۲۴-رییس‌جمهوری آمریکا در روزها و هفته‌های گذشته تلاش کرده تا دولتش را از بی‌ثباتی دور کند اما اقدامات او هر نتیجه‌ای را در پی داشته است، جز برقراری ثبات در دولت!

دولت آمریکا در کمتر از دو هفته گذشته شاهد روند اخراج برخی از مقام‌های ارشد بود؛ روندی که با اقدام اخیر دونالد ترامپ به برکنار کردن رکس تیلرسون به اوج خود رسید. هرچند برکنار شدن تیلرسون مشخصاً به یکی از داغ‌ترین اخبار بین‌الملل تبدیل شد، اما این رویداد برای دولتمردان آمریکایی که از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بارها شاهد برکناری‌هایی از این دست بوده‌اند، شاید چندان هم عجیب به نظر نرسد.

در دو هفته گذشته تیلرسون عالی‌رتبه‌ترین مقامی است که در دولت ترامپ از سمت خود برکنار می‌شود اما علاوه بر او، برخی دیگر از مقام‌های ارشد دولت ترامپ در روزهایی که گذشت، کار خود را از دست داده‌اند. ترامپ که از همان ابتدا نشان داده بود دست به اخراجش بد نیست، در روزهای گذشته ترتیبی داد که رییس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید از سمت خود کناره‌گیری کند. گفته می‌شود گری کوهن، مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری آمریکا به دلیل اختلاف با ترامپ بر سر سیاست‌های اقتصادی از سمت خود کنار رفت. مشاور اقتصادی کاخ سفید یکی از مخالفان سرسخت حامیان سیاست‌های حمایت‌گرایانه اعضای دولت ترامپ به شمار می‌رفت. او برکنار شد و پس از آن ترامپ با خیالی آسوده‌تر تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم را تصویب کرد.

کاخ سفید؛ ۵ اخراجی در ۲ هفته 

«همه شما را به اینجا دعوت کرده‌ام تا درباره اخراج اخیر برخی کارکنان صحبت‌ کنیم...»
کاریکاتور «والت هندلزمن» در پایگاه اینترنتی «ویک»

در همین حال، رئیس‌جمهوری آمریکا در روزهای گذشته در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد، مدیر ارتباطات کاخ سفید از سمت خود کناره‌گیری می‌کند تا فرصت‌های شغلی دیگر را دنبال کند. دونالد ترامپ گفت: هوپ هیکس بی‌نظیر است. وقتی به من اطلاع داد که قصد دارد فرصت‌های شغلی دیگری را دنبال کند، کاملا او را درک کردم. اطمینان دارم در آینده می‌توانیم دوباره همکاری داشته باشیم. استعفای این مقام اندکی پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز صورت گرفت. این نشریه در گزارشی درباره حضور مدیر ارتباطات کاخ سفید در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیقات درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ نوشت که او به اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفته است کارش برای رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاب می‌کند گاهی اوقات دروغ‌های مصلحتی بگوید.

جان مک‌انتی، مشاور شخصی دیرین ترامپ نیز روز دوشنبه به جمع اخراجی‌های کاخ سفید پیوست که البته علت اخراج او، پیوستن به کارزار انتخاباتی رییس‌جمهوری فعلی آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ اعلام شده است. نشریه تایم به نقل از کمپین جمهوری‌خواهان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که جان مک‌انتی مشاور ارشد این کمپین خواهد بود.

پنجمین مقامی که در دو هفته گذشته اعلام شد که کاخ سفید را ترک می‌کند، جاش رافائل است. او یکی از سخنگویان کاخ سفید بود که با ایوانکا، دختر رییس‌جمهوری آمریکا همکاری نزدیکی داشت. نشریه نیوزویک از رافائل تحت عنوان «دست راست» جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهوری آمریکا و مشاور ویژه او در امور خاورمیانه یاد کرده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان