تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
یوسفیان ملا، نماینده مجلس‌ در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

اولویت سال ۹۷؛ توسعه روابط با کشورهای جهان و «گفت‌وگوی ملی»

یوسفیان ملا، عضوکمیسیون برنامه و بودجه بر این عقیده است که در سال جدید، علاوه بر مباحث اقتصادی و سیاسی، گسترش روابط با کشورهای جهان و همچنین توجه به گفت‌وگوی ملی نیز باید در اولویت برنامه‌های سیاسیون و احزاب و سران کشور قرار بگیرد و در پی آن تنش‌ها و اختلافات را کاهش دهند.
اولویت سال ۹۷؛ توسعه روابط با کشورهای جهان و «گفت‌وگوی ملی»
رویداد۲۴یوسفیان ملا، عضوکمیسیون برنامه و بودجه بر این عقیده است که در سال جدید، علاوه بر مباحث اقتصادی و سیاسی، گسترش روابط با کشورهای جهان و همچنین توجه به گفت‌وگوی ملی نیز باید در اولویت برنامه‌های سیاسیون و احزاب و سران کشور قرار بگیرد و در پی آن تنش‌ها و اختلافات را کاهش دهند.

سال 96 در حالی با همه فراز و نشیب‎هایش، اخبار خوب و بدش، رخدادهای مهم و گاهی دردناکش به پایان رسید که همه افراد جامعه چشم به سال97 دوخته اند تا شاید سال پیش رو نوید بخش اخبار مثبت و خوبی در عرصه های مختلف جامعه از جمله عرصه سیاسی باشد.

مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... همواره و در همه سطوح وجود داشته و دارد، اما به نظر می‌رسد پرداختن به برخی از آن‌ها و اولویت سازی، می‌توان تا حدودی جامعه را به سمت جلو حرکت داد.

در کنار همه این مسائل، اما شاید تنش‌ها و اختلافات سیاسیون بیش از پیش به چشم خورده باشد. 6 ماه تنش بی وقفه برسر موضوعات مختلف در بخش های مختلف جامعه در سال 96 بیش از هر چیز بر اهمیت نیاز به گفت‎وگوهای ملی صحه گذاشت، موضوعی که فقدان آن به شدت احساس می‎شود و می‎تواند در صورت اجرایی شدن گام بلند و مهمی در جهت رفع و حل‏‎وفصل اختلافات، نخست در میان گروه‎های سیاسی و سپس بازگرداندن روح امید به بطن جامعه باشد.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به شروع سال جدید و اینکه باید چه اولویت‌‌هایی را در سال 97، دنبال کنیم، گفت: البته ما منتظر هستیم تا مقام معظم رهبری، سیاست کلی در سال جدید را اعلام کنند. قطعا موضوع روابط خارجی ما بسیار مهم است. ما باید خطوط قرمزی که در رابطه با آمریکا و اسرائیل داریم را رعایت کنیم. اما در خصوص سایر کشورها من اعتقاد بر این است که در سال آینده باید یک تهاجم دیپلماتیک برای ایجاد و برقراری رابطه با تمامی کشورهای جهان، را دنبال کنیم و با هر کشوری که می‌تواند با ما مراودات سیاسی و اقتصادی داشته باشد، ارتباط برقرار کنیم.

یوسفیان ملا، با بیان اینکه واقعا همه ابعاد و توان مجلس و دولت باید در سال جدید در تقویت روابط با کشورها، به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا سیاست‌های غلطی که آمریکا، اسرائیل و بعضا برخی از کشورهای اروپایی در قبال ایران اتخاذ کرده‌اند را خنثی کنیم و روابطمان را با سایر کشورها در حد چارچوب‌های مقرر، تقویت و توسعه دهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکل عمده‌ای که کشور با آن مواجه است، گفت: بحث بیکاری، یکی از موضوعاتی است که با آن درگیر هستیم. بیکاری ما هم البته دو نوع است، یک بخش از بیکاری به بخش تولید مربوط می‌شود و بخش دیگر هم مربوط به رفتارهای دولتی است.  یعنی دولت ناگزیر است که بخشی از نیروهای کار را جذب کند، خصوصا آن دسته از تحصیل‌کردگانی که نمی‌توانند وارد بازار کار شوند و عملا جذب هم نمی‌شوند. مثلا خانومی که دکتری ادبیات فارسی دارد یا آقایی که دکتری فلسفه دارد، فعالیت‌های تولیدی نمی‌توانند این افراد را جذب کنند. این قبیل افراد باید در دولت یا در دستگاه‌های زیرمجموعه‌ دولت جذب شوند، نه اینکه تمام بار بیکاری را برگردن بخش‌های تولیدی بیاندازیم. ما امیدواریم که در سال جدید در هر دو بعد دولتی و تولیدی، اشتغال را داشته باشیم.

یوسفیان ملا، ادامه داد: علاوه بر ایجاد اشتغال، با رونق اقتصادی و عرضه و تقاضای کالا دیگر قطعا گرانی از بین خواهد رفت و... این‌ها تنها بخشی از مسائلی است که در سال جدید باید به آن‌ها توجه شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه اختلافات میان قوا، ناشی از عدم اجرای قانون است، تصریح کرد: اگر هرکدام از قوا قانون اساسی را به خوبی و درستی اجرا کنند، بسیاری از این مشکلاتی که اکنون شاهد آن هستیم رخ نخواهد داد. اگر قوا در چارچوب و حیطه وظایفی که دارند حرکت کنند، یقین بدانید هیچ‌گونه اختلافی دیگر وجود نخواهد داشت. تمامی اختلافات ناشی از زیاده‌خواهی است و قوا مدام می‌خواهند در کار و وظایف یکدیگر دخالت کنند و از حیطه وظایف خود خارج شوند، طبیعی است که در چنین شرایطی اختلاف و مشکل ایجاد می‌شود.

این فعال سیاسی، ادامه داد: قانون وظایف و حیطه اختیارات قوا و لزوم همراهی و برقراری ارتباط و ایجاد گفت‎وگو و تعامل را بارها و بارها مورد تاکید قرار داده است. گفت‎وگو در قانون اساسی ما بارها توصیه و تاکید شده است اما متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم. اکنون سران سه قوه که از بالاترین مقامات سیاسی کشور هستند، هر ماه یک بار دو الی سه ساعتی را وقت می‌گذارند و گفت‎وگو می‌کنند اما سایر بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها در خصوص همراهی و تعامل با یکدیگر در پایین‎ترین سطح خود قرار دارند. همانطور که می‌دانید 2 سال از عمر مجلس و یک سال از عمر دولت گذشته است اما حتی یک جلسه‌ای که بتوانند در آن به تبادل نظر و همراهی بپردازند، برگزار نشده است، طبیعتا این ندیدن‌ها این روبه‎رو نشدن‌ها و عدم گفت‎وگوها، باعث خدشه وارد شدن به قوا و ایجاد تنش در سطح جامعه می‌شود. ما امیدواریم در سال جدید نه تنها سه قوه، بلکه سایر احزاب و جریانات سیاسی نیز به سمت گفت‎وگوی ملی سوق پیدا کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان