تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۷

نقش کلیدی کرم های انگلی در سیستم ایمنی بدن

محققان دانشگاه هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در مطالعه ای دریافتند که انواع خاصی از کرم‌های انگل موجب کاهش چاقی و تنظیم سیستم ایمنی بدن در مدل‌های جانوری می‌شود.

رویداد۲۴-محققان دانشگاه هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در مطالعه ای دریافتند که انواع خاصی از کرم‌های انگل موجب کاهش چاقی و تنظیم سیستم ایمنی بدن در مدل‌های جانوری می‌شود.ساینس دیلی، کرم‌های انگل در طول هزاران سال روش‌هایی را برای زندگی در بدن انسان یافته‌اند که امکان ادامه حیات را بدون تحریک سیستم ایمنی بدن برای آنها فراهم می‌کند؛ اکنون محققان دریافتند این کرم‌ها توانایی تنظیم سیستم ایمنی بدن میزبان را از طریق تولید مولکول‌های خاصی که دارای ویژگی ضد التهابی هستند، به دست آورده‌اند.
از آنجا که چاقی با التهاب سطح پایین در بافت‌های چربی ارتباط دارد، محققان تلاش کردند تا ارتباط کرم‌های انگلی را با چاقی کشف کنند. در این تحقیقات نوعی از کرم‌های انگل موسوم به Heligmosomoides polygyrus که در بدن جوندگان یافت می‌شود، مورد استفاده قرار گرفت.
در یک دوره دو ماهه دو گروه از موش‌ها پیش از آلوده شدن به این انگل با استفاده از دو رژیم غذایی پرچربی و کنترل شده تغذیه شدند. نتیجه این کار کاملا روشن بود اما پس از آلوده شدن موش‌ها به این انگل، میزان افزایش وزن گروهی که با رژیم پرچرب تغذیه می‌شدند، به سرعت کاهش یافت و به میزان افزایش وزن موش‌هایی رسید که رژیم غذایی کنترل شده داشتند.
محققان با بررسی دلایل این پدیده متوجه شدند فعالیت انگلی موجب تغییر مشخصات ژنتیکی موش‌ها شده و تعدادی از ژن‌های کلیدی موثر در سوخت و ساز دستخوش تغییر شدند. همچنین تعداد سلول‌های ضدالتهاب سیستم ایمنی این موش‌ها در مقایسه با موش‌های فاقد آلودگی، بیشتر بود.
سپس محققان سلول‌های ایمنی موش‌های آلوده را به موش‌های سالمی که با رژیم غذایی چرب تغذیه می‌شدند، منتقل کردند و مشخص شد این انتقال سلول‌ها موجب کاهش چشمگیر چاقی ناشی از رژیم غذایی می‌شود. محققان با مشاهده این پدیده به این جمع‌بندی رسیدند که مکانیزم تنظیم سیستم ایمنی در اثر فعالیت انگلی، قابل انتقال است. 

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان