تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

دلیل حمله به سوریه، شکاف میان سه کشور ضامن صلح در روند آستانه بود/ سفر نماینده ویژه پوتین به تهران مساله جدید و غریبی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربی در حمله به سوریه خلاف موازین بین‌المللی بود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود.
رویداد۲۴-سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربی در حمله به سوریه خلاف موازین بین‌المللی بود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود.

بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، با تبریک عید مبعث و اعیاد شعبانیه درباره رایزنی امریکا و اروپا درخصوص برجام و خبری که روز گذشته مبنی بر توافق امریکا و اروپا درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای گفت: من از تعداد نشست‌های برخی از کشورهای اروپایی با امریکا و موضوعات رایزنی اطلاع خاصی ندارم.

وی ادامه داد: برجام موضوع مشترکی میان ایران و گروه ۱+۵ است که توافق شده و موضوعات آن کاملا مشخص است. من فکر می‌کنم بسیاری از مطالب که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گمانه‌زنی رسانه‌ای است و تا اطلاع رسمی تا زمانی که از آن موضوعات نداشته باشیم، قضاوت و واکنش نسبت به آن درست نیست.

این دیپلمات کشورمان درباره عدم واکنش ایران نسبت به حملات اسرائیل و کشته شدن تعدادی از نیروهای ایران در آن اظهار داشت: ایران به هنگام در این باره مواضع لازم را اتخاذ و مطرح کرد. حق مردم و دولت سوریه است که در قبال تجاوزات اسرائیل اتخاذ تصمیم کرده و عکس‌العمل‌های لازم را نشان دهند.

در سفر به آفریقا و آمریکای جنوبی ۴۰ شرکت ظریف را همراهی کردند

قاسمی درباره سفر ظریف به آفریقا و امریکا جنوبی تصریح کرد: قطعا این سفرها سودمند است و گام‌های رو به جلویی برای توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و امریکایی است. در این سفر ۴۰ شرکت آقای ظریف را همراهی کردند و تعدادی سند میان دوطرف به ویژه در برزیل منعقد شد. ایران و برزیل ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه روابط دوجانبه دارند. از زمان امضای یادداشت تفاهم و عقد قرارداد تا اجرایی شدن آن، زمانی طول می‌کشد.

وی افزود: امیدوارم هستم در پی این سفرها و رایزنی‌ها روابط متعادل و گسترده‌ای با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و امریکایی داشته باشیم.

تجاوز ۳ کشور غربی به سوریه موجب تغییر در سیاست‌های ایران نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره حمله سه کشور غربی به سوریه و تاثیر آن بر سیاست‌های ایران در سوریه خاطرنشان کرد: اقدامی که در تهاجم به سوریه صورت گرفت، اقدام تجاوزکارانه و خلاف موازین بین‌المللی بود اقدامی نابجا، غلط و و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود و نمی‌تواند موجب تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی شود. ایران همانطوری که در دهه‌های گذشته نشان داده با حمایت مردم از سیاست‌های اصولی خود پیروی و دنبال کرده و این اقدامات نمی‌تواند بر سیاست‌های ایران تاثیر خاصی داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر حملات آمریکا در سوریه تکرار شود، سناریو ایران چه خواهد بود؟‌ ابراز داشت: این اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و توسعه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود. البته این اقدامات از سوی امریکا جدید نیست. آمریکا به سیاست‌های توسعه‌طلبانه هر از گاهی و با دورغ برای تامین مطامع خود، دست به اقدامات اینچینی می‌زند. تصور می‌کنم وضعیت نابهنجار به دلیل سیاست‌های اشتباه و غلط و راهبردی امریکا است که کمک کرده وضعیت منطقه از بی‌ثباتی و نابسامانی رنج ببرد.

جزییات تماس تلفنی بوریس جانسون و لحن شدید ظریف

وی درباره رایزنی تلفنی ظریف و بوریس جانسون بیان کرد: چارچوب تماس و گفت‌وگوی آقای ظریف و جانسون منتشر شد. تماس از سوی آقای جانسون بود و درخصوص سوریه و مسائل منطقه مفصلا صحبت شد. شدیدا اعتراض ایران به حمله سه کشور به سوریه از سوی آقای ظریف مطرح شد و گوشزد اقدامی جنایتکارانه و خلاف موازین بین‌المللی بود و بدون داشتن هیچ گونه سند و گزارش از سوی مجامع بیطرف بین‌المللی به خصوص سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی صورت گرفته است.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دراین تماس شدت اعتراض ایران به دقت و به صورت کامل به طرف انگلیسی منتقل شد.

دلیل حمله به سوریه، شکاف میان سه کشور ضامن صلح در روند آستانه بود

قاسمی درباره پیامدهای حمله سه کشور غربی به سوریه در روند معادلات این بحران و مذاکرات ایران و اروپا یادآور شد: اروپا با فرانسه و انگلیس الزاما در یک مجموعه هستند ولی آنها را نمی‌توان در یک صف قرار دارد زیرا مواضع متفاوتی در میان کشورهای اروپایی وجود دارد. مذاکرات ما با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داشت هرچند اختلاف‌نظرهایی میان ما با اروپا وجود داشته و خواهد داشت. فکر می‌کنم یکی از دلایل حمله غیرخردمندانه امریکا با دو متحد خود، ایجاد شکاف میان سه کشورهای ضامن صلح در روند آستانه بود که خیال خامی است.

وی ادامه داد: علیرغم اختلافی که میان سه کشور ضامن صلح وجود داشته و دارد، سه کشور همکاری‌های خود را در روند آستانه دنبال می‌کنند هرچند که اختلاف و تفاوت دیدگاه وجود داشته و دارد اما مجموعا تبادل دیدگاه‌ها و رفت ‌و آمدها برای کاهش اختلافات و افزایش اشتراکات میان سه کشور است.

سفر نماینده ویژه پوتین به تهران مساله جدید و غریبی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده ویژه پوتین به تهران و دیدار محرمانه او با علی شمخانی و حسین جابری‌ انصاری عنوان کرد: سفر لاورنتینف به تهران مساله جدید و غریبی نیست. در سال‌های اخیر و در ادامه روابط راهبردی و تلاش‌های دو کشور در سوریه، هیات‌های متعددی میان دو کشور تبادل شد و این دیدارها همواره وجود داشته است.

قاسمی افزود: در دیدار سران سه کشور در آنکارا و رایزنی روسای جمهوری ایران و روسیه، قرار شد دو کشور درخصوص روند مبارزه با تروریسم و روند مذاکرات صلح در سوریه گفت‌وگوهای نزدیکی داشته باشند که در پی آن، نماینده ویژه پوتین به تهران آمد و راهکارهای سیاسی که می‌تواند به حل و فصل مسئله کمک کند، روند مبارزه با تروریسم و... مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

تصمیم واحدی در واشنگتن درباره برجام گرفته نشده است

وی درباره اظهارات وزیر خزانه‌داری امریکا مبنی بر اینکه احیای تحریم‌ها لزوما به معنای خروج از برجام نیست، گفت: اخبار در رسانه‌ها زیاد است و حرف‌های زیادی از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌ها شنیده می‌شود. این مطالب گاها متضاد به خصوص از سوی ایالات متحده شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد تصمیم واحدی در واشنگتن گرفته نشده است بنابراین باید صبر کرد.

تماس‌های خود را با اروپا ادامه خواهیم داد

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تمدید تحریم‌های حقوق بشری از سوی اروپا و رایزنی‌های ایران و اروپا در این باره اظهار داشت: این موضوع جدیدی نیست. مذاکرات با اتحادیه اروپا از گذشته پیرامون موضوعات متعدد و مختلف وجود داشته است. درخصوص برخی از مسائل حتما دارای تفاوت دیدگاه‌های بسیاری با طرف اروپایی هستیم. بخشی از این مسئله به تفاوت ارزش‌ها میان طرفین بازمی‌گردد.

قاسمی اضافه کرد: مذاکراتی از گذشته وجود داشته و گه‌گاه توافقات و همکاری‌های میان طرفین وجود داشته است. ما تماس‌های خود را با اروپا ادامه خواهیم داد. البته این گفت‌وگوها باید دوطرفه و براساس خواست و علاقه طرفین و در محیطی حاکی از حسن نیت و سازنده صورت بگیرد. من فکر می‌کنم می‌توانیم به گفت‌وگوهای خود ادامه بدهیم و احتمالا طی ماه‌های آینده هیات‌های میان طرفین تبادل خواهند شد تا درخصوص مسائل مختلف و نه الزاما حقوق‌بشر رایزنی صورت بگیرد.


منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان