تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

صالحی در سازمان انرژی اتمی علم را به اخلاق گره زد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی علم و اخلاق را گره زدند. ایشان متخصصی است که در کشور شاید نتوانیم بگوییم دومی دارد
رویداد۲۴-سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی علم و اخلاق را گره زدند. ایشان متخصصی است که در کشور شاید نتوانیم بگوییم دومی دارد

بهروز کمالوندی در مراسم رونمایی از کتاب علی‌اکبر صالحی گفت: این کتاب همه آن چیزی نیست که در ذهن آقای صالحی است. چون خیلی از مسائل را به ویژه در حوزه هسته‌ای در این زمان نمی‌شود گفت؛ چرا که بسیاری از مسائل اگر گفته شود شاید خیلی از مسائل برای مردم روشن شود ولی این چنین رقم خورده که با وجود صراحت ایشان نتوانند همه چیز را بیان کنند.

وی افزود: مساله هسته‌ای افتخار ملی است به لحاظ جنبه علمی دوستان و دانشمندانی هستند که در پشت توسعه این علم فاخر که قدرت زا است، نقش داشتند. یکی از مقوله‌های قدرت، تکنولوژی است و گل این تکنولوژی امروز فناوری هسته‌ای است. ما می‌توانیم جزو معدود کشورهایی باشیم که این علم را داریم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: شاید اگر بخواهم در یک جمله بگویم ما شخصیتی مثل آقای صالحی را اگر می‌خواستیم الگو بگوییم باید سراغ صدر اسلام می‌رفتیم. در ایشان تظاهر نیست. در حوزه فناوری هسته‌ای غنی سازی ۲۰ درصد که اوج این صنعت است را مدیون صالحی و شهید شهریاری و شهدای دیگر هسته‌ای هستیم. اگر همت و توجه ایشان نبود شاید ما ۱۰ درصد غنی‌سازی هم نداشتیم. در کوران مذاکرات وقتی می‌رفت که چیزهایی از دست برود ایشان راه حل پیدا می‌کرد و بعضا این بحث‌ها  شجاعت می‌خواست.

وی ادامه داد: درباره صحبت از  باز طراحی آب سنگین اراک خیلی‌ها می‌گفتند این مساله چیزی نیست که درباره آن حرف بزنیم. در مسیر مذاکرات طرف مقابل قبول نمی‌کرد ولی با استدلال‌های علمی امثال آقای صالحی طرف مقابل مجاب شد که کوتاه بیاید چون می‌گفتند راه بمب باید بسته شود. ایشان راهی پیدا کرد و وقتی خدمت رهبری رسیدیم مشخص شد ایشان دقیق می‌دانند چه شده است. راهی رفتند که راه بهانه آنها بسته شد و راه تکنولوژی ادامه پیدا کرد.

کمالوندی با بیان اینکه در باب هسته‌ای باید کتاب‌ها نوشته شود، گفت: خیلی از مسائل را نمی‌شود گفت در حوزه علم و دانش آقای صالحی از افراد سرآمد است. می‌شود گفت قزوین به نحوی از جهات علمی مدیون ایشان است. بنیاد علمی قزوین می‌خواست خودش این کتاب را منتشر کند.

 وی با اشاره به اینکه صالحی در حوزه سیاست خارجی صاحب سبک است، گفت: موقعی آمدند که انواع و اقسام مشکلات بود. هر روز یک مشکلی مطرح می‌شد دوره ایشان بسیار پر آشوب بود ولی ایشان همیشه راه حلی داشتند. در دیپلماسی بعضا نقش و شخصیت اهمیت دارد و ایشان ظرفیت کاملی بود در رابطه با مساله اشغال سفارت انگلیس و در رابطه با عربستان ایشان یک مطلبی را گفته بودند من شاهد بودم گفتند چرا اسم دو کشور را می آورید امروز اگر برگردیم می‌بینیم اگر سیاستی که ایشان می‌گفتند باید توجه ما به عربستان و ترکیه در همسایگان باشد انجام می‌شد و تعادلی در روابط ایجاد می‌شد امروز ترامپ نمی‌توانست با سرمایه‌گذاری ازاین دشمنی سود ببرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: به ما یاد دادند در سیاست اخلاق جایگاهی ندارد ولی ایشان نشان داد جای دارد. در روز تودیع ایشان در وزارت خارجه جمعیت کثیری آمده بود. در آن مراسم سالن نواب صفوی پر شده بود. چرا اینها برای وزیری که می‌رود این چنین آمده بودند؟  چون نفوذ ایشان در تک تک این دل‌ها بود.

کمالوندی عنوان کرد: ما سعی کردیم در منافع کشور رکورد خود را بزنیم و تلاش خود را کردیم. آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی علم و اخلاق را گره زدند. ایشان متخصصی است که در کشور شاید نتوانیم بگوییم دومی دارد متخصص در قلب راکتور. ایشان دانشمندان بزرگی را تربیت کرده در زمان حال این همه خضوع و خشوع  دارد.


منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان