تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

وزارتخانه ها با «فاوا» همگرا باشند

آخرین جلسه سال 97 کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان توسعه تجارت و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد. در این جلسه به مشکلات فاوا در سال 96 و مسائلی که در سال آینده باید به آنها رسیدگی شود و خصوصا موضوع رجیستری به شکلی مفصل پرداخته شد.

رویداد۲۴-آخرین جلسه سال 97 کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان توسعه تجارت و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد. در این جلسه به مشکلات فاوا در سال 96 و مسائلی که در سال آینده باید به آنها رسیدگی شود و خصوصا موضوع رجیستری به شکلی مفصل پرداخته شد.محمد رضا طلایی رئیس کمیسیون ICTاتاق بازرگانی در این جلسه گفت: فاوا باتوجه به اینکه صنعتی جدید است، آنچنان مورد توجه و اهمیت نبوده و جایگاه اقتصادی آن مطلوب نیست. مسئولان در دولت هم بیشتر اوقات وقتی از کسب و کارهای نو و اینترنتی صحبت می‌کنند عمدتا دو شرکت را مد نظر دارند و عنوان می‌شود که در این حوزه رشد داشته‌ایم. اما آیا سایر بخش‌ها نیز به اندازه این دو شرکت رشد داشته‌اند و آیا برآیند همین دو مجموعه نمونه کاملی برای رشد اقتصادی در کل صنعت فاوای کشور است؟

رئیس کمیسیون ICTاتاق بازرگانی ایران افزود: در بحث صادرات نیز در جلساتی که با وزارت ارتباطات داشتیم، موضوع سخت‌افزار و دیگر مشکلات صادرات فاوا پیگیری شد که امیدواریم مسائل این حوزه حل شود. زمانی که حوزه فاوا در بخش داخلی دچار مشکلات فراوانی است لااقل باید بازارهای بیرونی به تولیدکننده ما کمک کنند. معتقدم که ما باید در این بخش مسائلمان را به شکلی شفاف‌تر به سه وزارتخانه مربوطه اعلام کنیم و راه‌حل آن نیز ساده است. به این معنا که باید وزارتخانه‌های مرتبط با فاوا همگرایی بیشتری داشته باشند و یک نقشه راه برای توسعه صنعت فاوای کشور و صادرات آن ترسیم کنند.

طلایی ادامه داد: همچنین فعالیت فعالان اقتصادی باید بهبود یابد تا فضای اقتصادی فاوا آرام شود. وی یادآور شد: باید مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت بخش خصوصی نیز کاهش یابد تا محیط مناسبی برای فعالیت به وجود آید.

وی همچنین با اشاره به کمک‌هایی که وزارت خارجه می‌تواند به بخش خصوصی داشته باشد ابراز داشت: سفرای ما در سال‌های گذشته عملا فعالیت مناسبی را برای معرفی پتانسیل‌های صادراتی کشور انجام ندادند و در عمل، تلاشی صورت نگرفته است. این را باید درک کنیم که در کشور مسایل اقتصادی خصوصا در حوزه فاوا به نقطه بغرنجی رسیده است ولی امیدوارم که در سال 97 متوجه جایگاه ویژه حوزه ICT در اقتصاد شوند و نواقص این حوزه برطرف شوند.

نظرات شما
پیشخوان