تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
جلالی‌زاده عضو حزب اتحادملت، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، تشریح کرد:

خطای انداختن بار مسوولیت سیاست جدید ارزی دولت روی دوش «جهانگیری»

جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بر این عقیده است که جهانگیری یک اصلاح طلب به تمام معنا است که بر پایه دلسوزی و رفع معضلات کشور، اقدام به اعلام تصمیم سیاست جدید ارزی دولت کرده است. اما بهتر بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب در این زمینه افراط نمی‌کردند و بار مسوولیت ایت تصمیم‌ را تنها به دوش جهانگیری نمی‌انداختند و آن را تصمیم کلی دولت و تیم اقتصادی آن اعلام می‌کردند.
خطای انداختن بار مسوولیت سیاست جدید ارزی دولت روی دوش «جهانگیری»
رویداد۲۴-جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بر این عقیده است که جهانگیری یک اصلاح طلب به تمام معنا است که بر پایه دلسوزی و رفع معضلات کشور، اقدام به اعلام تصمیم سیاست جدید ارزی دولت کرده است. اما بهتر بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب در این زمینه افراط نمی‌کردند و بار مسوولیت ایت تصمیم‌ را تنها به دوش جهانگیری نمی‌انداختند و آن را تصمیم کلی دولت و تیم اقتصادی آن اعلام می‌کردند.

پس از نوسانات شدید بازار ارز و التهابات بسیاری که در ابتدای هفته در بازار سکه و ارز رخ داد، بالاخره پس از جلسات بسیار، اسحاق جهانگیری پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست حسن روحانی، تک نرخی شدن قیمت ارز را اعلام کرد و گفت که از روز سه شنبه، دلار به قیمت 4200 تومان خرید و فروش می‌شود و اگر تخلفی در این خصوص دیده شود به معنای قاچاق تلقی و به شدت با متخلفین برخورد می‌شود. 

پس از این اقدام، بازار ارز به حالت نیمه تعطیل درآمد و خرید و فروش ارز با رقمی بیش از 4200 تومان متوقف شد.  درهمین حال برخی رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلب، این تصمیم که تصمیم جمعی و کلی مجموعه دولت بود را متوجه شخص اسحاق جهانگیری کردند و با تیترهای همچون «بازگشت جهانگیری» یا «بازگشت اسحاق» این تصمیم را تصمیم او دانستند و سعی کردند از یک سو مسوولیت سیاست جدید ارزی دولت را بر عهده او بگذارند و از سوی دیگر با این کار بی‌مهری‌های اخیر و در حاشیه بودن او در دولت را جبران کنند. 

بسیاری از کارشناسان و سیاسیون اما، این اقدام را یک اشتباه استراتژیک از سوی اصلاح‌طلبان خواندند. زیرا ابتدا این تصمیم شخص جهانگیری نبوده و تصمیم مجموعه دولت بوده است و ثانیا اگر این تصمیم نتیجه‌ی دلخواه و مورد نظر دولت را در پی نداشته باشد، نوک پیکان حملات و انتقادات به سمت جهانگیری خواهد بود و او را تبدیل به مهره سوخته دولت خواهد کرد.  

جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به رفتار برخی از رسانه‌های اصلاح طلب، در خصوص اینکه تصمیم ارزی دولت را فقط متوجه شخص آقای اسحاق جهانگیری کرده‌اند، گفت: باید توجه داشته باشیم که رای مردم به آقای روحانی، رای به اسحاق جهانگیری بود. من به عنوان رئیس‌ستاد انتخابات آقای روحانی در کردستان، واقعا می‌دیدیدم که رای مردم به روحانی رای به جهانگیری است و آن‌ها را به مثابه یک نفر می‌دانستند. زیرا جهانگیری همواره نشان داده که به لحاظ منش رفتاری و عملکردی یک شخصیت اصلاح‌طلب است و شخصیتی مصمم و کاملا دلسوز است. 

جلالی زاده با بیان اینکه طبیعتا اطلاعاتی که رئیس‌جمهور دارد باید همه آن اطلاعات را هم آقای جهانگیری به عنوان معاون اول داشته باشد، تصریح کرد: آقای جهانگیری متاسفانه مدت زیادی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. ایشان با توجه به این‌که سال‌ها در مناصب مختلف متولی این امر بوده است، اگر به او میدان داده شود، قطعا می‌تواند که توان فکری و عملیاتی خود استفاده کند. 

این فعال سیاسی، ادامه داد: من فکر می‌کنم با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت ضعیف است، می‌شود که این فضا کاملا به نفع تصمیم‌گیری آقای جهانگیری تغییر پیدا کند. عملا آقای روحانی نشان داده است که به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و نیاز به مشاوران و همکاران و معاونان قاطع و متخصصی دارد. به نظرم موضع‌گیری آقای جهانگیری در این مسئله به نوعی نشان دهنده قدرت است. به هرحال زمانی که آقای جهانگیری احساس کرد که شاید اقای روحانی آنچنان تمایل ندارد یا به هر صورت نمی‌تواند در این خصوص وارد میدان شود، ایشان شخصا وارد میدان شدند تا بتواند این معضل و فشار را حل و فصل کند. 

عضوحزب اتحادملت، با بیان اینکه هدف مردان کاری از انجام برخی از کارها این نیست که امتیازی برای خود دریافت کنند، تصریح کرد: مثلا موضوع ارز به یکی از بحران‌های ریشه‌‎ای در کشور تبدیل شده و سایر مسائل کشور را تحت تاثیر قرار داده است. آقای جهانگیری خودش هم حتما می‌داند که این مشکلات صدردصد از ناحیه دولت نیست و سایر عوامل در این موضوع دخیل هستند. اما من معتقد هستم که اگر خود مجموعه دولت هم همکاری کنند و با توجه به منابعی که در اختیار دولت قرار دارد و سیاست‌های که اتخاذ می‌کند، می‌تواند از این نظر مشکلات را کاهش دهند، هرچند که برخی از افراد و جریان‌ها سعی می‌کنند تا هم جهانگیری و هم این تصمیم دولت، با شکست مواجه شوند. 

جلالی زاده، ادامه داد: من معتقدم که این تصمیم یک تصمیم کاملا دلسوزانه بود که به هرصورت به نفع مردم و در کل نظام تمام خواهد شد. حتی اگر این طرح منجر به نتیجه نشود، به نظرم آن‌هایی که در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... آگاه هستند، طبعا می‌دانند که این عدم نتیجه ناشی از ضعف آقای جهانگیری نیست بلکه ناشی از مشکلات و عوامل دیگری است که تاکنون هم بوده‌اند. 

این فعال سیاسی، با اشاره به پررنگ شدن این تصمیم در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اینکه بهتر نبود این تصمیم به مجموعه دولت تعمیم داده شود، گفت: اگر این تصمیم به نتیجه مثبت و دلخواه دولت برسد، طبیعتا بازخوردهای مثبت آن هم به شخص آقای جهانگیری برمی‌گردد. بهتر بود که این تصمیم نه متوجه شخص آقای جهانگیری، بلکه متوجه کل مجموعه دولت و تیم اقتصادی می‌شد. من فکر می‌کنم که اگر جهانگیری این تصمیم را اعلام نمی‌کرد، هیچکدام از اعضای دولت یا معاونین رئیس‌جمهور حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شدند، زیرا نگاه مثبتی هم به سایر معاونین رئیس‌جمهور وجود ندارد. 
نظرات شما
پیشخوان