تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
قاسم میرزایی نیکو و سلمان خدادادی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند:

رئیس‌جمهور شفاف دلایل اصلی افزایش نرخ ارز را به مردم بگوید/ کنترل نرخ ارز فقط در اختیار دولت نیست

قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه معتقد است تزریق نشدن دلار به بازار توسط دولت یکی از دلایل پایین نیامدن قیمت آن است و از طرفی سلمان خدادادی، نماینده ملکان می‌گوید اقتصاد کشور تنها در اختیار دولت نیست و ده‌ها سازمان و نهاد دیگر بر این روند تاثیرگذار است.
رئیس جمهور شفاف درباره دلایل اصلی نرخ ارز به مردم گزارش دهد/ کنترل نرخ ارز فقط در اختیار دولت نیست
رویداد۲۴- محمد آیتی- قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه معتقد است تزریق نشدن دلار به بازار توسط دولت یکی از دلایل پایین نیامدن قیمت آن است و از طرفی سلمان خدادادی، نماینده ملکان می‌گوید اقتصاد کشور تنها در اختیار دولت نیست و ده‌ها سازمان و نهاد دیگر بر این روند تاثیرگذار است.

هرچند شروع افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال 96 رقم خورد اما این روند نگران کننده از در روزهای ابتدایی سال 97 بیش از پیش خودش را نشان داد بطوری که هنوز اولین ماه سال جدید تمام نشده شاهد این هستیم که قیمت دلار از مرز 6000 تومان هم گذشته است. حال همه منتظرند تا ببینند آیا این روند منفی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد یا تیم تصمیمات دولت شرایط را به نفع مردم تغییر خواهد داد؟

قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه حسن روحانی پیش از تعطیلات عید در نشست خبری و گفت‌وگوی تلویزیونی قیمت‌های 4600 و 4800 دلار را رد کرد و گفت این رقمها واقعی نیست هم اکنون می‌بینیم که قیمت دلار به مرز 6000 تومان رسیده است، گفت: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که رییس جمهور و دولتمردان پاسخگوی این وضعیت باشند و دلایل اصلی این افزایش نرخ ارز را به مردم واضح و شفاف گزارش دهند.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: به هر حال این دوستان پیش از این قول کنترل نرخ ارز را داده بودند ولی همچنان این روند نگران کننده ادامه پیدا کرده است. از نظر من ضعف بخش اقتصادی دولت یکی از دلایلی بوده که نتوانسته پس از ماه‌ها جلوی افزایش بیش از حد نرخ ارز را بگیرد.

وی افزود: مطمئناً دولت برای توقف این وضعیت برنامه و دغدغه دارد چون یکی از پاشنه آشیل‌های دولت، نرخ ارز است و اگر لجام گسیخته این قیمت‌ها بالا رود و برخی موضوعات بین المللی هم در کنار این روند منفی قرار بگیرد می‌تواند شرایط را به مراتب بدتر از این هم بکند. 

میرزایی نیکو ادامه داد: دولت باید هم و غم خود را روی این موضوع بگذارد و در سریع ترین زمان ممکن اقدامی عاجل را داشته باشد. البته تصور من بر این است که دولت تصمیم گرفته دلار را به بازار تزریق نکند و شاید یکی از دلایلی که قیمت دلار پایین نیامد همین تصمیم دولت بود. شاید این تزریق نکردن دلار کمی وضعیت را سخت‌تر کند اما از طرفی می‌تواند جلوی مافیای ارز را بگیرد.

این نماینده فراکسیون امید درباره اینکه سکوت مجلس در برابر این نابسامانی تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: اتفاقاً کمیسیون اقتصادی موضوع را رصد کرده و یکی از دغدغه‌های همکاران ما در این کمیسیون است. قرار است برخی مسئولین دولتی که مرتبط با این موضوع هستند به کمیسیون اقتصادی بروند و پاسخگوی شرایط کنونی باشند.

سلمان خدادادی، نماینده ملکان نیز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ و در پاسخ به اینکه آیا بی‌برنامگی دولت منجر به افزایش نرخ ارز شده است، گفت: کنترل نرخ ارز فقط و فقط در اختیار دولت نیست. مگر می‌شود قیمت ارز را با بخشنامه حل کرد؟ اقتصاد مملکت یک زنجیره‌ای است و باید برای تمام اجزای آن به موازات هم، برنامه‌ریزی کرد. 

وی افزود: امروز به غیر از دولت، ده‌ها سازمان و نهاد دیگر بر اقتصاد کشور تاثیر دارند و مجموع همین این تصمیمات اقتصاد کشور را رقم می‌زند. در حال حاضر تیم اقتصادی دولت از ضعف‌هایی برخوردار است اما باید توجه کنیم که این موضوع همه ماجرا نیست. اقتصاد کشور، قیمت دلار را تعیین کرده و پیش از این که نرخ دلار کنترل می‌شد دلیل بر این نبود که قیمت واقعی دلار آن بوده است.

خدادادی در ادامه درباره اینکه برای حل این بحران چه باید کرد، افزود: هر نهاد و سازمانی باید کار خودش را انجام دهد و در کار یکدیگر دخالت نکنند. متاسفانه موازی کاری در اقتصاد کشور بیدا می‌کند و در این رابطه مدیران ارشد با یکدیگر هماهنگ نیستند. از طرفی نهادهای غیردولتی که در اقتصاد کشور موثرند هم روندی غیر از تعامل را در پیش گرفتند و تا زمانی که تصمیمات به این گونه باشد خیلی نمی‌توان به حل این چالش امیدوار بود.

وی در پایان درباره نقش مجلس در کنترل نرخ ارز اضافه کرد: متاسفانه مجلس کارآمد نیست و آبی از مجلس گرم نمی‌شود. در تمام این 10 دوره، مجلس کارآمدی لازم را نداشته و خروجی آن دیده نشده است. مجلس وظیفه نظارت بر امور اجرایی کشور را بر عهده دارد اما نشانی از نظارت نیست! به قدری در مجلس قانون گذاری شده که ازدیاد قانون همه را گیج کرده است. امروز نه تحقیق و تفحص‌های مجلس به نتیجه می‌رسد و نه سوالات، تذکرات و استیضاح‌های نمایندگان! با این شرایط امیدی نیست که مجلس بتواند با نظارت خود تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در کنترل نرخ ارز داشته باشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان