تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
زهرا ساعی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فراکسیون امید مخالف فیلتر تلگرام است/پیام‌رسان‌های داخلی اعتمادها را جلب نکرده‌اند

زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید در نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد و یا صحبت‌هایی که انجام می‌شود می‌توان فهمید که پیام‌رسان های داخلی نتوانسته آن اعتماد لازم را در جامعه بوجود آورد.
فراکسیون امید مخالف فیلتر تلگرام است/ پیام‌رسان سروش نتوانسته اعتمادها را جلب کند
رویداد۲۴- زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید در نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد و یا صحبت‌هایی که انجام می‌شود می‌توان فهمید که پیام‌رسان های داخلی نتوانسته آن اعتماد لازم را در جامعه بوجود آورد.

همچنان بحث فیلترینگ تلگرام در صدر اخبار است و در این رابطه دودستگی مشهود و معناداری بین مسئولین کشور دیده می‌شود. عده‌ای سخت معتقدند که تلگرام باید هرچه زودتر فیلتر شود. از قرار معلوم آن‌ها ریشه بسیاری از انحرافات اخلاقی و حتی اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته را در تاثیرگذاری این شبکه اجتماعی دریافتند. 

اما در طرف مقابل افرادی هم هستند که فیلترینگ را نسخه شفابخشی برای کشور نمی‌دانند و اعتقاد دارند به جای حذف باید روی به رقابت و رضایت حداکثری مردم آورد. موضوعی که در حال حاضر برای همگان عیان است کشمکش بر سر بودن و نبودن پیام‌رسانی است که اکنون 40 میلیون ایرانی را با خود همراه کرده است.

زهرا ساعی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه فضای عمومی مجلس موافق فیلترینگ تلگرام است یا خیر، گفت: خبری از نظر همه نمایندگان در این مورد ندارم اما با نمایندگان طیف فراکسیون امید که در ارتباط هستم می‌دانم که موافق این فیلترینگ نیستند. از نظر من فیلترینگ دوای درد نیست و با چنین برخوردهایی نمی‌شود مشکل را حل کرد. نگاه سلبی و این که بخواهیم عده‌ای را از این فضا منع کنیم جواب نخواهد داد.

ساعی تصریح کرد: از طرفی موضوعات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی کشور هم حائز اهمیت است و ما باید برای مدیریت این حوزه‌ها هم برنامه داشته باشیم. یعنی هیچ فردی دوست ندارد که بواسطه برخی شیطنت‌ها، حوزه‌های مختلف کشور با بحران روبرو شود. به نظر من نیاز است که یک یا چند پیام‌رسان داخلی که تمام قابلیت‌های یک پیام‌رسان خارجی را دارند طراحی شود و در این راستا اعتمادسازی‌های لازم هم برای مردم انجام شود.

وی درخصوص اینکه که اکنون پیام‌رسان داخلی طراحی شده و آیا اجرای این طرح کافی نیست، گفت: در نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد و یا صحبت‌هایی که انجام می‌شود می‌توان فهمید که پیام‌رسان داخلی نتوانسته آن اعتماد لازم را در جامعه بوجود آورد. به نظرم اگر با یک ساز و کار صحیحی تبلیغ پیام‌رسان داخلی انجام می‌شد اکنون نگاه جامعه نسبت به این شبکه اجتماعی داخلی عوض می‌شد. البته من در این حوزه تخصص ندارم اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پیام‌رسان داخلی دارای ضعف‌های فنی هم است.

ساعی در ادامه افزود:  اگر اعتمادسازی درستی برای مردم انجام شود و از طرفی نقص‌های موجود در زیرساخت‌های فنی آن هم رفع شود آنگاه مردم راحت‌تر می‌توانند پیام‌رسان داخلی را جایگزین پیام رسان‌های خارجی کنند. اگر امروز بحث فیلترینگ مطرح می‌شود براساس صحبت آقای روحانی، می‌خواهند انحصار را از بین ببرند. اکنون این فضا در ایران به نوعی در انحصار تلگرام است که سرورهای آن در خارج است. نیاز است که پلتفرمی طراحی شود که بومی باشد و بشود به لحاظ امنیتی بر آن اشراف داشت زیرا این ناامنی را در اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته دیدیم و باعث تبعات منفی برای کشور شد.

عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به اینکه اگر پیام‌رسان یا پیام رسان‌های داخلی خوبی راه‌اندازی شود آنگاه این موضوع دلیلی بر فیلتر تلگرام است، عنوان کرد: برای تصمیم‌گیری در این باره باید مراکز حاکمیتی و امنیتی و شورای عالی فضای مجازی نظر دهند. این موضوع به نوعی یک بحث کلان و حساس در کشور است و نیاز است با یک خردجمعی درباره آینده آن تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: باز هم باید تاکید کنم که حتی اگر قرار بر حذف پیام‌رسان تلگرام باشد باید پیام‌رسانی که مردم آن را قبول خواهند کرد ایجاد شود و نمی‌شود قبل از این که این اتفاق بیافتد روی به حذف بیاوریم. امروز عده‌ای برای موضوعات کاری خود از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند و این فضا باعث ایجاد شغل‌هایی هم در کشور شده و از طرف دیگر برخی به مانند خبرنگاران و فعالین حوزه رسانه خیلی از ابعاد کاری خود را در این فضا دنبال می‌کنند و از همه مهمتر مردم سالهاست که بسیاری از اخبار مورد نیاز خود را در شبکه پیام‌رسان تلگرام جویا می‌شوند و نمی‌شود در رابطه با این خواسته‌های مردم بی‌تفاوت بود.

نماینده تبریز در واکنش به صحبت‌های چندی پیش آقای محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس که عنوان کرده بود اگر اطلاعات مردم در دست نیروهای امنیتی کشور باشد بهتر است تا در اختیار نیروهای امنیتی خارجی باشد، گفت: نباید به موضوع اینطور نگاه شود. باید یک پیام‌رسان داخلی که مردم در آن احساس امنیت می‌کنند و مطمئن هستند که توسط عده‌ای رصد نمی‌شوند ارائه شود. مطرح کردن چنین صحبت‌هایی خود یک بی‌اعتمادی را در بین مردم ایجاد می‌کند و حقیقتاً وجهه سازمان‌های امنیتی ما را هم زیر سوال می‌برد در حالی که وظیفه و تلاش این دلسوزان بسیار مقدس است.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: آقای روحانی در میتینگ‌های انتخاباتی خود قول گردش آزاد اطلاعات را به مردم دادند در همین راستا در دیدار نوروزی که برخی مسئولین کشور با ایشان داشتند و بنده هم در آن جلسه حاضر بودم آقای رییس جمهور چندین بار عنوان کردند که قصد فیلترینگ را ندارند و بر جایگزین مناسب پیام‌رسان داخلی و رضایت مردم تاکید بسیاری داشتند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان