تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

تاثیر استعفای زودهنگام نجفی بر جایگاه اصلاح‌طلبان در میان افکار عمومی

ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید شاید اعضای شورای شهر به دنبال این بودند که با کناره‌گیری آقای نجفی مخالفت کنند تا سر موقع و در یک شرایط بهتر فردی را جایگزین ایشان کنند اما اصرار دکتر نجفی به رفتن باعث شد در مرحله دوم با این استعفا موافقت شود.
تاثیر استعفای زودهنگام نجفی بر جایگاه اصلاح‌طلبان در میان افکار عمومی
رویداد۲۴- محمد آیتی- ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید شاید اعضای شورای شهر به دنبال این بودند که با کناره‌گیری آقای نجفی مخالفت کنند تا سر موقع و در یک شرایط بهتر فردی را جایگزین ایشان کنند اما اصرار دکتر نجفی به رفتن باعث شد در مرحله دوم با این استعفا موافقت شود.

پس از حرف و حدیث‌های فراوان راجع به قبول یا رد استعفای محمدعلی نجفی از ریاست شهرداری تهران بالاخره در جلسه روز یکشنبه موضوع در صحن شورای شهر مطرح و پس از شنیدن دلایل دکتر نجفی برای این کناره‌گیری و صحبت‌های مخالفان و موافقان این تصمیم، موضوع به رای گذاشته شد که با 16 رای مخالف و 4 رای موافق تصمیم گرفته شد تا وی همچنان تصدی شهرداری تهران را عهده‌دار باشد، اما این همه ماجرا نبود تا اینکه روز بعد، استعفای دوم شهردار تازه‌وارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این بار اعضای شورای شهر با 15 رای موافق و 5 رای مخالف و یک رای سفید حکم به رفتن نجفی از شهرداری دادند.

ابوالفضل سروش، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سوال که فارغ از اینکه استعفای دکتر نجفی ریشه در بیماری یا فشارهای بیرونی بر عملکرد ایشان داشت یا نه، آیا جایگاه اصلاح طلبان در میان افکار عمومی ضربه خورد، گفت: به هر حال طرح این موضوع و صحبت‌های پیرامون این استعفای زودهنگام تا حدی به جایگاه اصلاح طلبان ضربه زد اما قبول ندارم که آنطور که برخی وانمود می‌کنند جایگاه اصلاح طلبان در بین افکار عمومی ضربه مهلک خورد. 

نماینده تهران در ادامه افزود: چندی پیش چند نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس و عده‌ای از اعضای شورای شهر با آقای نجفی جلسه خصوصی داشتند و صحبت‌هایی مطرح شد و حقیقتاً ایشان بیماری دارند و بنا بر همین موضوع خواستار این بودند که از سمت شهردار تهران کناره‌گیری کنند.

سروش راجع به اینکه دلیل استعفای نجفی از سازمان میراث فرهنگی هم بیماری بوده است پس چرا مجدداً پست کلیدی دیگری را قبول کرد، افزود: این بیماری جدید است و ایشان اوایل بهمن متوجه آن شدند و تا حدی هم جدی است و پزشکان و خود آقای نجفی، صلاح را در کناره‌گیری و معالجه دیدند و این قضیه با زمانی که ایشان از سازمان میراث فرهنگی کناره‌گیری کردند بسیار متفاوت است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه و در پاسخ به اینکه اگر اعضای شورای شهر از موضوع خبر دارند چرا با رفتن ایشان در مرحله اول موافقت نکردند، ادامه داد: شاید اعضای شورای شهر به دنبال این بودند که با کناره‌گیری آقای نجفی مخالفت کنند تا سر موقع و در یک شرایط بهتر فردی را جایگزین ایشان کنند اما اصرار دکتر نجفی به رفتن باعث شد در مرحله دوم با این استعفا موافقت شود. 

وی تصریح کرد: من به شخصه مخالف حضور دکتر نجفی در شهرداری تهران بودم زیرا ایشان نیروی ستادی است و خیلی در کارهای میدانی مناسب نیست. شهرداری تهران کار وسیعی است و نیاز به یک فرد میدانی دارد.

نماینده تهران راجع به اینکه این وضعیت مبهم می‌تواند بر رای اصلاح طلبان در انتخابات‌های آتی تاثیر منفی بگذارد، گفت: من معتقدم اگر شفاف و روشن بیماری آقای دکتر نجفی را به مردم بگویند و حتی اگر موضوع سیاسی هم مطرح بوده عنوان کنند و مردم این صداقت را ببینند بعید می‌دانم به جایگاه و پایگاه رای اصلاح طلبان لطمه‌ای وارد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان درباره اینکه پس از رفتن آقای نجفی از شهرداری تهران برای انتخاب گزینه بعدی چه توصیه‌ای را به اعضای شورای شهر دارد، افزود: باید یک فرد عملیاتی را در راس کار قرار دهند یعنی فرد باید تجربه مدیریت عملیاتی را در کارنامه خود داشته باشد. اگر غیر این اتفاق بیافتد جریان اصلاحات به بن‌بست می‌رسد. در جریان اصلاحات افرادی مثل آقای مهندس مهرعلیزاده حضور دارند که برای اداره شهرداری تهران بسیار مناسب هستند، البته از این نوع گزینه‌ها در جریان اصلاحات افراد دیگری هم هستند که می‌توانند برای تصدی این پست مثمرثمر باشند. 

وی اضافه کرد: متاسفانه در جریان اصلاحات و در سالیان گذشته آنطور که باید و شاید کادرسازی نشده است. در حال حاضر جوانان، خیلی میدانی برای ظهور و بروز در جریان اصلاحات را پیدا نکردند. همیشه این تفکر حاکم بوده که در مدیران گذشته چه افرادی هنوز کارآمد هستند که دوباره به کار دعوت شوند. 

سروش در ادامه افزود: یکی دیگر از خصوصیاتی که شهردار تهران باید داشته باشد این است که با مردم شفاف صحبت کند و این شفافیت را در موضوعات مالی اعمال کند. البته باید بگویم که در این زمینه دکتر نجفی وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. باید با فساد مبارزه جدی شود مخصوصاً که فساد بصورت سیستماتیک درآمده است. موضوع مهم دیگر، جوان‌گرایی است. من برای نیروی جوان و کارآمد احترام و ارزش زیادی قائل هستم. اگر این چهار ویژگی را شهردار تهران داشته باشد بسیاری از معضلات و مشکلات حل و فصل خواهد شد.
نظرات شما
پیشخوان