تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

آخرین روزهای نجفی در «بهشت»

دیروز در کشاکش تکذیب و تأییدها، سرانجام استعفای محمدعلی نجفی، شهردار 6 ماهه تهران به واقعیت پیوست تا پس از هفته‌ها گمانه‌زنی‌ها و اعلام اخبار ضد و نقیض درباره استعفای شهردار 67 ساله تهران از سوی رسانه‌های منتسب به اصولگرایان، محمدعلی نجفی به بهانه «سرطان پروستات» از «بهشت» خداحافظی کند.

رویداد۲۴-دیروز در کشاکش تکذیب و تأییدها، سرانجام استعفای محمدعلی نجفی، شهردار 6 ماهه تهران به واقعیت پیوست تا پس از هفته‌ها گمانه‌زنی‌ها و اعلام اخبار ضد و نقیض درباره استعفای شهردار 67 ساله تهران از سوی رسانه‌های منتسب به اصولگرایان، محمدعلی نجفی به بهانه «سرطان پروستات» از «بهشت» خداحافظی کند. اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و محسن مهرعلیزاده هم‌اکنون 3 گزینه جدی برای این پست محسوب می‌شوند. در صورت شهردار شدن محسن هاشمی، مرتضی الویری، رئیس شورا خواهد شد و یک اصولگرا، احتمالاً مهدی چمران وارد شورا می‌شود. (اگرچه محسن هاشمی صریحاً اعلام کرده که به هیچ‌وجه به‌دنبال شهردار شدن نیست).

شورایی‌ها البته برای ماندن نجفی، پافشاری زیادی کردند، اما گفته می‌شود در نهایت به تصمیم او تن دادند.
آنها احتمالاً تا انتخاب شهردار جدید برای تهران یک سرپرست معرفی خواهند کرد. «پیروز حناچی»، معاون فنی و عمرانی، یکی از گزینه‌های محتمل است.
البته بنا به گفته فراهانی عضو شورا قرار بر این است تا استعفای او در نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید رسماً قرائت شده و درباره آن تصمیم‌گیری قطعی شود. با این توصیف محمدعلی نجفی تا پایان تعطیلات، شهردار تهران می‌ماند.
خبر استعفای نجفی البته پیش از آنکه جامعه اصولگرایان را متعجب کند، طیف اصلاح‌طلبان را متحیر کرد، چرا که اغلب آنها بویژه اعضای جوان شورای شهر تهران که با رأی قاطع خود «نجفی» را برای «بهشت» برگزیده بودند، بدون آنکه از قطعیت این تصمیم آگاه باشند، شروع به تکذیب «استعفایی» کردند که ظاهراً قطع به یقین شده بود.
ماجرای استعفای نجفی البته به ماه‌ها پیش برمی‌گردد، به روزی که او شهردار تهران شد، اما خیلی‌ها که خواب آمدن فرد دیگری را دیده بودند که چند سال پیش او را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازنگه‌داشته بود، به او بقبولانند که توان اداره این مسئولیت سنگین را نخواهد داشت. او البته در آن روزها به صراحت اعلام کرد که مشکل قلبی‌اش حل شده است و نگرانی از بابت ادامه کار ندارد. ا ما دلواپسان همچنان به تلقین‌های خود ادامه دادند تا جایی که حضور کمرنگ نجفی در زمان زلزله تهران را در هیاهوی آلودگی هوا به‌همین موضوع ربط داده و اعلام کردند که به علت مشکل حاد قلبی به کیش پناه برده است، خبری که با آمدن نجفی چند ساعت پس از وقوع زلزله در تهران باز هم تکذیب شد تا نوبت به یک ماه اخیر رسید. رسانه‌های اصولگرا باز هم به سراغ نجفی رفتند تا این‌بار به بهانه‌ای دیگر همچون نارضایتی شورایی‌ها از عملکرد شهردار تهران بویژه درباره انتصابات پرحاشیه،سریال دنباله‌دار استعفا را کلید بزنند.
اما به روال همیشگی، شورایی‌ها پشت شهردار تهران درآمدند و تأکید کردند که این خبرها از اساس دروغ است و اختلاف جدی مابین آنها نیست. همان زمان هم البته خیلی‌ها اذعان کردند که این جریان‌سازی‌ها سرانجام کار دست «نجفی» خواهد داد و حتی اگر «او» هم نخواهد، «دیگران» وادار به استعفایش می‌کنند.
اتفاقی که بالاخره افتاد. نجفی به اذعان برخی‌ها در تله «استعفاسازی» گیر کرد و این‌بار هم به بهانه «بیماری» مسئولیت‌اش را نیمه تمام گذاشت و رکورد یک مدیر «نیم‌سال» را به نام خود ثبت کرد.
خبر استعفای شهردار تهران چند روز قبل هم غیر‌رسمی، حاشیه‌های رفتن نجفی از شهرداری تهران را پررنگ کرده بود، اما صداهای رسمی‌تر از اوایل صبح دیروز شنیده شد. متأسفانه با وجود آنکه بیشتر رسانه‌ها از رفتن نجفی خبر می‌دادند، اما اغلب اعضای شورای شهر تهران نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و حتی برخی‌هایشان هم با موضعگیری شدید، سعی در تکذیب اصل خبر داشتند تا وقتی که احمد مسجدجامعی، آب پاکی را روی دست همه ریخت و در جمع خبرنگاران، خبر استعفا را تأیید کرد.
با این همه چندصدایی و بی‌خبری شورایی‌ها، داد بسیاری را درآورد و حتی شهاب‌الدین طباطبایی را بر آن داشت تا در توئیتی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد: «فارغ از اینکه در بهشت چه خبر است، صداقت و شفافیت اعضای شورا و مدیران شهرداری در یادها می‌ماند، سرمایه اصلی اعتماد مردم است.» از طرفی نخستین واکنش صریح از سوی مقامات شهرداری هم به اظهارات عبدالرحیم کرکه‌آبادی، مدیرکل دفتر شهردار برمی گردد که او هم استعفا را از اساس رد کرده و اعلام سرطان پروستات نجفی را آخرین ورژن از شایعات اعلام کرده بود!
دلیل استعفا
آنچه رسماً اعلام شده، بیماری نجفی است، اما آنچه از اخبار غیر‌رسمی برداشت می‌شود، پشت پرده جریان‌هایی است که او را برای رفتن، «ترغیب» یا به عبارتی «مجبور» کرده‌اند. پشت پرده‌ای که می‌گوید نجفی مناسب این پست نبوده و از ابتدا هم تمایلی برای ماندنش نداشته‌اند. این جریان‌ها البته از سوی هر طیفی به یک شکل تفسیر می‌شود.
گروهی از پایان زد و بندهای مالی و اتمام تخلفات و فساد در شهرداری تهران گلایه داشتند، گروهی دیگر از انتصابات پرحاشیه از طیف اصولگرایان و بازنشستگان و عده‌ای قلیل هم تمایلی به‌حضور «نجفی» به‌عنوان «شهردار آکادمیک» برای کلانشهر پرچالش تهران نداشتند. در مجموع، اما همه این مخالفت‌ها به پایان نجفی در بهشت منجر شد. پایانی که پیش از شروع سال جدید، مدیریت شهری را در انزوای تاریکی قرار داد.
«جشنی» که پایان «نجفی» شد
برخی‌ها البته جشن پرحاشیه برج میلاد که منجر به احضار نجفی به دادستانی شد را دلیل اصلی این استعفا اعلام می‌کنند. گفته می‌شود او یک روز پیش از درخواست استعفا، برای پاسخ به سؤالاتی درباره برگزاری این جشن که انتقادات زیادی علیه او به‌دنبال داشت، به دادستانی احضار شده بود.

بررسی استعفای  نجفی
در نشست 19 فروردین شورای شهر تهران
محمد سالاری عضو شورای شهر در توضیح علت استعفای محمد علی نجفی توضیح داد: دلیل استعفای ایشان عارضه جدید پزشکی بوده، هرچند که فشارهای بیرونی نیز در این تصمیم تأثیرگذار بوده است. وی ادامه داد: نخستین جلسه رسمی شورای شهر تهران احتمالاً در تاریخ 19 فروردین 97 برگزار خواهد شد و استعفای محمدعلی نجفی با حضور شخص ایشان قرائت می‌شود و اعضای شورای شهر موافقت یا مخالفت خود را در خصوص این استعفا اعلام خواهند کرد. سالاری افزود: شهردار تهران، معاونین وی و مدیران شهرداری تهران تا زمان تصمیم‌گیری نهایی در خصوص استعفا، کلیه امور مربوط به‌شهر را با جدیت پیگیری خواهند کرد. همچنین اعضای شورای شهر در ایام نوروز جلسات هم‌اندیشی در خصوص موضوعات و مسائل مربوط به شهر و همچنین مسأله استعفای شهردار خواهند داشت.

رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران در همین زمینه در توئیتی نوشته بود: مدیر منصوب قالیباف مراسم رقص تدارک می‌بیند، اما نجفی احضار می‌شود و حالا هم به قید وثیقه آزاد است و نهایتاً استعفا می‌دهد. با این رفتارها و چنین عملکردی نیازی به ستون پنجم دشمن نداریم، خودمان همیشه به ریشه‌ها خواهیم زد. زیرا نژادبهرام که در ابتدا استعفا را به جد تکذیب کرده بود، در توئیتی به فشارهای بیرونی برای درخواست استعفای شهردار اشاره کرده بود البته تاکنون هیچ‌کدام از این موارد تأیید رسمی نشده!
اقدامات ماندگار در شهرداری پایتخت
مدت مدیریت محمدعلی نجفی اگرچه کوتاه بود، اما اقدامات درخور توجه او، بی‌شک نام او را در فهرست یکی از مدیران شهری کارآمد قرار خواهد داد. مدیری که با شعار مبارزه با فساد سازماندهی شده پای به شهرداری تهران گذاشت و اتفاقاً رودرروی تخلفات و زد و بندهای مفسده‌انگیز هم ایستاد، اما در نهایت تسلیم سرنوشتی شد که اجازه نداد مبارزه با رانت به ثمر بنشیند.
اعمال محدودیت‌های فراگیر با ابلاغ دو بخشنامه ضد فساد نجفی، اگرچه منجر به جوسازی‌های شدید علیه او شد، اما لا‌اقل در این چند ماه، مسیر عبور از تخلفات را سخت‌تر کرد.
«ممنوعیت صدور هولوگرام» و «تعریف ساز و کار جدید برای شورای معماری توافقی» در واقع دو بخشنامه ضد‌شهرفروشی تعبیر می‌شوند که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد!
نجفی البته با تهیه گزارش 100 روزه از 12 سال پرحاشیه دوران محمدباقر قالیباف (شهردار سابق تهران) کار را برای خودش سخت‌تر کرد.
هاشمی:  قبول نمی‌کنم که شهردار شوم
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استعفای نجفی در صحن علنی شورا بررسی شده است، گفت: نجفی بر اساس قانون باید وظایف خود را تا نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونان اداره کند.
محسن هاشمی پس از جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: همان‌طور که می‌دانید ما در روزهای پایانی سال هستیم و همه شهروندان درگیر روزهای پایانی سال هستند و معمولاً این روزهای آخر ترافیک سنگینی در شهر است.
وی با بیان اینکه از پرسنل زحمتکش شهرداری تهران که این روزها بار سنگینی را به دوش دارند و تمام وقت فعال هستند تشکر می‌کنم، تصریح کرد: همان‌طور که احتمالاً در اخبار شنیده‌اید از عصر روز گذشته استعفایی را از دکتر نجفی دریافت  و با حدود 20 نفر از اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم. موضوع استعفای نجفی مشکل جدید پزشکی وی است. هاشمی اظهار کرد: می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد هر چند که از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است.
وی افزود: با توجه به اینکه شورای شهر باید در جلسه علنی این موضوع را بررسی کند در این جلسه هم اندیشی تصمیم گرفتیم که آقای نجفی بر اساس قانون باید وظایف خود را تا نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونان اداره کند تا ان‌شاء‌الله مشکلی ایجاد نشود.
رئیس شورای شهر تهران افزود: در نخستین جلسه بعد از نوروز، مسأله استعفای نجفی با حضور خود وی برگزار می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه موضوع استعفای نجفی در نخستین جلسه بعد از نوروز بررسی می‌شود، گفت: در این جلسه که با حضور نجفی برگزار خواهد شد دلایل استعفای نجفی بررسی خواهد شد و اگر توضیحات قانع کننده باشد اعضا استعفا را می‌پذیرند و اگر اعضا دلایل را قانع‌کننده ندانند شهردار باقی می‌ماند؛ اما هیچ جای نگرانی نیست چراکه تیم شهرداری به وظایف خود عمل خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته شده است که شهردار تهران از عدم حمایت و موضع‌گیری اعضای شورا در خصوص حواشی برج میلاد دلخور است، تصریح کرد: من دلخوری آقای نجفی از اعضای شورا را تکذیب می‌کنم؛ چرا که هیچ وقت در مورد دلخوری چیزی به ما نگفته‌اند و دو شب گذشته هم جلسه دوستانه‌ای برای رونمایی از تندیس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتیم و دلخوری وجود نداشت.
هاشمی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای شورا موافق یا مخالف استعفا هستند، گفت:‌ من نمی‌توانم در مورد نظر اعضای شورای شهر صحبت کنم و طبیعی است که 21 نفر ناراحت هستیم که شهردار استعفا داده است اما مشکل نجفی پزشکی است و باید از خودشان در مورد این موضوع شخصی سؤال بپرسیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا فشارهای سیاسی در استعفای وی نقش داشته است، ادامه داد: هرچند آقای نجفی فشارهای زیادی تحمل کرده اما تصمیم داشت تا به‌دلیل این فشارها استعفا ندهد، تا اینکه این مشکل جدید پزشکی حادث شد که استرس پذیر هم نیست و دکتر به وی تأکید کرده تا از فضای پراسترس دور باشد و این در حالی است که در شهرداری فشار و استرس زیاد است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا شما بازداشت شهردار تهران و آزاد شدن وی با قید وثیقه را تأیید می‌کنید؟ گفت: این موضوع را از خودشان و دادستان بپرسید و من هم این موضوع را شنیده‌ام.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا شما شهردار بعدی تهران می‌شوید؟ تصریح کرد: من قصد چنین کاری ندارم.
هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره گزینه‌های شهرداری گفت:‌ از آنجا که هنوز در مورد قبول و رد استعفای آقای نجفی تصمیمی گرفته نشده و اعضای شورای شهر نظر خود را نداده‌اند هیچ گمانه زنی نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه باید از نجفی بابت بیان صادقانه بیماری‌اش تشکر کرد، گفت:‌ بسیاری از آدم‌های سیاسی برای آنکه به کارشان ادامه دهند بیماری خود را پنهان می‌کنند اما این موضوع در مورد نجفی کاملاً متفاوت است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که باورمان نمی‌شود  نجفی تنها به‌دلیل مسائل پزشکی استعفا داده است، گفت: بعضی از اعضای شورای شهر نیز چنین تصوری داشتند اما بعضی از اعضا با پزشک وی تماس گرفتند و وی آن را تأیید کرد که بعداً می‌توانید از خودشان این موضوع را پیگیری کنید و اگر تمایل داشتند می‌توانید پرونده پزشکی‌شان را ببینید.
هاشمی با بیان اینکه قبول نمی‌کنم که شهردار شوم، گفت: ریاست استرس زا است و پست شهرداری نیز استرس زیادی دارد و من هنوز جوان هستم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا شورا در خصوص حواشی برج میلاد سکوت کرد؟ گفت: اگر دادستان موضع نمی‌گرفت ما حتماً مواضع خود را اعلام می‌کردیم اما اصولاً بعد از آنکه دادستان وارد می‌شود باید منتظر نظر و نتایج دادستانی باشیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه روز گذشته در داخل صحن علنی بودم که استعفای نجفی را متوجه شدم، گفت: بعد از آن جلسه‌ای با نجفی داشته و با جهانگیری نیز که نماینده دولت است صحبت کرده و تلفن‌های زیادی نیز داشتم که از دلایل استعفا مطمئن شوم و بعد از آن با هیأت رئیسه جلسه‌ای داشته و تمامی اعضای شورای شهر را برای جلسه  دعوت کردم و در نامه قید شد که جلسه ضروری است اما در مورد محتوای جلسه چیزی نگفتم و 24 ساعت نیز از این اتفاق نمی‌گذرد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با جهانگیری در مورد استعفای نجفی صحبت کردید، گفت: جهانگیری به‌دلیل آنکه در بدنه دولت قرار دارد در این خصوص با وی صحبت کردیم.
هاشمی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی را برای انتخاب شهردار جدید در نظر دارید؟ تصریح کرد: از آنجایی که هنوز تصمیمی در مورد پذیرش یا عدم پذیرش استعفا نگرفته‌ایم در این خصوص صحبت نمی‌کنم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا میثاق‌نامه اجرایی شده است یا خیر؟ گفت: میثاق نامه برای ما بود که از شورا خارج نشویم.
هاشمی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا نجفی نمی‌توانست که همزمان شهردار باشد و مورد درمان قرار گیرد با بیان اینکه این یک تصمیم شخصی و خانوادگی از سوی نجفی است، گفت: این مشکل جدید نجفی اخیراً به‌دلیل استرس‌ها ایجاد شده و امیدواریم هر چه زودتر وی بهبود یابد.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان