تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷

امیدوارم اجرای طرح بازآفرینی شهری موفق شود

شهرام کوسه غراوی*
مدتی است که دولت طرح بازآفرینی شهری را مطرح کرده است که برای تسریع و متقاعد کردن ساکنینی که در این محله‌ها زندگی می‌کنند بسته‌های تشویقی را هم ارائه داده است اما راجع به این طرح باید گفت تا زمانی که به مرحله اجرا نرسد و نقاط ضعف و قوت آن دیده نشود خیلی نمی‌توان در موردش اظهار نظر کرد.

بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد باید از اولویت‌های دولت یازدهم هم می‌بود چراکه مسکن مهر که پیش از این دولت ساخته شده بود در کل کار خوبی بود منتها مکان‌یابی آن خیلی خوب و کارشناسی شده نبود، ای‌کاش در همان ایام هم بیشتر به این موضوع فکر می‌کردند تا تصمیم پخته‌تری گرفته می‌شد.

در کشور 2700 محله وجود دارد که باید نوسازی بافت فرسوده در آن‌ها صورت بگیرد و اگر دولت به این موضوع اهتمام بورزد اتفاق خیلی خوبی رخ خواهد داد. در بسته‌های تشویقی شرایط خوبی پیش بینی شده است مثل وام‌های کم‌بهره، دادن زیربنای بیشتر به ساکنین و... که بی‌تردید این روش‌ها می‌تواند ساکنین را راحت‌تر متقاعد به نوسازی ساختمان خود کند.

نوسازی بافت فرسوده باید به سلامت ساکنین و کاهش استرس در آن‌ها منجر شود یعنی آن‌ها باید حس کنند قرار است در خانه‌ای زندگی کنند که از استحکام لازم برخوردار است. اکنون در تهران کلی ساخت و ساز صورت گرفته ولی خیلی مشخص نیست که این ساختمان‌های نوساز چقدر مستحکم هستند و چقدر می‌توانند در مقابل زلزله‌های متخلف مقاومت کنند.

در ساخت و سازهای جدید باید بیش از پیش به موضوع استحکام ساختمان‌ها توجه شود که مردم در خانه‌های خود احساس امنیت کنند نه اینکه با کوچکترین لرزشی ترس وجود آن‌ها را بگیرد و شب را بیرون ساختمانشان صبح کنند.

امروز نیاز است که اعتماد در ساخت بالا رود و بیشتر به مهندسین اعتماد شود. دولت طرح و بسته تشویقی خوبی را برای اجرای این مهم در نظر گرفته است و امیدوارم از این طرح جواب مثبت گرفته شود و دولت به موفقیت برسد اما باید دید در این مسیر چه روش و ساز و کاری دنبال خواهد شد، آنگاه بر آن اساس بهتر می‌شود اظهار نظر کرد و گفت این مسیر در واقعیت عملیاتی خواهد بود یا خیر؟

*عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان