تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دعوت وزارت صنعت به افشای فساد پوپولیستی است/ راه مبارزه با فساد شفاف‌سازی است

سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر معتقد است برای افشای فساد توسط کارمندان در دستگاه‌های دولتی با کمبود قانون روبرو هستیم و تا زمانی که برای این موضوع قانونی وضع نشود نمی‌توان به افشای فساد توسط افراد امیدوار بود.
اطلاعیه وزارت صنعت برای دعوت به افشای فساد پوپولیستی است/ راه مبارزه با فساد شفاف‌سازی است
رویداد۲۴- سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر معتقد است برای افشای فساد توسط کارمندان در دستگاه‌های دولتی با کمبود قانون روبرو هستیم و تا زمانی که برای این موضوع قانونی وضع نشود نمی‌توان به افشای فساد توسط افراد امیدوار بود.

در هفته‌های گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعیه‌ای را صادر کرد که محتوای آن نشان از تشویق کارمندان وزارتخانه به افشای فساد در وزارتخانه متبوع را در قبال جایزه مطرح می‌کند. حال سوالات اصلی این طور مطرح می‌شود که آیا افراد شاغل در وزارتخانه از چنان امنیت شغلی برخوردار هستند که پس از افشای فساد با دردسر روبرو نشوند؟ و یا میزان جایزه را با چه متر‌ و معیاری می‌توان محاسبه کرد و اساساً نقش حراست‌های وزارتخانه چگونه تعریف می‌شود؟

سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه قرار است مبارزه با فساد را از دستگاه خود شروع کنیم و افراد را تشویق کرده اگر فسادی را دیدند سریعاً گزارش دهند و جایزه دریافت کنند و اینکه آیا این کار امنیت شغلی فرد را به خطر نمی‌اندازد؟ گفت: قانون "سوت" (افشای اطلاعات) اکنون در آمریکا در حال اجراست. یعنی اگر فردی بیاید و فسادی را افشا کند به او جایزه می‌دهند و از وی تقدیر به عمل می‌آید. اما موضوع مهم این است که در آمریکا این موضوع به صورت قانون درآمده و فرد از امنیت لازم برخوردار است و هر لحظه ترس از این ندارد که پس از افشای فساد از شغلش برکنار می‌شود اما در ایران چون در این رابطه قانون نداریم نمی‌توانیم به اجرای درست، توام با امنیت شغلی کارمندان امیدوار باشیم. 

وی افزود: تجربه‌ای که ما پیش و پس از انقلاب داریم نشان می‌دهد فرد یا افرادی که روی به افشای فساد می‌آورند یا از کار اخراج می‌شوند یا برای آن‌ها پرونده‌سازی می‌کنند. ممکن است نیت مدیران ارشد وزارتخانه خیر باشد ولی چون این روند قانون‌مند نیست این امکان وجود دارد که فردی که مبادرت به افشا کرده شغلش را از دست دهد یا با تهدیدهایی روبرو شود. 

ابطحی ادامه داد: اگر در کشور در این رابطه قانون داشته باشیم و با فرد افشاکننده برخورد شود او به راحتی می‌تواند به دادگاه مراجعه و شکایت کند. باید گفت وقتی قانون نیست با چندتا بخشنامه نمی‌توان به سمت افشای فساد در دستگاه‌ها رفت.

وی در ادامه درباره اینکه برخی معتقدند ارائه این‌گونه طرح‌ها پوپولیستی است، افزود: اگر مشکل قانونی آن حل شود اصلاً پوپولیستی نیست اما اگر قانون نداشته باشیم و از این‌گونه اطلاعیه‌ها بدهیم شاید حس شود که یک رویکرد پوپولیستی در پیش گرفته شده است.
 
نماینده خمینی‌شهر در خصوص اینکه وزارتخانه گفته پس از افشای فساد توسط افراد به آن‌ها جایزه تعلق می‌گیرد و متر و معیار این جایزه را چطور می‌توان تعیین کرد؟ گفت: در طرحی که ما دنبال می‌کنیم چندی پیش بحثی مطرح بود که یک پنجم ارزش ریالی اختلاس یا همان فساد مالی به افشاکننده تعلق گیرد. البته این رقم را می‌توان با مطالعه و بررسی بیشتر، کم و زیاد کرد. قاعدتاً هرچه رقم بالاتر رود آن سهم یک پنجم هم باید کمتر شود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس در رابطه با اظهارنظر آقای اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه که گفته چرا در مقابله با فساد همه انتقادات به سمت قوه قضاییه است در حالی که همه دستگاه‌های دولتی از دفاتر حراست برخوردار هستند و آن‌ها باید جلوی فساد در دستگاه خود را بگیرند، افزود: تا زمانی که مدیران حراست دستگاه‌ها را مدیرکل‌های آن سازمان معرفی کند ما این مشکلات را خواهیم داشت. به نظر من بهتر است مدیران حراست سازمان‌های دولتی را قوه قضاییه معرفی کند زیرا وقتی مدیران سازمان، چند نفر را به وزارت اطلاعات برای مدیریت حراست معرفی می‌کنند آن‌ها وامدار رییس سازمان می‌شوند. برای مبارزه با فساد کسی نباید وامدار فرد یا گروهی باشد.

ایطحی در پایان و در پاسخ به اینکه اصلی‌ترین راه برای مبارزه با فساد چیست؟ گفت: "شفاف‌سازی". موضوعی که ما در طرح اعاده اموال نامشروع در حال دنبال کردن آن هستیم همین شفاف‌سازی است. به طور مثال تمام دستگاه‌ها موظفند که سایت و سامانه‌ای را راه‌اندازی کنند که تمام حقوق، مزایا، پرداختی‌ها و دریافتی‌ها در آن مشخص باشد. این کار وظیفه دولت است و باید صورت گیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان