تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۷

ازدحام گردشگران ایرانی در مبادی ورودی ترکیه

هجوم گردشگران ایرانی برای سفر به کشور ترکیه در تعطیلات عید نوروز که از چند روز پیش آغاز شده، از روز گذشته موجب ازدحام سنگین در مبادی ورودی در مرزهای زمینی ترکیه شده است.

رویداد۲۴-هجوم گردشگران ایرانی برای سفر به کشور ترکیه در تعطیلات عید نوروز که از چند روز پیش آغاز شده، از روز گذشته موجب ازدحام سنگین در مبادی ورودی در مرزهای زمینی ترکیه شده است. هم اکنون ازدحام زیادی در دو واحد گذر مرزی رازی ـ کاپی کوی و بازرگان ـ گوربولاغ وجود دارد و مرز سرو ـ اسندره هم با تراکم مراجعان مواجه است.

ازدحام جمعیت و تاخیر در ارایه خدمات گذر از دروازه مرزی در شرق ترکیه و در سه دروازه مرزی موجود بین دو کشور موجب نارضایتی و اعتراض ایرانیان شده است.
علاوه بر این، نبود پارکینگ مناسب و واحدهای خدماتی از جمله رستوران و نیز سرویس های بهداشتی به تعداد کافی در مرز به خصوص در طرف ایران، بر نارضایتی گردشگران عازم ترکیه افزوده است.
همچنین در مبادی ورودی پروازهای ایران به مقاصد شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول نیز ازدحام زیادی دیده می شود و ایرانیان ساعت های طولانی در صف های عبور از دروازه کنترل گذرنامه معطل می شوند.
هنوز آمار دقیقی از سفر ایرانیان به ترکیه در ایام عید نوروز اعلام نشده ولی شواهد امر نشان می دهد که میزان رغبت سفر به ترکیه در ایام تعطیلات عید نوروز امسال به ترکیه دو برابر سال گذشته است.
سال گذشته در ایام تعطیلات عید حدود 250 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند و پیش بینی می شود که این رقم امسال به 500 هزار نفر برسد و مقامات استانداری وان در شرق ترکیه با پیش بینی سفر یکصد هزار ایرانی اعلام کرده اند که برای اسکان و پذیرایی از آنها به تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
برخی منابع خبری ترکیه اعلام کردند که در چند روز نخست عید امسال 90 پرواز از مبدا ایران تنها به مقصد شهر استانبول برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.
شهرهای استانبول، آنتالیا، مارمایس و آنکارا مهمترین مقاصد سفر هوایی ایرانیان به ترکیه هستند و هموطنانی که از مرزهای زمینی سه گانه بازرگان، رازی و سرو به ترکیه سفر می کنند، اغلب عازم شهرهای وان، یوکسک اوا، آغری، ایغدیر، ارزروم و ترابوزون می شوند و یا با استفاده از خدمات ارزان قیمت پروازهای داخلی ترکیه، از طریق فرودگاه های شرق این کشور به مقاصد داخلی ترکیه سفر می کنند.
ترکیه امسال برای پذیرش گردشگران پرشمار ایرانی تسهیلاتی را از قبیل حمل و نقل رایگان تا ترمینال ها و استقبال با گل و شیرینی در مناطق مرزی تدارک دیده است.
علاوه بر این، به علت حضور پرشمار ایرانیان در ترکیه برنامه های کنسرت موسیقی نیز توسط گروه های مختلف برای ایرانیان تدارک دیده شده و از چند هفته قبل تبلیغات آن آغاز شده که این موضوع نیز در ترغیب سفر گردشگران ایرانی به ترکیه تاثیر چشم گیری داشته است.
روزنامه ینی شفق ترکیه هفته گذشته طی گزارشی اعلام کرد که اقتصاد استان وان در شرق ترکیه با افزایش 40 درصدی سفر گردشگران ایرانی احیا شده و حضور ایرانیان خنده بر چهره صاحبان کسب و کار این شهر نشانده است.
این روزنامه تعداد گردشگران ایرانی سال گذشته وان را 400 هزار نفر اعلام کرد.
بر اساس گزارش اتحادیه هتلداران ترکیه با استناد به داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور، سال گذشته میلادی در مجموع 2 میلیون و 501 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که در مقایسه با سال 2016 بیش از 800 هزار نفر افزایش داشته است.
بنا به اعلام این مرجع، بیش از 36 درصد از این گردشگران یعنی بیش از 900 هزار ایرانی در طول سال گذشته از شهر استانبول دیدن کرده اند و بدین ترتیب گردشگران ایرانی، پرشمارترین گردشگران شهر استانبول بودند.
مراکز خرید استانبول یکی از علل اصلی رغبت ایرانیان برای سفر به این شهر به شمار می رود به طوری استانبول علاوه بر بازارهای تاریخی خود، دارای نزدیک به 120 مرکز خرید است و این خود یکی از جاذبه های خرید مد و پوشاک برای گردشگران محسوب می شود.
برخی از برندهای ترک در این مراکز خرید برای ارایه خدمات بهتر، از فروشندگان فارسی زبان نیز استفاده می کنند و نوشته هایی به زبان فارسی برای جلب توجه ایرانی ها جلوی واحدهای تجاری خود نصب کرده اند.
همچنین بر اساس اعلام وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه، سال گذشته گردشگران ایرانی بالغ بر سه میلیارد دلار در ترکیه هزینه کردند.
بر اساس اعلام این وزارتخانه، ایران جزو پنج کشور گردشگرفرست به ترکیه محسوب می شود و در جریان سفر به ترکیه به طور میانگین هر مسافر ایرانی بین یکهزار تا یکهزار و 500 دلار و هر خانواده ایرانی سه هزار و 500 دلار هزینه می کنند.
وجود تشابه فرهنگی و جفرافیایی از جمله مهمترین علل سفر ایرانی ها برای گذراندن تعطیلات در ترکیه عنوان شده ولی علاوه بر این، تعدد مراکز ارائه خدمات به گردشگران در همه شهرها، ارزان بودن خدمات و سفر در مقایسه با سفرهای داخلی، وجود مراکز خرید در شهرها، حلال بودن و تنوع غذایی، احساس راحتی و آرامش بدون حس بیگانگی و نیز ارائه خدماتی که در ایران ممنوع محسوب می شود، از جمله جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شود که همه ساله گردشگران پرشمار ایرانی را به خود جذب کرده و موجب خروج میلیاردها دلار ارز از کشورمان می شود.
 مرکز آمار ترکیه هفته گذشته با انتشار گزارشی، درآمد گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی را با 18.9 درصد افزایش، 26 میلیارد و 283 میلیون دلار اعلام کرد.
بنا بر داده های مرکز آمار ترکیه، با وجود تمام بحران ها سال گذشته میلادی 32.4 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کردند.
نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز هفته پیش وعده داد که تا سال 2023 تعداد گردشگران ورودی ترکیه به 50 میلیون نفر و میزان درآمد گردشگری کشورش نیز به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.
بنا به اعلام وی، گردشگران روسیه، آلمان، ایران به ترتیب پرشمارترین گردشگران ورودی به ترکیه در سال میلادی گذشته بودند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان