تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

نظارت صادقانه به پیشگیری از آلوده شدن سازمان کمک می‌کند

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تأکید بر اهمیت موضوع نظارت و بازرسی، گفت: بازرسی ضامن سلامت عملکرد یک سازمان است.
رویداد۲۴-رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تأکید بر اهمیت موضوع نظارت و بازرسی، گفت: بازرسی ضامن سلامت عملکرد یک سازمان است.

حجت الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی ارتش صبح امروز در چهارمین کارگاه آموزشی – توجیهی بازرسی ضمن گرامیداشت ایام مبارکه ماه رجب، درباره اهمیت نظارت و بازرسی، گفت: همه می‌دانند که بازرسی در یک سازمان نقش چشمان بیدار آن تشکیلات را دارد و اگر بازرسی نباشد در واقع آن سازمان نابیناست.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه چشم بینا به مراتب با اهمیت‌تر از پای قوی و استوار است، افزود: فرد نابینا به ناچار متکی به سایرین است و نمی‌تواند مسیر درست را به تنهایی تشخیص دهد حال هرچند که اندام و پای قوی و استواری داشته باشد لذا چشم بینا برای فرد یا سازمان کارسازتر و مفیدتر است.

نماینده ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازرسی ضامن سلامت عملکرد یک سازمان است، ادامه داد: اینکه عملکرد یک سازمان در جهت اهداف یک سازمان است یا خیر فقط در جریان نظارت و بازرسی مشخص و روشن می‌شود.

حجت الاسلام محمدحسنی تأکید کرد: بنابراین با توجه به اهمیت نظارت و بازرسی باید هرچه در توان داریم برای تقویت این نهاد در سازمان و تشکیلات بکوشیم.

وی با طرح این سئوال که چگونه باید بازرسی صورت گیرد که این بازرسی تأمین کننده اهداف سازمان باشد، گفت: نظارت و بازرسی در عین دقت و ریزبینانه بودن باید به موقع و سریع باشد و دو فاکتور سرعت و دقت در کنار هم است که یک بازرسی را اثربخش می‌کند. در عین حال باید توجه داشت که در بازرسی‌ها دقت فدای سرعت و سرعت نیز فدای دقت نشود.

رئیس سازمان عقیدتی ارتش با بیان اینکه بازرسی‌ها باید پیشگیرانه باشد و نباید اجازه داد که سلامت فرد به خطر بیفتد و پس از آن اقدام  کرد، ادامه داد: همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و هزینه‌های پیشگیری نیز کمتر از درمان است.

وی هدف اصلی از نظارت و بازرسی را پیشگیری برشمرد و افزود: در عین حال بازرسی باید صادقانه و به دور از اغراض شخصی باشد که اگر این اغراض به میان بیاید نه تنها کمکی به سازمان نمی‌شود بلکه به مشکلات سازمان نیز افزوده می‌شود.

حجت الاسلام محمدحسنی با بیان اینکه در بازرسی‌ها باید دقت شود که هدف دست‌گیری باشد نه مچ‌گیری، گفت: نظارت صادقانه به پیشگیری از آلوده شدن سازمان کمک می‌کند.

وی پیگیری نظارت‌ها و بازرسی‌ها را تا رسیدن به نتیجه نهایی را یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای بازرسی خواند و با بیان اینکه در امور بازرسی ما نتیجه محور هستیم نه تکلیف محور، افزود: همانطور که یک بیمار داروهای پزشک را تا رسیدن به سلامتی کامل استفاده و مصرف می‌کند، بازرسی‌ها نیز باید تا رسیدن به نتیجه نهایی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در ارتش دلسوزی را یکی از لازمه‌های نظارت و دلسوزی خواند و اضافه کرد: نباید از سر رفع تکلیف در نظارت و بازرسی‌ها عمل کرد؛ فردی که با دلسوزی کار و فعالیت می‌کند هیچ‌گاه خسته نمی‌شود و درحالیکه فردی که دلسوزی به خرج نمی‌دهد، خستگی ناشی از کار او را دلسرد خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدحسنی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم بازرسی‌ها دقیق و واقعی باشد باید این امور به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی صورت گیرد و نمی‌توان به اطلاعات کسب شده در بازرسی‌های از پیش تعیین شده استناد کرد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی‌ها باید مهارت محور باشد، اضافه کرد: فرد بازرس باید کارش را بلد باشد که اگر در کار خود خبره نباشد افراد به راحتی می‌توانند این بازرس را فریب دهند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش آخرین نکته مورد اهمیت در بازرسی‌‎ها را اثر بخش بودن به جای عمل محور بودن بازرسی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: اخیرا این موضوع یکی از راهبردهای اصلی نیروهای مسلح نیز به شمار می‌آید که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارد؛ لذا نیروهای مسلح از آمارمحوری به اثربخش محوری تغییر راهبرد خواهند داد و در این زمینه نظارت و بازرسی باید پیشگام و پیشقدم باشد.


منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان