تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

ترامپ برای فلسطینی ها چه چیزی در چنته دارد؟

تنها نگرانی آوارگان فلسطینی قطع کمک‌های مالی امریکا به آنها نیست که می‌تواند شرایط زندگی‌شان را به شدت وخیم کند. بلکه آنها از این نگرانند که نشانه‌هایی از این دیده می‌شود که طرح نه چندان محبوب «معامله قرن» به آینده آنها لطمه بزند.

رویداد۲۴-تنها نگرانی آوارگان فلسطینی قطع کمک‌های مالی امریکا به آنها نیست که می‌تواند شرایط زندگی‌شان را به شدت وخیم کند. بلکه آنها از این نگرانند که نشانه‌هایی از این دیده می‌شود که طرح نه چندان محبوب «معامله قرن» به آینده آنها لطمه بزند.زمانی که رئیس‌جمهوری امریکا در ماه ژانویه اعلام کرد که کمک‌های خود را به سازمان آوارگان فلسطینی به نیم کاهش داده است، لبنان و اردن بلافاصله هشدار دادند تا مردم جهان از فاجعه‌ای که در انتظار مردم فلسطین است با خبر شوند. پیش از این امریکا 125 میلیون دلار به آنروا کمک می‌کرد اما تهدید کرد که اگر فلسطینی‌ها با اسرائیل صلح نکنند، این کمک‌ها را به 65 میلیون دلار کاهش می‌دهد و این تهدید را عملی هم کرد.

تنها نگرانی آوارگان فلسطینی قطع کمک‌های مالی امریکا به آنها نیست که می‌تواند شرایط زندگی‌شان را به شدت وخیم کند. بلکه آنها از این نگرانند که نشانه‌هایی از این دیده می‌شود که طرح نه چندان محبوب «معامله قرن» به آینده آنها لطمه بزند.

امروز بیشتر از هر زمان دیگری، سیاست‌های امریکا به نفع اسرائیل عمل می‌کند و جای خالی حمایت واشنگتن در حمایت از فلسطینی‌ها به شدت به محسوس است. اما سوال این است که آیا رویه ترامپ با روسای جمهوری پیش از خودش بسیار متفاوت است؟ باید توجه داشت که آنچه امروز فلسطین انجام می‌دهد، چیزی به جز تداوم سیاست‌های به نفع اسرائیلی نیست که پیش از این دولت‌های دیگر هم دنبال می‌کردند. ترامپ تنها این اقدامات را گسترش داده و آن را علنی می‌کند. اینکه امریکا همچنان اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی می‌شناسد و خواستار این است که فلسطینی‌ها هم به این هویت احترام بگذارند، چیز تازه‌ای نیست.

اینکه از امریکا توقع داشته باشیم که برای حقوق فلسطینی‌ها بجنگد و به آنها کمک کند که به خانه‌شان برگردند، غیرواقعی است. البته سه رئیس‌جمهوری قبلی امریکا- کلینتون، بوش و اوباما، صریحا اعلام کرده بودند که راه حل طولانی مدت برای حل مشکل پناهجویان فلسطینی این خواهد بود که در دولت آینده فلسطین زندگی کنند نه اسرائیل. اما چندین رسانه امریکایی اخیرا گزارش داده‌اند که نقشه صلح ترامپ نه به عدالت اشاره کرده و نه به حقوق فلسطینی‌ها برای حل مشکلات آنها.

اما حقیقت این است که مسیری که ترامپ آغاز کرده پیش از این توسط روسای جمهوری سابق امریکا آسفالت شده است. ترامپ لازم به انجام اقدام پیچیده‌ای نیست. تنها کاری که او لازم است انجام بدهد این است که در این مسیر قدم بردارد و حقوق آوارگان فلسطینی را زیر پا بگذارد. حالا ترامپ در این میان به ابتکار خود یک قدم پیش می‌گذارد و صدایش را هم بلند می‌کند. در چنین شرایطی آیا بحران مردم فلسطین وخیم‌تر می‌شود؟ قطعا بله. اما آیا باید شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم؟ نه لزوما. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان