تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

استعفای نجفی به مثابه شکست جریان اصلاحات/ استعفای شهردار نباید پذیرفته شود/ عقب‎نشینی، پیش‎روی تندروها را در پی دارد

تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، بر این عقیده است که استعفای نجفی برای شخص نجفی و جریان اصلاحات به مثابه یک شکست است و شهردار تهران باید سریعتر استعفای خود را پس بگیرد.
استعفای نجفی به مثابه شکست جریان اصلاحات/ استعفای شهردار نباید پذیرفته شود/ عقب‎نشینی، پیش‎روی تندروها را در پی دارد
رویداد۲۴-تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، بر این عقیده است که استعفای نجفی برای شخص نجفی و جریان اصلاحات به مثابه یک شکست است و شهردار تهران باید سریعتر استعفای خود را پس بگیرد. 
 
بالاخره پس از فشارها و حاشیه‌های بسیار، محمدعلی نجفی شهردار تهران استعفای خود را در کمال ناباوری به هئیت رئیسه شورای شهر تقدیم کرد. 
 
حواشی و تخریب‌ها پیرامون شورای شهر و شهردار جدید تهران از همان ابتدای حضور آن‌ها در بهشت وجود داشت. محمدعلی نجفی با وعده مبارزه با فساد و افشا کردن فسادهای دوران مدیریت قالیباف بر سر کار آمد و وعده داد تا در یک گزارش صدروزه، به شورا و مردم اعلام کند که شهرداری را با چه شرایطی تحویل گرفته است.

نجفی پس از چندی بالاخره به وعده خود عمل کرد و طی گزارشی، از فسادهای میلیاردی مدیر جهادی پرده برداشت. با این افشاگری، فشارها علیه نجفی و تیم او در شهرداری بیشتر و بیشتر شد و تندروها به دنبال بهانه‌ای بودند تا هرطور که شده او را از این سمت کنار بزنند. 
 
در همین بحبوحه، در جشنی که به مناسبت ولادت حضرت زهرا در برج میلاد تهران و با حضور شهردار تهران برگزار شد، چنددختر خردسال و نابالغ، شروع به رقص کردند. همین امر باعث شد تا تخریب‌ها و انتقادات نسبت به نجفی مبنی بر رعایت نکردن چارچوب‌های اخلاقی آن‌چنان بالا گرفت که حتی برخی از ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه به آن پرداختند. بعد از این ماجرا بود که پای شهردار به دادسرا باز شد تا پاسخگوی اتفاقات رخ داده باشد.

رفت‌و آمدهای نجفی به دادسرا آنقدر زیاد شد که برخی از اصلاح‌طلبان مدعی شدند که او اکنون با قید وثیفه آزاد است. تخریب‌های ناشی از این موضوع آنقدر نجفی را تحت فشار قرار داد که هفته‌گذشته خبر استعفای نجفی از شهرداری اعلام شد. در حالی که اعلام می‌شد حوادث برج میلاد عامل اصلی این استعفا باشد، اما بسیاری از سیاسیون خصوصا اصلاح‌طلبان در توییت‌های مدعی شدند که مبارزه با فساد و افشاگری‌های نجفی در خصوص تخلفات قالیباف، عامل اصلی این موضوع بوده است. اتفاقی که به هیچ‌عنوان توجیه مناسبی نداشته و ندارد.
 
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به استعفای نجفی شهردار تهران و حواشی رخ داده پیرامون علت دقیق آن، گفت: این مسئله یک مقداری بی اعتمادی نسبت به جریان اصلاح‎طلب ایجاد خواهد کرد، مردم بیش از اینکه بگویند نجفی به خاطر فشارها کنار رفته، به این نتیجه می‌رسند که اصلاح‌طلب‌ها در مواقع شرایط فشار و سختی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و این موضوع اصلا به نفع جریان اصلاح‌طلبی نیست. 
 
تاجرنیا ادامه داد: اعتقادم بر این است فردی که سمت شهرداری را می‌پذیرد، تمامی جوانب آن را هم قطعا در نظر گرفته است. فلذا من فکر می‌کنم هیچ توجیهی ندارد فردی که سال‌ها در پست‌های مدیریتی کشور حضور داشته، بگوید به دلیل وجود فشارها من چنین تصمیمی را گرفته‌ام. به نظرم حتی بعد از استعفای ایشان، رسانه‌های اصولگرایی که در این مدت نشان دادند که به هیچ‌عنوان متعهد به اخلاق نیستند، ممکن است از استعفای ایشان سوء استفاده کنند و بخواهند مسائلی را مطرح کنند که بیش از پیش باعث ضربه به شخص آقای نجفی شوند. 
 
این فعال سیاسی، با بیان اینکه آقای نجفی حتما باید استعفایش را پس بگیرد، خاطرنشان کرد: شورای‌شهر تهران اصلا نباید استعفای ایشان را بپذیرند. من تا این لحظه این مسئله را به ضرر جریان اصلاحات می‌دانم و اگر هم ادامه پیدا کند، ضربه‌های بیشتری را به اصلاح‌طلبان وارد خواهد کرد. من معتقدم که آقای نجفی باید متعهدانه پای رای شورا و مردم بیاستد و حتی اگر مسئله‌ای وجود دارد که باعث ایجاد فشارها می‌شود، باید این مسائل را به صورت شفاف و صریح به مردم اطلاع دهد. 
 
نماینده اسبق مجلس، با تاکید بر اینکه نجفی نباید تسلیم این مسائل شود و نباید در قبال فشارها کوتاه بیاید، تصریح کرد: اگر آقای نجفی به خاطر مبارزه با فساد و برای شفاف سازی این استعفا را داده است، کاملا یک اثر عکس دارد و این فرهنگ اشتباه را جا می‌اندازد که اگر افراد می‌خواهند با فساد مبارزه کنند، باید این کار را تا جایی انجام بدهند که آسیبی به خودشان وارد نشود . این باعث می‌شود شهردار بعدی هم اگر بخواهد بر همین مشی حرکت کند، به دلیل همین ترس از فشارها، مبارزه با فساد را کنار بگذارد. اما به هردلیلی که باشد من معتقدم که استعفای آقای نجفی هیچگونه توجیهی ندارد. 
 
علی تاجرنیا، با بیان اینکه این استعفا هم برای شخص آقای نجفی و هم برای جریان اصلاحات به مثابه شکست است، خاطرنشان کرد: اگر در مسائل افشای فساد تا این اندازه جدی است، چرا می‌خواهد استعفا دهد؟ آقای نجفی باید فسادهای موجود در شهرداری را افشا کند. اتفاقا اگر ایشان مسائل فساد را مطرح کند، همین موضوع یک حاشیه امن را برای شخص نجفی ایجاد می‌کند و فشارها را از خود دور می‌کند. آقای نجفی باید تا پیش از کنار رفتن از شهرداری تمامی فسادها را به اطلاع مردم برساند. اتفاقا اگر این کار را انجام دهد فشارها را نسبت به خود کمتر می‌کند. 
 
این فعال سیاسی، با بیان این عقب‌نشینی‌ها تندروها را جری‎تر می‌کند، تصریح کرد: زمانی که ما از مواضع‌مان کوتاه بیاییم یا عقب‎نشینی کنیم، تندروها را جری‌تر می‌کنیم و فکر می‌کنند با فشارهای بیشتر می‌توانند به خواسته‌های حداکثری‌شان برسند. 
نظرات شما
پیشخوان