تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

عربستان پول حمله‌ به سوریه را تقبل کرده است/ روس‌ها بلوف‌‌‌های قبلی خود را اجرا نکردند

رئیس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه آلاباما جنوبی تاکید کرد: در زمان حاضر نمی‌شود گفت دلیل انفعال روسیه در زمان حمله عقب‌نشینی مسکو یا ناتوانی روس‌ها در پاسخگویی یا معامله پشت پرده بوده است. شاید روس‌ها دلایل دیگری داشته باشند ولی تاکنون آنها به واکنش زبانی بسنده کرده‌‌ و بلوف‌‌‌های قبلی خود را اجرا نکرده‌‌‌اند.

رویداد۲۴-رئیس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه آلاباما جنوبی تاکید کرد: در زمان حاضر نمی‌شود گفت دلیل انفعال روسیه در زمان حمله عقب‌نشینی مسکو یا ناتوانی روس‌ها در پاسخگویی یا معامله پشت پرده بوده است. شاید روس‌ها دلایل دیگری داشته باشند ولی تاکنون آنها به واکنش زبانی بسنده کرده‌‌ و بلوف‌‌‌های قبلی خود را اجرا نکرده‌‌‌اند.نادر انتصار در پاسخ به این سوال که دستور حمله به سوریه از سوی ایالات متحده پس از مدت‌ها کشمکش و تاخیر صادر شد. دلیل این تاخیر چه بود؟ گفت: تاخیر در اجرای این نوع تصمیمات عادی است چون اول باید نحوه اجرای حملات معلوم شود بعد حملات نظامی صورت گیرد. 

وی ادامه داد: البته حتما تعدد و تضاد آرا در دولت ترامپ در نحوه اجرای این حملات وجود داشت ولی به طور کلی هیچ یک از افراد بالا رتبه دولت ترامپ مخالف حمله به سوریه نبودند. 

آمریکا نمی‌خواست با فرستادن نیروی زمینی با روسیه و ایران درگیر شود 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چرا دولت امریکا تنها به حملات موشکی بسنده کرد و نیروهای زمینی خود را عازم سوریه نکرد؟ اظهار داشت: دولت ترامپ مایل به درگیری عمیق در سوریه نبود و نمی‌خواست با فرستادن نیروی زمینی با روسیه و ایران درگیر شود و در باتلاق جنگ سوریه غوطه‌ور شود.

انتصار در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تداوم حملات موشکی به سوریه در آینده به بهانه ادعای استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی وجود دارد؟ تصریح کرد: این احتمال همواره وجود خواهد داشت. البته عکس‌‌‌العمل روسیه در مقطع کنونی و آینده روی تصمیم دولت آمریکا تاثیر خواهد داشت.

وی درباره واکنش‌ها به حملات موشکی ایالات متحده در درون امریکا خاطرنشان کرد: به‌‌طور کلی واکنش‌های حملات موشکی ایالات متحده به سوریه هم مثبت بوده است و هم منفی. اگرچه در میان نخبگان سیاسی واکنش‌ها تاکنون مثبت بوده است. 

استاد بازنشسته دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه آلاباما جنوبی افزود: جالب این است که چند گروه محافظه‌‌‌کار مردمی طرفدار ترامپ از حمله به سوریه انتقاد کرده‌‌‌ و این عمل را مخالف قول‌های ترامپ در زمان دوره قبل از پیروزی انتخاباتی او تحلیل کرده‌‌‌‌اند. یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه طرفدار ترامپ از ایالت کنتاکی انتقاد کرده که ترامپ قانون اساسی آمریکا را نادیده گرفته چون به طور شخصی و بدون مشورت با کنگره تصمیم به حمله نظامی به سوریه گرفته است. 

حملات اخیر موشکی تاثیر چندانی بر روند تحولات میدانی و سیاسی سوریه ندارد

انتصار در پاسخ به این سوال که حملات امریکا، انگلیس و فرانسه چه تاثیری که بر روند تحولات میدانی و سیاسی سوریه می‌گذارد؟ ابراز داشت: حملات اخیر موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس تاثیر چندانی بر روند تحولات میدانی و سیاسی سوریه نخواهد داشت. البته با در نظر گرفتن پشتیبانی لفظی ترکیه از این حملات امکان تغییر برخی از معادلات موجود در سوریه در آینده وجود دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما باید شاهد تشدید تنش میان ایران و امریکا و انگلیس و فرانسه در سوریه باشیم؟ بیان کرد: حملات صورت گرفته تا اندازه‌‌‌ای محدود بوده ولی اگر این نوع حملات نظامی در سوریه تکرار شوند، ما باید منتظر تشدید تنش میان ایران با سه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه نه تنها در سوریه بلکه در عراق و لبنان هم باشیم.

رئیس سابق دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه آلاباما جنوبی اضافه کرد: اگر ما در آینده شاهد تعداد بیشتری از این گونه حملات به سوریه باشیم و روسیه و ایران نتوانند جواب قاطع و بازدارنده به این گونه حملات داشته باشند نه تنها نقش و نفوذ ایران در سوریه بلکه نقش روسیه هم در آن کشور کاهش پیدا خواهد کرد و منجر به از بین رفتن هزینه‌هایی که ایران در هفت سال گذشته در سوریه کرده است، می‌شود. 

روس‌ها به واکنش زبانی بسنده کرده‌‌ و بلوف‌‌‌های قبلی خود را اجرا نکرده‌‌‌اند

انتصار درباره انفعال روسیه در زمان حملات و سناریوهای سه‌گانه موجود مبنی بر مسئله عقب‌نشینی مسکو یا ناتوانی روس‌ها در پاسخگویی یا معامله پشت پرده یادآور شد: ما نمی‌دانیم که واکنش روس‌ها در هفته‌‌‌های آینده چه خواهد بود ولی تا امروز عکس‌العمل آنها زبانی و نه عملی بوده است. البته در زمان حاضر نمی‌شود گفت دلیل این مسئله عقب‌نشینی مسکو یا ناتوانی روس‌ها در پاسخگویی یا معامله پشت پرده بوده است. شاید روس‌ها دلایل دیگری داشته باشند ولی تاکنون آنها به واکنش زبانی بسنده کرده‌‌ و بلوف‌‌‌های قبلی خود را اجرا نکرده‌‌‌اند.

وی درباره سیاست اسرائیل در تحولات اخیر عنوان کرد: اسرائیل تاکنون نقش پشت‌‌‌پرده بازی کرده است ولی شکی نیست که آمریکا و اسرائیل عملیات آینده خود را با یک دیگر موازن خواهند کرد و نقش اسرائیل در سیاست آمریکا در قبال سوریه مهم خواهد بود. 

احتمالا عربستان پول حملات اخیر به سوریه تقبل کرده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رایزنی‌های محمد بن سلمان در واشنگتن، لندن و پاریس و تاثیر این مسئله در حملات اخیر به سوریه گفت: اینکه حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس بر ضد سوریه باعث خشنودی محمد بن سلمان شده و اینکه او درصدد ضربه زدن به مواضع ایران در سوریه است، شکی نیست ولی من نمی‌دانم که تا چه حد ولیعهد عربستان در حملات سه کشور به سوریه نقش برجسته‌‌‌ای ایفا کرده است. 

انتصار ادامه داد: به احتمال زیاد عربستان مقدار زیادی از پولی را که در این حملات خرج شده است را تقبل کرده و نقش یک گاو شیرده را برای آمریکا بازی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در شرایط کنونی باید چه سیاستی را در سوریه در پیش بگیرد؟ اظهار داشت: به نظر من ایران در شرایط کنونی باید سیاست محکوم کردن این حملات از کانال‌های بین‌‌‌المللی را دنبال کند چون تهران گزینه‌‌‌های چندانی در مقابله مستقیم با متجاوزان به سوریه ندارد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان