تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک؛

تشریح ۴ عامل افزایش اجاره بها

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تشریح ۴ عامل اصلی افزایش نرخ اجاره بها در بازار مسکن گفت: امیدواریم نرخ اجاره در فصل جابه جایی‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش نیابد.
رویداد۲۴-نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تشریح ۴ عامل اصلی افزایش نرخ اجاره بها در بازار مسکن گفت: امیدواریم نرخ اجاره در فصل جابه جایی‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش نیابد.

حسام عقبایی، با بیان اینکه نگران بازار اجاره مسکن هستیم، اظهار داشت: با توجه به عدم توازن بازار اجاره این وضعیت درباره نرخ کرایه مسکن نگران کننده است.

وی درباره میزان رشد نرخ اجاره بهای مسکن در فصل جابه‌جایی‌ها گفت: امیدوارم افزایش نرخ اجاره در بازار بالا‌تر از ۲۰ درصد نباشد.

عقبایی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین عامل تعیین نرخ اجاره بهای ملک است، ادامه داد: حال اینکه چرا در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در حالی که بازار مسکن دچار روکود بوده با افزایش نرخ اجاره مواجه بودیم به چند عامل بر می‌گردد که یکی از آن‌ها عدم توازن بین عرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن است.

وی افزود: هر سال به تعداد مستاجران اضافه می‌شود هم ازدواج و هم طلاق آمار مستاجران را افزایش می‌دهد این در حالی است که تعداد خانه‌های موجود برای اجاره تغییری نمی‌کند به همین دلیل نبود توازن عرضه و تقاضا در این بازار منجر به رشد قیمت‌ها شده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک دومین عامل رشد اجاره بهای مسکن را تغییر سود بانکی دانست و گفت: متاسفانه فرهنگ مقایسه اجاره بها با نرخ سود بانکی از گذشته بین مردم وجود داشته و توقع دارند در مقایسه با سود بانکی از یک خانه ۵۰۰ میلیون تومانی حداقل ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان درآمد داشته باشند.

عقبایی افزود: عامل دیگر در افزایش نرخ اجاره بها این است که موجران آن را منبعی برای امرار معاش خود می‌دانند و همین موضوع نقش تورمی ایجاد می‌کند و هر عامل اقتصادی بر روی اجاره بها هم اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به عامل موثر دیگر در بازاره اجاره گفت: عامل دیگری که موجب رشد نرخ اجاره می‌شود، سوداگری در این بازار است و نرخ اجاره به صورت حباب گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و برخی از سوداگران عامل رشد سفته بازانه نرخ اجاره بها در بازار هستند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان