تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
سخنگوی وزارت خارجه:

اخراج‌ها و آمد و شدها در هیات حاکمه ترامپ تازگی ندارد/ حضور مستشاری ایران برای مبارزه با تروریسم و به درخواست دولت سوریه بود

سخنگوی وزارت خارجه گفت:ب حث حضور مستشاری ایران در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه از ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش بوده است. همانطور که از روسیه هم همین درخواست شد.

رویداد۲۴-سخنگوی وزارت خارجه گفت: بحث حضور مستشاری ایران در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه از ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش بوده است. همانطور که از روسیه هم همین درخواست شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در بیستمین و آخرین نشست خبری سال ۹۶ با حضور اصحاب رسانه ضمن تشکر از رسانه‌ها برای رساندن صدای اقدامات دیپلماتیک به مردم در پاسخ به سوالی درباره برکناری وزیر خارجه آمریکا و اینکه گفته شده اختلاف بر سر برجام یکی از دلایل این برکناری بوده است و اقدامات آتی وزارت خارجه گفت: این تغییرات و تحولات و اخراج‌ها و آمد و شدها در هیات حاکمه ترامپ تازگی ندارد. ما شاهد این تغییرات مکرر بودیم و تقریبا همه جهان شاهد این تغییرات هستند. این موضوع داخلی آمریکاست و آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا در مسائل جهانی و جمهوری اسلامی است و ما این سیاست‌های کلان را رصد می‌کنیم و در قبال آن مواضع خود را اتخاذ می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال مذاکره آمریکا و کره شمالی و اینکه گفته می‌شود این برای فشار به برجام است، گفت: من در خصوص ارتباط موضوع با برجام صحبت نمی‌کنم بحث طولانی است ولی آنچه مطرح است گفت‌وگو بین کره شمالی و آمریکا و هر گونه تلاش برای کمک به تثبیت صلح و امنیت جهانی مورد استقبال ماست، ولی در کنار آن می‌توانم اذعان کنم در عمل و تجربه دیده شده که خیلی به سیاست‌ها و رویکرد‌های آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و آمریکا قابل اعتماد نیست ولی گام‌هایی که در جهت صلح باشد مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران است.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر ظریف به باکو برای شرکت در اجلاس چهارجانبه و اینکه رئوس بحث‌هایی که قرار است مطرح شود، گفت: من فکر کنم ابتکار و اقدام جذاب و جالب و ثمربخش در کمک به همگرایی و نزدیکی ملت‌ها و دولت‌های منطقه، زمینه‌ساز تثبیت صلح و امینت منطقه است و امیدوارم این ابتکارات بتواند در سایر مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاید و بتوانیم در سایه تعامل و گفت‌وگو همزیستی مسالمت‌آمیز کنیم. مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های اقتصادی در جهت همگرایی کلان روح حاکم بر مذاکرات باکو است. در حاشیه این اجلاس فرصت کافی برای مذاکره دوجانبه در خصوص مذاکرات هم وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات ترامپ به برجام در جمع تفنگداران آمریکایی و تغییرات دولت و رادیکال شدن آمریکا گفت: من تحلیل نمی‌کنم ولی فکر می‌کنم ترامپ با دقت لازم صحبت نکرد.  منظور او حضور ایران است. این حضور در همه جهان است چون ایران و ایرانیان به عنوان یک تمدن کهن و تاریخی طولانی و آثاری که در همه جهان از گذشته داشته و دارد در همه جای جهان قابل‌مشاهده است جامعه فرهیخته ایرانی وجود دارد و ایرانیان در همه جا نقش مثبت خود را ایفا  می‌کنند.

وی افزود:‌ جایگاه ایران در منطقه به عنوان کشوری با ثبات مشخص است و با بسیاری از کشورهای منطقه به دلایل سرزمینی و فرهنگی و ارزش‌های حاکم در میان این کشورها اشتراکات زیادی داریم و این حضور ذاتی و طبیعی و سازنده و کم‌ کننده صلح و امنیت منطقه است. هرگونه نگاه دیگری درباره این حضور انحرافی و منحط و ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت از تاریخ ایران و سیاست خارجی این کشور است.

 قاسمی درباره ادامه سفر ظریف به آستانه و ادامه روند گفت‌وگو های آستانه و اختلاف نظر بین سه کشور تاثیرگذار در این نشست‌ها و حمله ترکیه به عفرین  و اینکه چه نتیجه‌ای دارد، گفت: ما در هر نشستی گامی به جلو برداشتیم و فلسفه‌ این نشست‌ها کاهش اختلاف سلیقه‌ها است. یکی از اساسی‌ترین مباحث اجلاس مقدمه‌سازی و آماده‌سازی اجلاس سران است که در استانبول ترکیه قرار است برگزار شود. در ماه می بین ایران ترکیه و روسیه بازنگری و تفسیر وضعیت موجود را داریم و رایزنی‌هایی که باید در تحولات آتی و امروز سوریه دیده شود اما بحث مهم آماده‌سازی دیدار سران خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص شرایط سوریه و تحولات کشور و قدرت و نفوذ ایران گفت: بحث حضور مستشاری ایران در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه از ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش بوده است. همانطور که از روسیه هم همین درخواست شد. هدف مبارزه با تروریسم است و امیدواریم هرچه زودتر مسائل سوریه بتواند از طریق مذاکرات حل و فصل شود و امنیت به این کشور برگردد و ما شاهد منطقه‌ای آرام‌تر و باثبات‌تر باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای یک رسانه عربی درباره دیدار برخی از ایرانیان مقیم لبنان با نصرالله گفت: من هم شنیدم و خبری بود که دبیرکل جنبش حزب الله دیداری را با ایرانیان مقیم داشتند. این خبر توسط بخش رسانه‌ای حزب الله تکذیب شده و من فکر می‌کنم به آن نخواهیم پرداخت چون تکذیب شده است.


 ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان