تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷

ایجاد توازن قوا هدف حملات به سوریه بود / هر گونه حمله به کشورهای اسلامی از نظر ایران محکوم است

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد که در واقع هدف از حملاتی که بامداد امروز به سوریه صورت گرفته است، ایجاد یک نوع توازن در داخل سوریه و جبران شکستی است که تروریست‌ها طی مدت اخیر خورده‌اند، است.

رویداد۲۴-سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد که در واقع هدف از حملاتی که بامداد امروز به سوریه صورت گرفته است، ایجاد یک نوع توازن در داخل سوریه و جبران شکستی است که تروریست‌ها طی مدت اخیر خورده‌اند، است.صباح زنگنه با اشاره به حمله بامداد امروز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه گفت: پس از شکست داعش و بیرون راندن تروریست‌های القاعده و جیش‌الاسلام از منطقه غوطه شرقی و همچنین موفقیت روند مذاکرات آستانه و تثبیت وضعیت به نفع دولت سوریه، آمریکا به همراه متحدان غربی خود به صرافت افتادند تا بتوانند یک نوع توازن قوا را حتی به صورت روانی در سوریه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در واقع هدف از حملاتی که بامداد امروز به سوریه صورت گرفته است، ایجاد یک نوع توازن در داخل سوریه و جبران شکستی است که تروریست‌ها طی مدت اخیر خورده‌اند.

هنوز در تشکیلات آمریکا نظر واحدی درباره حمله به سوریه وجود ندارد

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که آمریکا چرا به این سطح از حملات بسنده کرده و انجام آن به‌رغم تهدیدهای ترامپ با تاخیر انجام شد؟ اظهار داشت: درخصوص حمله به سوریه هنوز در تشکیلات آمریکا نظر واحدی وجود ندارد. وزیر دفاع در این باره یک نظر داشت، وزیر امور خارجه این کشور هنوز انتخاب نشده و اختلافاتی هم در شورای امنیت ملی آمریکا وجود دارد. کنگره آمریکا هم مخالف اقدام بدون مجوز ترامپ در حمله به سوریه است و آن را غیرقانونی می‌داند.

زنگنه افزود: آمریکا طی روزهای گذشته تلاش کرد تا فرانسه و انگلیس را در حمله به سوریه با خود همراه کند تا با حضور این دو کشور، حضور و مداخله خود در سوریه را الزامی نشان دهد و اعتبار ترامپ حفظ شود.

آمریکایی‌ها از هدف قرار دادن پایگاه‌های روس‌ها ابا داشتند

وی با اشاره به ادعای امریکا و کشورهای غربی در استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در منطقه غوطه شرقی تصریح کرد: به‌رغم طرح ادعای استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی توسط آمریکا و کشورهای غربی هنوز هیچ مدرکی دال بر این مسئله وجود ندارد و هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد هنوز در این باره گزارش نداده و هنوز هم مشخص نیست این کار توسط چه کسی صورت گرفته است.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آمریکا در این حملات مواضع روس‌ها را مورد حمله قرار نداد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد واشنگتن پیش از آغاز حملات به مسکو اطلاع‌رسانی کرده و از سوی دیگر، آنها از هدف قرار دادن پایگاه‌های روس‌ها ابا داشتند زیرا این کار می‌توانست موجب گسترده‌تر شدن ابعاد درگیری‌ها و سرآغاز یک جنگ در ابعاد بین‌المللی شود.

هر گونه حمله به کشورهای اسلامی از نظر ایران محکوم است

زنگنه با تاکید بر اینکه هر گونه حمله به کشورهای اسلامی از نظر ایران محکوم است، ابراز داشت: ایران معتقد است تنها راهکار حل و فصل و پایان بخشیدن به بحران سوریه، گفت‌وگو و روش‌های سیاسی است و انجام حملات موشکی با هدف تغییر در توازن قوا و حمایت از گروه‌های تروریستی محکوم است.

ترک‌ها سعی می‌کنند هم از توبره بخورند و هم از آخور

وی درباره حمایت ترکیه از این حملات نیز بیان کرد: ترک‌ها در این باره سیاست دوگانه در پیش گرفته‌اند. سعی می‌کنند هم از توبره بخورند و هم از آخور. از سویی خود را عضو ناتو و متحد آمریکا می‌دانند و از یک طرف روسیه را شریک و ایران را همکار خود قلمداد می‌کنند. این سیاست دوگانه به نفع ترکیه تمام نمی‌شود و ضروری است آنها ضمن احترام به حاکمیت ملی سوریه، به همکاری‌های خود با ایران و روسیه ادامه دهند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان