تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
مرادی، عضوکمیسیون انرژی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

رای اعتماد هر سه وزیر ناشی از عقب‌نشینی فراکسیون امید بود

مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس، معتقد است تا پیش از برگزاری جلسه استیضاح جو غالب مجلس به گونه‌ای بود که پیش بینی می‌شد هر سه وزیر نتوانند رای اعتماد بگیرند، اما عقب نشینی فراکسیون امید و لابی‌های گسترده تیم وزرا، باعث شد تا ورق برگردد.
رای اعتماد هر سه وزیر ناشی از عقب‌نشینی فراکسیون امید بود
رویداد۲۴-مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس، معتقد است تا پیش از برگزاری جلسه استیضاح جو غالب مجلس به گونه‌ای بود که پیش بینی می‌شد هر سه وزیر نتوانند رای اعتماد بگیرند، اما عقب نشینی فراکسیون امید و لابی‌های گسترده تیم وزرا، باعث شد تا ورق برگردد.

بالاخره پس از حواشی و جنجال‌های بسیار بر سر استیضاح، هر سه وزیرِ حسن روحانی با رای اعتماد لب مرزی مجلس به وزارت‌خانه‌های خود بازگشتند.

بحث استیضاح وزرای روحانی خصوصا وزرای کار و راه، بحث امروز و دیروز نیست و تقریبا هر چند وقت یکبار موضوع استیضاح در مجلس مطرح می‌شود و درنهایت هم با «لابی‌های» گسترده وزرا و تیم‌شان، استیضاح یا کنسل می‌شد یا اینکه وزرا رای اعتمادمی‌گرفتند.

یک هفته مانده به پایان سال اما، نمایندگان عزمشان را جزم کردند تا برخلاف حاشیه‌ها، هر سه وزیر روحانی را استیضاح و آن‌ها را از وزارت‌خانه‌های مهمی چون راه وشهرسازی، کار و رفاه اجتماعی و کشاورزی کنار بزنند. به نظر می‎‌رسید همه شرایط برای رای عدم اعتماد فراهم است و حتی نام بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید هم در لیست استیضاح کنندگان دیده می‌شد. اما به یکباره و در نهایت ناباوری ورق برگشت و هر سه وزیر روحانی با رای لب مرزی از نمایندگان «رای‌اعتماد» گرفتند.

به نظر می‌رسد جلسات و تصمیم‌گیری‌های نهایی و لحظه آخری فراکسیون امید ولابی‌های گسترده وزرا با نمایندگان، توانست نتیجه استیضاح را به نفع دولت برگرداند.

احمد مرادى نماينده  مردم بندرعباس در مجلس شوراى اسلامى در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حواشى استيضاح سه تن از وزراى دولت، گفت: استيضاح حقى است كه قانون براى نمايندگان مجلس قائل شده است. با توجه به شرايطى كه در جامعه وجود دارد و نمايندگان هم به طور مستقيم در ميان مردم  در جريان امور هستند، يكسرى از مسائل و مشكلات را مي‎بينند و آن را با مسائل و برنامه هاىى كه وزرا در ابتداى راى اعتماد عنوان كرده بودند، تطبيق مي‎دهند.  
 
احمدمرادى، با بيان اينكه برخى از نمايندگان قائل به اين هستند كه بايد به برخى از وزرا فرصت داد، تصريح كرد: برخی از نمایندگان اما مخالف این موضوع هستند و معتقدند که فرصت کافی را به وزرا داده‌اند و اکنون باید عملکرد مناسبی را از خود در حوزه اختیاراتشان و هم در چارچوب برنامه ششم توسعه و هم در رابطه با بودجه‌ای که به مجلس داده می‌شود، از خود نشان دهند. اگر همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، یک خروجی و یک نکته را یادآور می‌شود و آن هم برآورده کردن انتظارات مردم است.  
 
عضوکمیسیون انرژی با اشاره به اینکه بررسی طرح استیضاح وزرا و اجرای آن یک امر مسبوق به سابقه است، خاطرنشان کرد: حواشی زیادی پیرامون این سه استیضاح مطرح شد. یکی از موارد ابتدا به نوع دفاع وزرا برمی‌گردد که اگر نمایندگان از سخنان وزیر اقناع شدند به استیضاح وزیر رای منفی و اگر هم اقناع نشدند رای منفی می‌دهند و اصلا هم موضوع جدیدی نیست. اما یک اشکالی که در نظام ما وجود دارد بحث لابی‌گری‎هایی است که صورت می‌گیرد. از استیضاح وزرا تا طرح سوال از رئیس‎جمهور و غیره همه وهمه عموما مشمول لابی می‌شود که در مجلس باید فکری به حال آن شود. اینکه نمایندگی برای استیضاح یک وزیری مصر باشد اما به هردلیلی نظر او را جلب کنند و در نهایت هم رای مخالف به استیضاح وزیر بدهد، بعید می‌دانم که کار صحیح و جالبی برای مجلس و نمایندگان باشد.
 
مرادی با اشاره به اینکه بحث لابی‌ها در استیضاح اخیر سه وزیر به وضوح مشاهده شد، گفت: پیش بینی بر این بود که هر سه وزیر نتوانند رای اعتماد را از مجلس دریافت کنند. اما با لابی‌هایی که صورت گرفت به یکباره دیدیم که ورق برگشت و دو تن از وزرا مانند آقای ربیعی و حجتی با آرایی نزدیک به بهم و البته لب‌مرزی بار دیگر رای اعتماد دریافت کردند.
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس، ادامه داد: در خصوص استیضاح‌های اخیر، فراکسیون امید کمی کارشکنی کرد و به نوعی اینگونه اشاره کردند که به ما از بالا اعلام شده که رای اعتماد بدهید. این روش و رویه‌ها اصلا درست نیست زیرا نماینده مجلس یک فرد مستقل است و باید خودش شخصا مسائل را جمع بندی و در نهایت تصمیم‌گیری کند.
 
مرادی با بیان اینکه اگر فراکسیون امید عقب نشینی نمی‌کرد احتمال داشت هر سه وزیر نمی‎توانستند رای لازم را به دست آورند، خاطرنشان کرد: در جلسات پیش از استیضاح به این اجماع رسیده بودند که رای اعتماد به وزرا داده نشود اما بعد از آن به یکباره همه‌چی تغییر کرد. در کنار عقب نشینی فراکسیون امید، لابی‌‌های تیم وزرا با نمایندگان هم بسیار زیاد بود. من همیشه می‌گویم در این نظام باید به گونه‌ای باشد که اگر فردی در پستی قرار دارد همه از او خواهش کنند که در جایگاه خود بماند، اما متاسفانه اکنون همه خواهان برکناری برخی از مسئولین هستند اما آن‌ها اصرار دارند که در پست خود بمانند. طبیعتا این موضوع نشان می‌دهد که پست و مقام برای برخی بسیار شیرین و لذت‌بخش است و باید برای آن یک فکر اساسی صورت دهیم.
 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان