تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷

چاقی عامل آسیب دیدگی کبد قبل از 8 سالگی

تحقیق پژوهشگران دانشگاه کلمبیا روی 635 کودک نشان داد که بزرگ شدن دور کمر در سه سالگی احتمال ابتلا به بیماری های کبدی و کبد چرب غیرالکلی را در 8 سالگی افزایش می دهد.

رویداد۲۴-تحقیق پژوهشگران دانشگاه کلمبیا روی 635 کودک نشان داد که بزرگ شدن دور کمر در سه سالگی احتمال ابتلا به بیماری های کبدی و کبد چرب غیرالکلی را در 8 سالگی افزایش می دهد.

عارضه کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می دهد که حجم زیادی از چربی در کبد تجمع می کند و موجب التهابی می شود که در نهایت به کبد آسیب می رساند. این عارضه تنها در امریکا حدود 80 میلیون نفر را مبتلا کرده است و متداول ترین عارضه حاد کبدی در کودکان و نوجوانان محسوب می شود.

بر اساس این تحقیقات، میزان شاخص ALT که نشان دهنده احتمال ابتلا به بیماری های کبدی است، در خون 23 درصد از کودکان چاق تا سن 8 سالگی افزایش یافت. احتمال افزایش شاخص ALT درکودکانی که در 3 سالگی دور کمر بزرگتری دارند و آنها که بین 3 تا 8 سالگی دچار چاقی مضاعف می شوند، بیش تر است.

در برخی از اندازه گیری های بالینی شاخص ALT در کودکان حدود 10 ساله شناسایی شده است، اما بر اساس تحقیقات جدید، این شاخص ممکن است در سن 8 سالگی نیز در خون کودکان دیده شود. در نتیجه اقدام زودهنگام برای پیشگیری از چاقی در کودکان، دارای اهمیت حیاتی است.

بسیاری از والدین می دانند که چاقی می تواند منجر به دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک شود. اما سطح آگاهی آنها درباره احتمال بروز بیماری های کبدی در کودکان بسیار پایین است.

به اعتقاد محققان بهترین شیوه مقابله با کبد چرب برای کودکان و بزرگسالان، حذف مواد غذایی فرآوری شده از رژیم غذایی روزانه، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی مرتب است.

نظرات شما
پیشخوان