تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
سبحانی‌نیا، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بازداشت نشدن سعید مرتضوی مردم را به قوه‌قضاییه بی‌اعتماد می‌کند

سبحانی‌نیا نماینده سابق مجلس، بر این عقیده است که در دسترس نبودن مرتضوی هیچ توجیهی ندارد و فقط نشان‌دهنده ضعف قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های مسئول در این مسئله است. زیرا چگونه می‌شود که نظارت و کنترل بر چنین فردی که تا این اندازه حساسیت‌ها نسبت به او زیاد است، انقدر کم و ضعیف باشد؟
بازداشت نشدن سعید مرتضوی مردم را به قوه‌قضاییه بی‌اعتماد می‌کند
رویداد۲۴-سبحانی‌نیا نماینده سابق مجلس بر این عقیده است که در دسترس نبودن مرتضوی هیچ توجیهی ندارد و فقط نشان‌دهنده ضعف قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های مسئول در این مسئله است. زیرا چگونه می‌شود که نظارت و کنترل بر چنین فردی که تا این اندازه حساسیت‌ها نسبت به او زیاد است، انقدر کم و ضعیف باشد؟

دسترسی به سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران معروف به قاضی مرتضوی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه نیز اعلام کرده تلاش‌ها برای یافتن سعید مرتضوی با جدیت ادامه دارد.

سعید مرتضوی که به جرم معاونت در قتل برخی بازداشت‌شدگان کهریزک از سوی دادگاه به‌ 2سال حبس محکوم شده بود، با قید وثیقه 2میلیارد تومانی آزاد است، اما مدتی است که هیچ‌کسی از او خبر ندارد. نه محافظان، نه وکیل و نه حتی قوه‌قضاییه.

درحالی‌که تقریباً همه به دنبال ردی از سعید مرتضوی هستند، حدس و گمان‌ها در خصوص فرار او از کشور نیز قوت گرفته است. بسیاری معتقدند که ضعف قوه قضاییه در دستگیری سعید مرتضوی نه‌تنها جای هیچ توجیهی ندارد بلکه فقط و فقط به این قوه و اصل نظام ضربه وارد کرده و باعث بدبینی و بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های مسئول شده است. 

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حواشی اخیر پیرامون در دسترس نبودن «سعید مرتضوی»، گفت: با توجه به آنچه که در پرونده و حکم تجدیدنظر گذشت، مرتضوی نهایتاً به‌عنوان مباشر در قتل شناخته شد و دادگاه او را به دو سال حبس محکوم کرد. او هم باید مثل سایرین حکم در حقش اجرایی شود. البته آقای اژه‌ای گفته است که حکم جلب او صادر شده اما دسترسی به او وجود ندارد که حقیقتاً این موضوع یک ضعف برای دستگاه‌های مسئول در این داستان هستند.

سبحانی‌نیا، ادامه داد: به‌هرحال کسی که مجرم شناخته شده است و با وثیقه آزاد است، باید یک کنترل و نظارتی بر او باشد که در زمانی که دادگاه رسیدگی می‌کند و حکم می‌دهد، امکان دسترسی به او باشد. حال این ضعف به کدام دستگاه مرتبط می‌شود، مشکلی است که باید به آن پرداخته شود. اصل این موضوع هم بسیار مهم است اینکه اگر کسی مجرم شناخته می‌شود و حکمی برای او صادر شد، دیگر فرقی نمی‌کند او قاضی باشد یا یک فرد عادی، حکم در زمان مقرر باید در قبال او انجام شود. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه سخنان سخنگوی قوه قضاییه اصلاً قابل توجیه نیست، تصریح کرد: اینکه می‌گویند نمی‌توانیم او را پیدا کنیم، وکیلش می‌گوید چند ماه است که از او خبری ندارد و ... اصلاً جای توجیه ندارد. فردا روز ممکن است که حتی او به خارج از کشور هم برود. این ضعف‌ها متأسفانه در کشور ما یک‌بار یا دوبار تکرار نشده است و متأسفانه ما همچنان شاهد تکرار این‌چنین موضوعاتی هستیم. این یک نقطه منفی در دستگاه‌های مسئول این کار محسوب می‌شود و هیچ‌گونه توجیهی هم ندارد. 

نماینده مجلس نهم، با اشاره به اینکه بعید می‌دانم عزم و اراده برای برخورد با مرتضوی وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: خب بالاخره ایشان فقط فردی بوده که در دستگاه قضا فعالیت داشته و دستگاه قضا با موارد این‌چنینی که در درون خود داشتند برخورد کرده‌اند و این اولین بار نیست. قوه قضاییه اگر بخواهد برخورد جدی با این مسئله نکند، یک ضعف بزرگ است. به همین دلیل من این موضوع را قبول ندارم که اراده‌ای برای برخورد با این مسئله نباشد.

وی در ادامه افزود:  به‌هرحال اگر دسترسی به ایشان وجود ندارد و نمی‌توانند پیدایش کنند بازهم نشان از ضعف و بی‌دقتی است. چگونه باید این حجم از بی‌دقتی در قبال چنین افرادی که تا این اندازه نسبت به آن‌ها حساسیت وجود دارد صورت بگیرد؟ این مسائل در گذشته هم در کشور ما وجود داشته است و شاهد این بوده‌ایم که دستگاه‌هایی یا کمک کردند و یا ضعیف عمل کردند و باعث شدند افرادی مانند سعید مرتضوی که حکم داشتند و متهم بودند از کشور و از دسترس مقامات قضایی خارج شوند. 

حجت‌الاسلام سبحانی نیا، بیان اینکه نمی‌توان در مورد خروج مرتضوی از کشور نظر قطعی داد، تصریح کرد: وکیل او گفته است که چند ماه است از او بی‌خبر است و به تماس‌هایش هم پاسخ نمی‌دهد. دستگاه قضا با این همه دستگاه و قدرت هم عجیب است که از ایشان اطلاعی ندارد. 

وی تصریح کرد: سخنان آقای محسنی اژه‌ای در این مورد هم نشان‌دهنده ضعف است و در چنین مواردی بیان چنین مسائلی هم نشان‌دهنده ضعف دستگاه قضا است. چگونه هیچ‌ کنترلی نبوده است که اکنون معلوم نیست این آقا کجا رفته است؟ این مسائل به قوه قضاییه و نظام ضربه می‌زند. طرح این مسائل بی‌اعتمادی و بدبینی مردم به دستگاه‌های مسئول را ایجاد می‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
هیچ امیدی به این قوه قضاییه نیست
وای به روزی که یک آفتابه دزد رو دستگیر کنند
آقا جان امام زمان بیا دیگر فراغ بس است
آقاجان نایبت هم مظلوم و غریب مانده
بیا آقا
نجاتمان بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
آقای سبحانی نیا جنابعالی یکی از اشخاصی هستی که مرتب در تضعیف قوه قضایی دم میزنی و هیچ معلومات حقوقی و حوزوی هم نداری از طریق بند وبست با عوامل منسوب به سازمان .... ابتدا برای پیشنمازی به وزارت خارجه آمدی بعد از طریق تبلیغات پوششی که در وزارت خارجه مشغول بوده ای خودرا سیاسی جازدی و نماینده مجلس شدی با پشتیبانی بعضی عوامل سیاسی و کمکهای مالی کذایی و بعدهم چون مردم دیگر به جنابتان رای ندادند عقب ماندی خط عوض کردی و حالا حرف اصلاح طلبان را می زنی که نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی و هیچ تورو خدا برو یکجا پیشنماز شو و درس بخوان شاید یه چیزی بشی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
آقای سبحانی نیا ها راه حل مشکلاتشن گزینشی است و بر اساس فرصت ها . دونفر آدم کارشناس متفکر و عالم پیدا کنید که انتقاد اساسی از وضع موجود داشته باشند و راه حل مناسب هم ارائه کنند وقت ملت را به خواندن افراد ویترینی هدر نکنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
آقای سبحان نیا لبخند خوشی داری مخاطب از لبخند شما شاد می شود خوش باش مشکل نداشته باش. نگران نباش مرتضوی هم بازداشت شود آخر کار نیست نوبت شما ها هم خواهد شد بخند عمرت دراز باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
در روی صندلی قشنگ نشستن و به دادستان شوریدن کار آسانی است . لطفا بایست و دستور بده مرتضوی باید دستگر شود اگر نه ما خودمان می رویم پیدایش می کنیم میاریم تحویلش میدیم. ما آتش به اختیاران معرکه مبارزه با بیعدالتی ها هستیم . دشمن بداند ما مرد کار زاریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
طرفداران دولت جهانگیری باید بدانند با تهدید و حربه جنگ داخلی که از اول تشکیل کابینه به ریاست اولی جهانگیری شروع شده است و با یک کودتای خزنده علیه قدرت ناشی از رای ملت در حال افزونی است مدت زیادی دوام نخواهد آورد فکری برای گردن های برافروخته خود باشند طناب ها هرچند نازک باشند وقتی در دست مردم باشد کارایی خودرا نشان خواهند داد.علی برکت الله .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
آقای سبحانی نیا حالا که مرتضوی بازداشت و به زندان رفت آیا از این به بعد به قوه قضائیه اعتماد داری ؟ شاید موارد دلخواه جنابعالی که باید به زندان بروند زیاد باشد لطفا لیست اسامی آنها را بدهید از قلم نیفتند. بالاخره معلوم شد فقط یک نفر از نظر شما باید زندان می رفت تا اعتماد به قوه قضاییه برقرار شود دیگر کسی از نظر شما متهم نیست همه تبرئه هستند تا وقتی که جنابتان مشخص فرمایید
نظرات شما
پیشخوان