تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است/ پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم.

رویداد۲۴-وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم.محمود حجتی صبح امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود در برابر سخنان استیضاح‌کنندگان با تشکر از نمایندگان مجلس به ویژه مخالفان گفت: اگر من در اینجا عرایضی دارم به منزله آن نیست که ضعف یا نارسایی وجود ندارد. من از خداوند متعال می‌خواهم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد روز به روز ضعف‌ها از بین رود. 

وی ادامه داد: براساس قوانین بالادستی، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه و سیاست‌هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام شد، برنامه‌هایمان را در وزارتخانه تنظیم کردیم و براساس آن رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ و برنامه‌ها را اجرا کردیم.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اساس برنامه ما این است که از ظرفیت‌های موجود در کشور که بسیار هم است، در بخش کشاورزی استفاده کنیم، اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌ها، کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها ظرفیت‌های بسیاری برای افزایش بهره‌وری وجود دارد که سعی کرده آنها را شناسایی و استفاده کنیم. من خدا را شکر می‌کنم که به امنیت ملی کشور با افزایش امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و خودکفایی کمک کردیم. 

حجتی افزود: در این مدت تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و ایجاد یکپارچگی در وزارتخانه و تلاش و همتی که صورت می‌گیرد، در دورانی که ایران وضعیت خشکسالی و کم‌آبی را تجربه می‌کند، دستاوردهایی را داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های کشور به گونه‌ای است که می‌خواهیم با ارتباط با مراکز بین‌المللی و استفاده از دانش و تجارب دوستان به اهداف خود برسیم، تصریح کرد: ما واقفیم و معتقدیم کشاورزان ما به توجه به محدودیت‌های اقلیمی و نارسایی‌ها و با توجه به عدم پشتیبانی‌های لازم در گرفتاری‌های زیادی بسرمی‌بریم و مشکلات و ناراحتی‌های زیادی داریم. 

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه علیرغم آماده نبودن برخی از ساختارها مسئولیت سنگین عملیاتی کردن تمرکز وظایف را از سال ۹۲ پذیرفتیم، خاطرنشان کرد: این کار در حالی صورت گرفت که اجرای آن دو سال متوقف شده بود و اما با اجرا، بخش تولید با بازار گره زده شد و کارهای عمده‌ای در این مسیر انجام شده است.

حجتی با بیان اینکه با رفع موانع تولید و صادرات بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی مستمرا مثبت بوده است که چهار تا پنج درصد بوده است، ابراز داشت: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم. 

وی ایجاد زه‌کشی، تجهیز اراضی کشاورزی و ایجاد مرکز آبیاری مدرن را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دراین مدت دانست و بیان کرد: این کارها با حمایت‌های رهبری و دولت و نمایندگان بوده است و ان‌شاالله با حمایت مجلس این کار صورت می‌گیرد و موجب افزایش راندمان خواهد شد. ۷۰۰ هزار هکتار زمین به سیستم نوین آبیاری تجهیز خواهند شد و امسال با ۲۸۵ هزار هکتار رکوردار خواهیم بود. 

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر این، سه طرح عمده در کشور داریم که یکی ۵۵۰ هزار هکتار خوزستان و ایلام است که به لطف خدا ۳۰۰ هزار هکتاری که در فاز یک تخصیص آب داده شده است تا پایان امسال صورت می‌گیرد و فاز دوم آن سال دیگر اجرا می‌شود. 

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان