تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

دولت انگلیس عمدا به دنبال تخریب روابط با روسیه است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از لندن درمساله اسکریپال سند می خواهد اما تاکنون بی نتیجه بوده است، به لندن توصیه می کنیم آرام بگیرد؛ دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش گرفته است.

رویداد۲۴-رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از لندن درمساله اسکریپال سند می خواهد اما تاکنون بی نتیجه بوده است، به لندن توصیه می کنیم آرام بگیرد؛ دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش گرفته است. سرگئی لاوروف امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تارو کونو همتای ژاپنی خود که از شبکه تلویزیونی روسیه 24 پخش می شد، اظهار داشت: هیچ شکی نداریم انگلیس آگاهانه و به طور هدفمند سیاست تخریب روابط با روسیه را در پیش گرفته است.

وی هشدار داد که اگر خط مشی ضدروسی دولت انگلیس ادامه یابد، روسیه از اصل اقدام متقابل پیروی خواهدکرد.
لاوروف در همین حال ابراز امیدواری کرد ژاپن در تماس با انگلیس کمک کند که محل قرار گرفتن اسکریپال و دخترش مشخص شود و مسائل مربوط به تحقیقات درباره مسمومیت این دو نفر حل شود.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: روسیه برای همکاری با انگلیس در مساله اسکریپال بر اساس معیارهای پیمان منع تسلیحات شیمیایی اصرار دارد و مصمم است پاسخ سوال های خود را از لندن به دست آورد.
وی افزود: آنچه که اینک شاهد هستیم تلاش های مقام های انگلیسی از کشورهای مختلف برای ابراز همبستگی با این کشور و کسب حمایت شرکای خود بدون ارایه شواهد در قضیه اسکریپال است.
لاوروف گفت: معتقدم همه این موضوع را بخوبی می دانند اما با احساس همبستگی، سخنانی را در حمایت از مواضع لندن می گویند.
وی افزود: آقای کونو (وزیر خارجه ژاپن) گفت که در مساله اسکریپال در وهله اول ارایه شواهد مهم است و ما با این موضع کاملا موافقیم.
اسکریپال جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بیهوش بر روی نیمکت مقابل مرکز خریدی در شهر سالزبوری در شمال این کشور پیدا شد.
براساس گزارش رسانه های انگلیسی، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که اولین بار آنها را پیدا کرد نیز در بیمارستان بستری شده است. اسکریپال 66 ساله در سال 2010 در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او متهم شده بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس گزارش می داده است.
لندن می گوید که عوامل مسکو، وی را مسموم کرده اند.
در پی اوجگیری تنش میان روسیه و انگلیس، هر یک 23 دیپلمات طرف دیگر را اخراج کرده اند. 

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان