تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

شورای امنیت حملات شیمیایی در سوریه را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه خود استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم و بر لزوم مجازات عاملان این اقدامات تاکید کرد.

رویداد۲۴-شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه خود استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم و بر لزوم مجازات عاملان این اقدامات تاکید کرد. رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نماینده هلند بعد از جلسه رایزنی‌های غیر رسمی که کشورش خواهان برگزاری آن بود گفت: همه اعضا بر حمایت از سازمان منع تسلیحات شیمیایی و فعالیت آن در سوریه تاکید کردند.

وی گفت: این شورا تاکید کرد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نقض قوانین بین المللی بوده و تمام افراد و گروه‌ها یا نهادهای مجرم باید مورد بازجویی قرار گیرند. اعضای این شورا استفاده مداوم از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم کردند و بر نیاز به ایجاد مکانیزمی برای مجازات تمام عاملان این اقدامات تاکید کردند.

در همین راستا، احمد اوزومجو، مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در جلسه شورای امنیت شرکت داشت، در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت: هیات حقیقت یاب توانسته نمونه‌های بسیاری را جمع آوری کند و نزدیک به 10 آزمایش را بر روی آنها انجام داده و نمونه ها را به کارشناس‌های ویژه برای تحلیل مجدد آن  ارسال کرده است.

وی گفت: ادعاهایی در مورد استفاده از گاز کلر وجود دارد که این هیات آن را بررسی می‌کند .برخی آنها را  به دولت سوریه و برخی دیگر به گروه‌های مخالف نسبت می‌دهند.

اوزومجو با اشاره به اوضاع عفرین گفت: برخی ادعاها در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی این شهر وجود دارد که هیات حقیقت یاب آن را بازبینی کرده و به شواهد کافی برای پیگیری تحقیقات نیافته است.

این نشست در حالی برگزار شد که گزارش‌های مستمری درمورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به ویژه درمنطقه الحموریه در غوطه شرقی وجود دارد .

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان