تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
هاآرتص تشریح کرد

ترس اسرائیل از پیامدهای حمله ائتلاف آمریکا به سوریه

ارزیابی نظامی این است که وقتی بحث به حضور ایران در سوریه می‌رسد، اسرائیل به حال خود رها شده و نگرانی‌هایی در مورد تغییر بالقوه آزادی عمل ارتش اسرائیل وجود دارد.
رویداد۲۴- ارزیابی نظامی این است که وقتی بحث به حضور ایران در سوریه می‌رسد، اسرائیل به حال خود رها شده و نگرانی‌هایی در مورد تغییر بالقوه آزادی عمل ارتش اسرائیل وجود دارد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از هاآرتص، مقامات ارتش اسرائیل تا جایی که می‌توانند از اظهارنظر در مورد حمله روز شنبه ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اجتناب می‌کنند، اما آن‌ها درعین‌حال آماده رسیدگی به پیامدهای این حمله و اهمیت آن برای سیاست‌های عملیاتی خود در این منطقه می‌شوند.

مقامات ارتش اسرائیل می‌دانند که اهداف این عملیات با دقت انتخاب شده بود تا دقیقاً همان مناطقی هدف قرار گیرد که به تسلیحات شیمیایی سوریه مربوط می‌شدند و تلاشی برای حمله به رژیم خود بشار اسد یا تلاشی از سوی ایران برای حضور در این کشور نبوده است.

ارزیابی مقامات ارتش اسرائیل این است که وقتی بحث به حضور ایران در سوریه می‌رسد، اسرائیل به حال خود رها شده و این نگرانی وجود دارد که واکنش روسیه، ایران و سوریه به حمله روز شنبه در همان ابتدای امر منجر به تغییر در آزادی عمل ارتش اسرائیل در این منطقه شود.

حتی پیش‌ازاین حمله، پیش‌بینی‌ها در میان مقامات ارتش اسرائیل این بود که حمله آمریکا به سوریه موجب اقدام تلافی جویانه نظامی علیه اسرائیل نخواهد شد. نگرانی اصلی این بوده که واکنش روسیه و ایران، تغییر در رویکرد نظامی‌شان در منطقه باشد و این امر می‌تواند عملیات آزادانه اسرائیل در فضای هوایی لبنان و سوریه را دشوار کند. اگر روسیه تصمیم بگیرد که در واکنش به حمله قدرت‌های غربی سوریه را مجهز به موشک‌های پیشرفته کند یا اجازه اعزام تسلیحات پیشرفته ضدهوایی که حتی ممکن است هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل  بر فراز لبنان را تهدید کنند را صادر کند، این اتفاق رخ خواهد داد.

ارتش اسرائیل از برنامه‌های حمله روز شنبه پیش از انجام آن آگاه بود و ارتش در مرز شمالی در آماده‌باش بود اما از ارائه دستورالعمل‌های دفاعی غیرنظامی برای مردم اجتناب کرد. ارتش اسرائیل سعی کرده که میان آمادگی درصورتی‌که شرایط بدتر شود و انتقال حس شرایط عادی به مردم توازن برقرار کند.

مقامات ارتش اسرائیل میان حمله کشورهای غربی که احتمال واکنش علیه اسرائیل را نداشت، و حمله قبلی به پایگاه تی 4 در سوریه که منجر به [شهادت] چند تن از مقامات ایرانی شد، تفاوت قائل هستند.

در این مورد، ارتش اسرائیل هنوز در مرزهای لبنان و سوریه در آماده‌باش کامل هستند چراکه نگرانند که ایران از طریق حزب‌الله یا شبه‌نظامیان در سوریه واکنش نشان دهد.

بامداد شنبه بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از یک هفته تهدید در خصوص استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی در دوما، فرمان حمله نظامی به سوریه را صادر کرد. و ائتلافی از آمریکا، فرانسه و انگلیس مناطق نظامی و تحقیقاتی ارتش سوریه و حزب‌الله را در این کشور هدف حملات موشکی قرار دادند.

نظرات شما
پیشخوان