تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

امضای نخستین قرارداد 2.8 میلیارد دلاری نفتی با یک شرکت ایرانی

وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر اظهار کرد: "برای اولین بار است که یک قرارداد ‌۲۰ ساله با ارش 2.8 میلیارد دلار برای توسعه دو‌ میدان نفتی با این ارزش بصورت مستقل به یک شرکت ایرانی‌ سپرده می شود. "

رویداد۲۴-وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر اظهار کرد: "برای اولین بار است که یک قرارداد ‌۲۰ ساله با ارش 2.8 میلیارد دلار برای توسعه دو‌ میدان نفتی با این ارزش بصورت مستقل به یک شرکت ایرانی‌ سپرده می شود. " بیژن زنگنه در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه خوشحالیم در آستانه ملی شدن صنعت نفت و رسیدن سال نو شاهد امضای این قرارداد و به ثمر رسیدن ماه ها مذاکره هستیم، اذعان کرد: "این قرارداد با یک شرکت ایرانی امضا شده و از نظر ما کار آن 100 در 100 به بخش ایرانی واگذار شده و امیدوارم که به واسطه آن برای ایرانیان کار ایجاد شود."
گفت: این کار در حال راه افتادن است. اما خواهش ما از شرکت های E&P این است که از شرکت های باتجربه کار را یاد بگیرند. در بحث های اجرای طرح ها ما به تجربه نیاز داریم. این ها در کلاس درس آموزش داده نمی شود.
او ادامه داد: وسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر کار پیچیده ای است که ما دو ملاک در انتخاب پیمانکار آن داشتیم. اول اینکه تجربه قبلی داشته باشد. گسترش انرژی پاسارگاد در دو سال گذشته پروژه  خط ششم و صادرات گاز به بصره را به ارزش 1.8 میلیارد دلاری با موفقیت انجام داد. دوم تامین منابع مالی اهمیت داشت که خوشبختانه این شرکت به بانک پاسارگاد وابسته است و پشتوانه مالی دارد.
زنگنه با اشاره به اینکه برخی رسانه های خارجی در قرارداد با زاروبژنفت روسیه شیطنت کردند و از نظر من به عمد گفتند، اظهار کرد: ۸۰ درصد‌ عواید میدان در قرارداد با زاروبژنفت، متعلق به روسها نیست. بلکه فقط ۵درصد از عواید ‌میدان ها در سال متعلق به پیمانکار است که به نسبت 80 به 20 میان شریک ایرانی و خارجی کنسرسیوم تقسیم خواهد شد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه نفت ملی یعنی توانمندی خودمان و توسعه شرکت های E&P. اما با شعار نمی شود؛ باید زحمت کشید و برای دستیابی به آن وقت گذاشت و کار کرد. چه در مشارکت و چه در استقلال از شرکت های خارجی. همه می توانند کار کنند. به شرط آنکه منابع مالی و توان فنی داشته باشند. نباید رقابت مضر کرد. رقابت ها باید سازنده و به نفع منافع ملی باشد. امیدواریم که شاهد افزایش این قراردادها باشیم.

گفتنی است،قرارداد توسعه یکپارچه میدان‎های نفتی جفیر و سپهر، شامگاه امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) بین علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد تا به این ترتیب، برای نخستین بار یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی به عنوان پیمانکار اصلی در قراردادهای جدید نفتی ایفای نقش کند.

بر اساس این گزارش، این قرارداد برای یک دوره ۲۰ ساله امضا شده و هدف از آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه در ۲۰ سال است که هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شده است.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل مطالعه و تهیه سناریوی توسعه بهینه میدان، تعمیر چاه‌های موجود، نصب پمپ‎های درون‌چاهی، حفاری چاه‎های عمودی و افقی در لایه‌های مخزنی فهلیان و ایلام (در مجموع ۱۲۶ چاه) و چهار چاه پساب، انجام عملیات شکافت، تزریق‎آب و گاز به منظور بهبود ضریب بازیافت این میدان‌ها و ساخت خطوط جمع‌آوری و انتقال نفت و خطوط انتقال برق عنوان شده است.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در منطقه غرب کارون، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به ویژه به منظور ایجاد و توسعه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP و سایر تجهیزات مربوط به وجود خواهد آمد.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، انتظار می‌رود شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با مدیریت مناسب پروژه و همکاری با شرکت‎های اکتشاف و تولید و شرکت‎های سازنده‌ تجهیزات بین‌المللی، زمینه جذب سرمایه و فناوری‌های لازم در بخش‎های افزایش ضریب بازیافت، شیوه‌های نوین حفاری و همچنین دیگر بخش‎های ذی‌ربط را ایجاد و در مسیر تحقق آن تلاش کند.

پیش از این در بهمن ماه سال گذشته، تفاهمنامه مطالعاتی میدان‌های سپهر و جفیر بین شرکت ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد امضا شده بود که پس از دریافت نتایج مطالعات و الگوی فنی و مالی این شرکت و انجام بررسی‌های لازم در بخش‌های مختلف شرکت ملی نفت، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت و مذاکرات قراردادی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی با این شرکت آغاز و پس از یک دوره مذاکرات فشرده نهایی شد.

میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز  قرار دارند. در نیمه دوم امسال، با مطالعات و بررسی‌های انجام شده از سوی مدیریت‎های ذی‌ربط شرکت ملی نفت و شرکت‎های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی به اثبات رسید.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان