۱۰ هزار خودروی تاکسی در صف نوسازی قرار گرفتند
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در نشست خبری با بیان اینکه مهمترین موضوعی که در دوران مدیریت شهری جدید عنوان ماموریت و شعار اصلی سال انتخاب کردهایم، مدرن سازی تاکسیرانی در تهران است، گفت: ما به عنوان سازمان تاکسیرانی تهران با شهروندان در تعامل هسیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه به عنوان حوزه زیرساختی بسیار اثرگذار هستیم، افزود: از آنجایی که شهروندان ما را یک حوزه اثرگذار میدانند در این حوزه نیز در بحث اجتماعی و فرهنگی اثرگذاری بسیار بالایی داریم؛ چراکه تاکسیهای هر شهر، المان و هویت آن شهر محسوب میشوند.
قنادان با بیان اینکه چقدر خدمات تاکسی رانان متنوعتر و مناسبتر باشد نیز اثر بهتری در ذهن مسافر و شهروندان میگذارد، افزود: آنچه در تهران شایسته و بایسته است باید در حوزه تاکسیرانی بسیار متفاوتتر باشد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تاکسیرانی نیاز به تحول عمیق ساختاری داریم، ادامه داد: برای محقق کردن شعار نوسازی و مدرنسازی تاکسیرانی تهران برنامه مدونی در حال شکلگیری است که به زودی از این برنامه رونمایی خواهیم کرد و در اختیار رسانهها و شهروندان قرار خواهیم داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: شهروندان باید در جریان آن قرار بگیرند که آنچه ما در سازمان تاکسی رانی به دنبال آن هستیم، در سال آینده به چه شکل خواهد بود و تصویر ما از سازمان تاکسی رانی در آینده چیست.
قنادان با اشاره به اینکه برنامه سازمان تاکسیرانی برای مدرن سازی ناوگان و خدمات تاکسیرانی تهران در چهار محور اصلی متمرکز است، گفت: محور اصلی تحت عنوان مدرن سازی در حوزه تاکسی رانان است که این محور مربوط به جنس خدمات تاکسی رانان میشود که در این بین شخصیت تاکسی ران بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در نهایت تاکسی رانان به شهروندان خدمات رسانی میکنند.
وی معضل اصلی در سالهای اخیر در حوزه تاکسیرانی را ذهنیت مردم در خصوص اینکه این شغل نیاز به تخصص ندارد دانست و گفت: شغل تاکسیرانان به عنوان شغل و حرفه آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ در مردم این ذهنیت ایجاد شده که هر که گواهینامه دریافت کرده میتواند تاکسیرانی شود، اما باید شغل تاکسیرانان به گونهای شود که جوانان نیز آن را به عنوان حرفه خود انتخاب کنند و مجبور به تاکسیران شدن نشوند. از این رو ضروری است تا برای آموزشها و مهارتهای لازم در حوزه تاکسیرانی وارد شویم.
وی با بیان اینکه باید در حوزه اقتصاد تاکسیرانی وارد شویم، گفت: در گذشته نظام تاکسیرانی برخورد سلبی بوده است؛ اما ما برنامهای تحت عنوان نظام رتبه بندی برای تاکسیرانان انتخاب کردیم تا بر اساس آموزش و نوع مهارتی که میبینند؛ رتبه بندی شوند. در واقع باید نحوه آموزش تاکسیرانان سطح شهر با تاکسیرانان فرودگاه امام خمینی متفاوت باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در گذشته در تقسیمبندی تاکسیرانی و رتبه بندی تاکسیران خوب و بد وجود نداشت، عنوان کرد: حدود ۸۰ هزار تاکسیران وجود دارد که باید شرایطی فراهم شود که از افراد خوب تقدیر کنیم و هیئت بازرسی ما با متخلفات به سختی برخورد میکند اما تشویق هم باید در برنامه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال تغییر مدل کسب و کار تاکسی رانان هستیم، گفت: در این راستا باید اپراتورها و شرکتهای خصوصی را نیز اصلاح کنیم جرا که باید برای حمل مسافر در تهران چارچوب کلی مشخص کنند.
وی افزود: سازمان خصوصی باید به سمت نوسازی برود و به دنبال آن هستیم تا بخش خصوصی با توان بیشتری وارد کار شود که البته در این راستا سرمایههای بزرگی به این بخش منتقل میشود.
قنادان با بیان اینکه تقویت این امر منوط بر این است که شرکتهای خصوصی و عوارضی که برایشان وجود داشته تغییر کند، گفت: مقرر شده تا شرکتها به صورت رقابتی فعالیت کنند و انحصار را از بین ببریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه به دنبال مدرن سازی ناوگان تاکسی رانی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر با خودروسازان این تعامل را ایجاد کردیم تا این ذهنیت را در کشور تغییر دهیم که نباید خودروهایی که به فروش نمیروند و مورد استقبال مردم قرار نمیگیرند به عنوان تاکسی استفاده شود.
قنادان افزود: این مساله را در وزارت کشور نیز مطرح کردهایم تا خودروهایی با کاربری ویژه تاکسیرانی تولید شوند که این مساله باید در سطح کشور دنبال شود.
وی بحث دیگری که در سال ۹۷ انجام میگیرد را اضافه شدن ناوگان پاک در تهران دانست و گفت: از آنجایی که تاکسی بیشترین تردد را در سطح شهر دارد، اگر به عنوان خودروی پاک محسوب شود میتواند در کاهش آلایندگی تاثیر بسزایی بگذارد و این امر میتواند در مردم نیز فرهنگ سازی کند تا خودروهای هیبریدی مورد اقبال قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ خودرو را در سال ۹۶ نوسازی کردهایم، عنوان کرد: متوسط سنی ناوگان تاکسی در تهران ۶ و هشت دهم سال است که به دنبال آن هستیم این رقم را کاهش دهیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: ما باید در این زمینه همراهی خودروسازان را داشته باشیم اما متاسفانه از سال گذشته خودروسازانی که با سازمان تاکسیرانی قرارداد داشتهاند ارائه خود را متوقف کردهاند.
قنادان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار خودروی تاکسی در صف نوسازی قرار گرفتهاند، گفت: متاسفانه صدور پیش فاکتور که لازمه کار است از سوی خودروسازان متوقف شده و فقط تاکسیرانان میتوانند در سایت تاکسی رانی ثبت نام کنند.
وی عنوان کرد: محور آخری که سازمان تاکسیرانی به دنبال آن است جنس خدماتی است که به شهروندان ارائه میشود. از آنجایی که ما بزرگترین ناوگان تاکسیرانی خاورمیانه هستیم و با حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران رکوردار هستیم باید در این امر پیشرو باشیم.