تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در گفت‌وگو تفصیلی با رویداد۲۴:

آسیب‌های اجتماعی با فیلتر تلگرام چندبرابر می‎شود/ شرایط اقتصادی در سال ۹۷ خیلی بهتر یا بدتر از سال قبل نمی‌شود/ بعد از ۴۰ سال درباره نوع پوشش زنان تحقیق شود بعد برای مردم نسخه‌ای تجویز کنیم

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین، البرز و آبیک معتقد است مردم آمادگی پذیرش زنان را در تمام حوزه‌های کشور دارند ولی مسئولین خیلی آماده این موضوع نیستند.
آسیب‌های اجتماعی با فیلتر تلگرام چندبرابر می‎شود/ شرایط اقتصادی در سال ۹۷ خیلی بهتر یا بدتر از سال ۹۶ نمی‌شود/ بعد از ۴۰ سال درباره نوع پوشش زنان تحقیق شود بعد برای مردم نسخه‌ای تجویز کنیم
رویداد۲۴- سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین، البرز و آبیک معتقد است مردم آمادگی پذیرش زنان را در تمام حوزه‌های کشور دارند ولی مسئولین خیلی آماده این موضوع نیستند. وی می‌گوید به طور مثال اگر به انتخابات مجلس دهم در برخی حوزه‌ها نگاه کنید می‌بینید که مردم به خانم‌ها اقبال نشان دادند ولی وقتی همین خانم‌ها در مجلس حضور پیدا کردند، نماینده‌ها برای واگذاری مسئولیت‌ها به آن‌ها رای ندادند.

سیده حمیده زرآبادی، یکی از نمایندگان جوانی است که تنها با اختلاف 52 رای نسبت به نفر اول حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی نوه آیت الله سیدجلیل زرآبادی فرزند آیت الله سیدموسی زرآبادی است و بی‌تردید این عقبه خانوادگی یکی از عمده دلایلی بود که در انتخابات اسفند 94 موفقیت‌اش را برای حضور در بهارستان تضمین کرد. هرچند عده‌ای نگران عدم سابقه سیاسی او بودند ولی این نماینده جوان خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد شایستگی‌های خود را به اثبات رساند بطوری که از زرآبادی به عنوان یکی از نمایندگان صاحب‌نظر مجلس دهم یاد می‌کنند.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ می‌گوید:«با اطلاعاتی که دارم تصور می‌کنم به زودی تلگرام فیلتر می‌شود. اتفاقاً اگر این تصمیم گرفته شود و این شبکه اجتماعی فیلتر شود وضع بدتر از این خواهد شد زیرا افراد روی به نصب فیلترشکن می‌آورند و برخی که عموماً نوجوان و جوان هستند به تبع استفاده از فیلترشکن به حوزه‌های نامناسب دیگر هم ورود پیدا می‌کنند که بی‌تردید این اتفاق، آسیب‌های اجتماعی را چندبرابر خواهد کرد.»

***

سوتیتر

مجلس به لحاظ قانون‌گذاری و نظارتی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و من تصورم بر این بود که اگر قرار باشد اصلاحی در امور شکل بگیرد بهترین جا برای این امر، مجلس است

ما برای افزایش تعرفه‌ها اول باید مشکلات اساسی کشور را حل کنیم زیرا با وجود این مشکلات و از طرفی بالا رفتن برخی تعرفه‌ها این مردم هستند که متضرر می‌شوند

تصمیم گرفتم عملکرد آقای جهرمی در شرکت زیرساخت را بررسی کنم و پس از تحقیقاتی که صورت دادم دیدم ایشان خیلی عملکرد خوبی را در آنجا از خود به جای نگذاشتند

- انتقادات من چه به آقای جهرمی و چه هر مدیر دیگری از نوع فنی بوده و در این رابطه لزومی ندارد که ما با هم لج بازی کنیم

در حدی که لازم باشد و زمان به من اجازه دهد از شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً تلگرام استفاده می‌کنم

- با اطلاعاتی که دارم تصور می‌کنم به زودی تلگرام فیلتر می‌شود. اتفاقاً اگر این تصمیم گرفته شود و این شبکه اجتماعی فیلتر شود وضع بدتر از این خواهد شد

در رابطه با خروج زنان متاهل بدون اذن همسر و سن ازدواج دختران، طرح‌ها آماده و تحویل هیات رییسه هم شده است. امیدوارم سال 97 این طرح‌ها به صحن مجلس بیاید و به رای گذاشته شود

- ارز مبادله‌ای 200 الی 300 تومانی با ارزی که در بازار است متفاوت می‌باشد. پس آشکارا یک فساد ایجاد می‌شود

اعتقاد به این ندارم که فقط راه مبارزه با فساد، وجود رسانه‌های آزاد و قانون شفافیت اطلاعات است اما قبول دارم که این روند بسیار تاثیرگذار است. موضوع مهم‌تر از این، برقراری یک سیستم الکترونیکی یکپارچه است

***
چه شد که تصمیم گرفتید کاندیدای انتخابات مجلس شوید؟
من در روند کارها یکسری اشکالات و کاستی‌ها را می‌دیدم و این موضوعات من را آزار می‌داد. از این‌رو برای اینکه بتوانم در جهت حل این مشکلات قدم‌هایی را بردارم کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک شدم. مجلس به لحاظ قانون‌گذاری و نظارتی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و من تصورم بر این بود که اگر قرار باشد اصلاحی در امور شکل بگیرد بهترین جا برای این امر، مجلس است.

نگاهتان به اصلاح امور بیشتر منطقه‌ای بود یا ملی؟
نگاهم به اصلاح امور بیشتر ملی بود چون مسائلی که من را آزار می‌داد بیشتر در حوزه ملی به چشم می‌آمد. اگر به سمت اصلاح کلیات برویم مطمئناً جزئیات هم اصلاح می‌شود.

پس خیلی به دنبال این نیستید که حتماً برای منطقه خود کارهای ویژه‌ای را انجام دهید؟
به هر حال من یکسری وظایف نمایندگی که به حوزه انتخابیه‌ام مربوط می‌شود را دارم. همان‌طور که وظیفه دارم به حل مشکلات کشور کمک کنم، وظیفه دارم کمبودهای حوزه انتخابیه خودم را هم تا حد توانم برطرف کنم.

شما یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودید و در جایی عنوان کردید که بودجه باید بصورتی باشد که به مردم فشار وارد نشود، منظور از این صحبت چیست؟
وقتی بودجه از سوی دولت به مجلس داده شد ما با یکسری افزایش تعرفه روبرو شدیم این افزایش تعرفه‌ها در کنار بیکاری موجود در جامعه و شرایط سخت معیشت مردم می‌توانست به لحاظ اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد و جامعه به هیچ عنوان آمادگی چنین افزایش تعرفه‌ها را نداشت. ما برای افزایش تعرفه‌ها اول باید مشکلات اساسی کشور را حل کنیم زیرا با وجود این مشکلات و از طرفی بالا رفتن برخی تعرفه‌ها این مردم هستند که متضرر می‌شوند. البته این را هم باید بگویم که قیمت بنزین در کشور ما نسبت به سایر کشورهای همسایه خیلی پایین‌تر است و این موضوع منجر به قاچاق بنزین در ایران شده است. پس برای افزایش یا نگه داشتن تعرفه‌ها نیاز است ابعاد مختلف موضوع پیگیری شود.

تصویب بودجه 97 به گونه‌ای است که باعث امیدواری مردم به آینده شود یا خیر؟
پیش بینی من این است که خیلی اتفاق خاصی نسبت به گذشته نخواهد افتاد. یعنی شرایط اقتصادی خیلی بهتر و بدتر از آن چیزی که در سال 96 بوده نمی‌شود.

شما در زمان رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم به شدت با حضور آقای آذری جهرمی در راس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مخالف بودید، ریشه این مخالفت‌ها در کجا بود؟
اتفاقاً من بنا داشتم موافق ایشان صحبت کنم زیرا وی یک فرد جوان است و پایین آمدن میانگین سن مدیران در کشور را واجب می‌دانم. در همین رابطه هم با خود ایشان صحبت کردم و گفتم راجع به شما بحث‌هایی در مجلس است. مثلاً شما را یک نیروی اطلاعاتی و امنیتی می‌دانند و از طرفی بر روی مدرک تحصیلی شما حرف است. به هر حال آن روز گفت‌وگویی بین ما شکل گرفت و ایشان توضیحاتی در این باره به من دادند. من باید می‌رفتم و در حمایت از ایشان نطقی را آماده می‌کردم. آقای جهرمی پیش از معرفی به عنوان وزیر، دو سال معاون آقای واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بودند. شرکت ارتباطات زیرساخت قلب تپنده وزارتخانه است و عملکرد ایشان در آنجا برای رای اعتماد بسیار حائزاهمیت بود. تصمیم گرفتم عملکرد آقای جهرمی در شرکت زیرساخت را بررسی کنم و پس از تحقیقاتی که صورت دادم دیدم ایشان خیلی عملکرد خوبی را در آنجا از خود به جای نگذاشتند و تصمیماتشان ملی و توسعه‌ای نبوده است. اکنون در دنیا، انقلاب تکنولوژی رخ داده و ما توانایی مقابله با تکنولوژی‌ها را نداریم و همیشه هم از این محل آسیب خوردیم. از این‌رو تصمیم گرفتم به عنوان مخالف ایشان نطقی را داشته باشم. متاسفانه آن اشکالاتی که در زمان حضور آقای جهرمی در معاونت بود اکنون در یک مقیاس بزرگ‌تر کل وزارتخانه را فرا گرفته است.

به یکی از اشکالات کاری ایشان در زمانی که در معاونت زیرساخت بودند اشاره می‌کنید؟
در آن زمان، نظارت و نگهداری را با یکدیگر ادغام کردند، یعنی ناظر و مجری یکی شد. دلیل این کار توسط ایشان، چابک سازی بود و می‌گفتند دولت باید کوچک شود. در تمام دنیا وقتی بناست کوچک سازی رخ دهد می‌آیند و لایه‌های پایین‌تر که خدماتی هستند را برون سپاری می‌کنند و از طرف دیگر به نظارت بیشتر می‌پردازند. این مشکل خودش را در زلزله کرمانشاه و کرمان نشان داد و دیدید که همه از وضعیت ارتباطات ناراضی بودند. بعد آمدند و گفتند باتری کار نکرده و استاندارد باتری دو، سه ساعت است اما باید بگویم که استاندارد باتری 72 ساعت است. وقتی نظارت درست و منطقی نباشد نگهداری آسیب جدی می‌بیند. واقعاً انتقادات من چه به آقای جهرمی و چه هر مدیر دیگری از نوع فنی بوده و در این رابطه لزومی ندارد که ما با هم لج بازی کنیم در حالی که برخی سعی می‌کنند نشان دهند این انتقادات لج بازی است و می‌خواهند من را وارد فضای حاشیه‌ای کنند تا اصل موضوع گم شود.

تا کنون از آقای جهرمی در مجلس طرح سوال کرده‌اید؟
بله ولی هنوز به صحن مجلس نیامده است.

چقدر در فضای مجازی فعال هستید؟
در سال‌های اخیر روش دسترسی به اطلاعات با تغییراتی روبرو شده و خیلی از افراد این اطلاعات را از فضای مجازی دریافت می‌کنند. دلیل اصلی استفاده زیاد مردم از فضای مجازی، دریافت آسان اطلاعات است. البته در فضای مجازی همیشه صحت اطلاعات از پشتوانه خوبی برخوردار نیست که این یکی از مشکلات آن است. من هم در حدی که لازم باشد و زمان به من اجازه دهد از شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً تلگرام استفاده می‌کنم.

بر روی تلفن همراه خود نرم افزار فیلترشکنی را نصب کرده‌اید؟
خیر ولی فکر می‌کنم با اخباری که داریم باید به زودی نصب کنیم.

به نظر می‌رسد حاکمیت با شبکه‌های اجتماعی مشکل دارد، دلیل این موضوع را در چه می‌بینید؟
ساختارهای ما مشکل دارد و زمانی که اشکال در ساختار وجود داشته باشد به بقیه حوزه‌ها هم سرایت می‌کند. ما بعضی وقت‌ها به جای آنکه مشکل را حل کنیم صورت مساله را پاک می‌کنیم. به طور مثال عده‌ای نقش تلگرام را در جامعه بسیار مضر می‌دانند ولی هیچ وقت نیامدند برای مقابله با آن یک جایگزین قوی و جذاب به همان مانند را طراحی کنند. مثلاً شبکه پیام رسان داخلی طراحی شده ولی آن‌طور که باید و شاید افراد حاضر نشدند آن را روی گوشی‌های خود نصب کنند پس نمی‌توان انتظار داشت که فردی آن را نصب کند و منتظر بماند تا دیگر افراد برای ارتباط‌های آتی آن را نصب کنند.

شنیده می‌شود که قرار است به زودی تلگرام فیلتر شود، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟
من هم با اطلاعاتی که دارم تصور می‌کنم به زودی تلگرام فیلتر می‌شود. اتفاقاً اگر این تصمیم گرفته شود و این شبکه اجتماعی فیلتر شود وضع بدتر از این خواهد شد زیرا افراد روی به نصب فیلترشکن می‌آورند و برخی که عموماً نوجوان و جوان هستند به تبع استفاده از فیلترشکن به حوزه‌های نامناسب دیگر هم ورود پیدا می‌کنند که بی‌تردید این اتفاق، آسیب‌های اجتماعی را چندبرابر خواهد کرد.

خانم مهندس زرآبادی به نظرتان جامعه ایرانی آماده پذیرش زنان در تمام حوزه‌ها را دارد؟
به نظرم مردم آمادگی دارند ولی مسئولین خیلی آماده این موضوع نیستند. به طور مثال اگر شما به انتخابات مجلس دهم در برخی حوزه‌ها نگاه کنید می‌بینید که مردم به خانم‌ها اقبال نشان دادند ولی وقتی همین خانم‌ها در مجلس حضور پیدا کردند، نماینده‌ها برای واگذاری مسئولیت‌ها به آن‌ها رای ندادند.

به نظرتان چقدر تبعیض بین مردان و زنان در جامعه ایرانی قابل لمس است؟
این موضوع دو جنبه دارد: 1- خانواده 2- جامعه. تربیت خانواده و القا یا عدم القای این تفکر که تبعیض و جود دارد یا نه بسیار حائزاهمیت است. در رابطه با جامعه باید بگویم که قوانینی که ما داریم این احساس تبعیض را منتقل می‌کند، یعنی خانم‌ها احساس می‌کنند از برخی آزادی‌هایی محرومند که آقایان به راحتی از آن بهره‌مند هستند.

امروز و در نسل جوان شاهد یکسری اعتراضات مدنی هستیم که به طور مثال مدتی است که برخی دختران روی به کشف حجاب آوردند و از این عمل خود فیلم و عکس می‌گیرند و یا اتفاقات دیگر که در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است، ارزیابی شما از این نوع رفتارها چیست؟
ما سال‌ها یک روال اشتباه را در پیش گرفتیم و حاضر هم نیستیم مسیر و روند خود را عوض کنیم. زمانی تفریح ما تلویزیون دیدن بود و سریال‌هایی پخش می‌شد که نشان می‌داد افرادی (زنانی) که از طبقه ضعیف جامعه هستند چادر بر سر دارند و برعکس کسانی که از وضعیت خوب اقتصادی و اجتماعی برخوردار بودند چادری نبوند. یا مثلاً چرا باید متهم چادر سر کند و یا برای ملاقات با یک زندانی باید چادر داشت؟ وقتی ذهن یک نوجوان و جوانی آن دوران این‌طور شکل می‌گیرد چه انتظاری می‌توان داشت؟ متاسفانه این روش‌ها و تفکرات نه تنها اصلاح پیدا نکرده که همچنان ادامه هم دارد. امروز خیلی مشخص نیست که افراد نوع حجابشان را واقعاً خودشان انتخاب کرده‌اند یا بصورت اجباری بوده است؟ مثلاٌ برای کار در برخی حوزه‌ها چادر اجباری است همین موضوع روی دید جامعه تاثیر منفی می‌گذارد. چقدر خوب بود که یک مطالعه در خانواده مسئولین می‌شد تا ببینیم در طول این 40 سال انقلاب چقدر نوع پوشش زنان و دختران آن‌ها عوض شده، بعد برای مردم نسخه‌ای تجویز می‌کردیم.

تا کنون برای دیدن مسابقه فوتبال مردان به ورزشگاه رفتید؟
بله، مسابقه کاسپین قزوین با شهرداری ارومیه را از نزدیک دیدم.

در زمان حضور در ورزشگاه احساس خاصی داشتید؟
حقیقتاً خیلی احساس خاصی نداشتم البته نوع بازی و جو ورزشگاه خیلی می‌تواند بر وجود احساس افراد تاثیر بگذارد ولی راجع به این بازی خیلی حال و هوای خاصی نداشتم فقط از پیروزی تیم شهرم خوشحال شدم.

موافق این قانون هستید که زنان متاهل باید برای رفتن به خارج از کشور از شوهران خود اجازه بگیرند؟
خیر.

برای لغو این قانون، اقدامی را هم صورت دادید؟
یکی از موضوعاتی که فراکسیون زنان در حال پیگیری آن است همین موضوع است. فراکسیون زنان چند مورد از این دست موضوعات را در دست بررسی دارند و به دنبال پیگیری آن هستند ولی موردی نیست که بگویم پیگیری‌ها تبدیل به قانون شده است. البته در رابطه با خروج زنان متاهل بدون اذن همسر و سن ازدواج دختران، طرح‌ها آماده و تحویل هیات رییسه هم شده است. امیدوارم سال 97 این طرح‌ها به صحن مجلس بیاید و به رای گذاشته شود.

موافق طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان هستید؟
من با کلیات این طرح موافقم زیرا مبارزه با فساد است اما موضوع بااهمیت این است که با چه ابزاری باید این کار انجام شود. من با روشی که در این طرح ارائه شده موافق نیستم. قرار است یک هیات پنج نفره‌ای شکل گیرد که این اموال را بررسی کند خود این هیات پنج نفره وظیفه بازرسی را داشتند و باید پرسید چرا تا کنون در این رابطه بررسی‌ای را انجام ندادند؟ ضمناً خود قانون می‌گوید در اجرای این بند قانونی، یعنی ما قانونش را داشتیم و این افراد هم بازرس بودند پس چرا این رسیدگی انجام نشده است؟

شما جزو امضاکنندگان سوال از رییس جمهور بودید؟
بله، آن چیزی را که من امضا کردم به خاطر وضعیت سپرده گذاران کاسپین بود.

شما به خاطر وضعیت آشفته ارز از آقای سیف و کرباسیان انتقاد کردید، به نظرتان این آشفتگی به خاطر عدم مدیریت بوده یا خودش نشان دهنده نوعی از فساد موجود در کشور است؟
ما اکنون ارز مبادله‌ای و ارز مداخله‌ای داریم. ارز مبادله‌ای 200 الی 300 تومانی با ارز در بازار متفاوت است. پس آشکارا یک فساد ایجاد می‌شود. در بحث ارز مداخله‌ای برای تنظیم بازار، ارزهایی از طریق صرافی‌ها وارد بازار می‌شود ولی آمار مشخصی از این موضوع نیست که مثلاً به چه جاهایی ارز دادند یا کدام صرافی‌های دولتی این ارز را توزیع کردند. به طور مثال در ارز مبادله‌ای اینکه در مقابل، کالاهایی که وارد کردند به چه صورت بوده و یا گزارش آن کجاست خیلی شفاف نیست. به هر حال رسیدگی به این امور جزو وظایف رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد است. قیمت ارز هرچه قدر نابسامان باشد وضعیت کارخانه‌ها وخیم‌تر می‌شود و به تبع آن اشتغال آسیب جدی می‌بیند.

شما عضو کمیسیون صنایع و معادن هستید، چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارمندان خود اعلام کرد هر کجا فسادی را دیدند به حراست اعلام کنند و اگر ثابت شود به آن‌ها جایزه‌ای ارائه می‌شود، نظرتان راجع به این طرح چیست؟
طرح خوبی است ولی یک ضمانتی بیشتر از وزارت‌خانه را می‌طلبد. برخی از کارها شفافیت نیست و بهتر است بگوییم یک سوپاپ اطمینان است. این طرح، ایده خوبی بوده ولی خلاءهایی هم دارد، مثلاً فردی که فساد را گزارش می‌دهد شاید ادامه فسادی باشد که از یک دستگاه دیگر نشات گرفته است و احتمال دارد برای شخص مشکل ایجاد کنند. پس باید قانونی باشد که امنیت فرد افشاکننده حفظ شود.

قبول دارید که راه مبارزه با فساد فقط وجود رسانه‌های آزاد و قانون شفافیت اطلاعات است؟
اعتقاد به این ندارم که فقط راه مبارزه با فساد، وجود رسانه‌های آزاد و قانون شفافیت اطلاعات است اما قبول دارم که این روند بسیار تاثیرگذار است. موضوع مهم‌تر از این، برقراری یک سیستم الکترونیکی یکپارچه است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کوروش ایرانی
|
United Kingdom
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
با فیلتر و یا بی فیلتر هیچ اثری نخواهد داشت ؍ ملت شریف و نجیب ایران به مراتب با سواد تر و باهوش تر از همه هستند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان