تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

تجاوز ۳ کشور غربی به سوریه موجب تغییر در سیاست‌های ایران نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربی در حمله به سوریه خلاف موازین بین‌المللی بود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود.

رویداد۲۴-سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربی در حمله به سوریه خلاف موازین بین‌المللی بود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود.بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، با تبریک عید مبعث و اعیاد شعبانیه درباره رایزنی امریکا و اروپا درخصوص برجام و خبری که روز گذشته مبنی بر توافق امریکا و اروپا درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای گفت: من از تعداد نشست‌های برخی از کشورهای اروپایی با امریکا و موضوعات رایزنی اطلاع خاصی ندارم.

وی ادامه داد: برجام موضوع مشترکی میان ایران و گروه ۱+۵ است که توافق شده و موضوعات آن کاملا مشخص است. من فکر می‌کنم بسیاری از مطالب که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گمانه‌زنی رسانه‌ای است و تا اطلاع رسمی تا زمانی که از آن موضوعات نداشته باشیم، قضاوت و واکنش نسبت به آن درست نیست.

این دیپلمات کشورمان درباره عدم واکنش ایران نسبت به حملات اسرائیل و کشته شدن تعدادی از نیروهای ایران در آن اظهار داشت: ایران به هنگام در این باره مواضع لازم را اتخاذ و مطرح کرد. حق مردم و دولت سوریه است که در قبال تجاوزات اسرائیل اتخاذ تصمیم کرده و عکس‌العمل‌های لازم را نشان دهند.

قاسمی درباره سفر ظریف به آفریقا و امریکا جنوبی تصریح کرد: قطعا این سفرها سودمند است و گام‌های رو به جلویی برای توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و امریکایی است. در این سفر ۴۰ شرکت آقای ظریف را همراه کردند و تعدادی سند میان دوطرف به ویژه در برزیل منعقد شد. ایران و برزیل ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه روابط دوجانبه دارند. از زمان امضای یادداشت تفاهم و عقد قرارداد تا اجرایی شدن آن، زمانی طول می‌کشد.

وی افزود: امیدوارم هستم در پی این سفرها و رایزنی‌ها روابط متعادل و گسترده‌ای با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و امریکایی داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره حمله سه کشور غربی به سوریه و تاثیر آن بر سیاست‌های ایران در سوریه خاطرنشان کرد: اقدامی که در تهاجم به سوریه صورت گرفت، اقدام تجاوزکارانه و خلاف موازین بین‌المللی بود اقدامی نابجا، غلط و و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود. ایران همانطوری که در دهه‌های گذشته نشان داده با حمایت مردم از سیاست‌های اصولی خود پیروی و دنبال کرده و این اقدامات نمی‌تواند بر سیاست‌های ایران تاثیر خاصی داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر حملات آمریکا در سوریه تکرار شود، سناریو ایران چه خواهد بود؟‌ ابراز داشت: این اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و توسعه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود. البته این اقدامات از سوی امریکا جدید نیست. آمریکا به سیاست‌های توسعه‌طلبانه هر از گاهی و با دورغ برای تامین مطامع خود، دست به اقدامات اینچینی می‌زند. تصور می‌کنم وضعیت نابهنجار به دلیل سیاست‌های اشتباه و غلط و راهبردی امریکا است که کمک کرده وضعیت منطقه از بی‌ثباتی و نابسامانی رنج ببرد.

 ادامه دارد....

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان