تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

در سال ۱۳۹۶ تمامی اهداف گروه فولاد مبارکه محقق شد

مختار بخشیان، معاون بهره برداری فولاد مبارکه، با بیان اینکه در سال گذشته کارکنان گروه فولاد مبارکه در همۀ حوزه ها خوش درخشیدند گفت: سال ۱۳۹۶ از سوی مدیرعامل سازمان به نام ارتقای ایمنی و بهره برداری حداکثری از ظرفیتها نامگذاری و هدف گذاری شده بود که خوشبختانه گروه فولاد مبارکه توانست به تمامی اهداف تعیین شده دست یابد.
رویداد۲۴-مختار بخشیان، معاون بهره برداری فولاد مبارکه، با بیان اینکه در سال گذشته کارکنان گروه فولاد مبارکه در همۀ حوزه ها خوش درخشیدند گفت: سال ۱۳۹۶ از سوی مدیرعامل سازمان به نام ارتقای ایمنی و بهره برداری حداکثری از ظرفیتها نامگذاری و هدف گذاری شده بود که خوشبختانه گروه فولاد مبارکه توانست به تمامی اهداف تعیین شده دست یابد.

وی میزان تولید آهن اسفنجی فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در سال گذشته را ۸ میلیون و ۴۵۵هزار تن اعلام کرد و گفت: تولید در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ فولاد مبارکه رشد ۱۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اشت.

معاون بهره برداری فولاد مبارکه در ادامه افزود: در سال گذشته میزان تولید فولاد خام در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا به رقم بی سابقۀ ۷میلیون و ۲۵۹هزار تن رسید که این میزان تولید نسبتبه مدت مشابه سال قبل (۶میلیون و ۳۱۳هزار تن) رشد ۱۵درصدی را نشان میدهد.

وی در ادامه گفت: تولید کلاف گرم در ناحیۀ نورد گرم فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۹۶ با تحقق ۱۰۲درصد برنامه و رشد ۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از مرز ۶میلیون تن عبور کرد.

بخشیان تصریح کرد: تولید محصولات سرد در فولاد مبارکه در سال ۹۶ با تحقق ۱۰۳ درصد برنامه و ۹درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و ۴۹۲هزار تن و محصولات پوششدار (گالوانیزه، رنگی و قلع اندود) به ۴۱۴هزار تن افزایش یافت.

بخشیان ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، افزایش تولید با تمرکز بر محصولات ویژه، افزایش کیفیت و تحویل به موقع محصولات را بخشی از مهمترین اهداف فولاد مبارکه در سال ۹۷ برشمرد و افزود: در سال گذشته ۷ محصول جدید که پیش از این در کشور امکان تولید آن نبوده، در فولاد مبارکه تولید شد. این در حالی است که برای سال جدید نیز تولید ۱۵ محصول کیفی دیگر که در صنایع کشور ازجمله صنعت خودروسازی کاربرد دارند، برنامه ریزی شده است.

تولید و بومی سازی برخی اقلام که دانش و توانایی ساخت آنها تا پیش ازاین در کشور موجود نبوده است از این پس آغاز خواهد شد

در ادامۀ این گردهمایی، مهدی تولائیان معاون خرید فولاد مبارکه نیز با ارائۀ گزارشی از عملکرد سیستم تأمین در فولاد مبارکه گفت: اکنون فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت بین المللی در مسیر رسیدن به تولید ۱۰میلیون تن در حال حرکت است و خود را چابک سازی مینماید؛ ازاین رو درزمینۀ سیستم تأمین شرکت و به منظور همسان سازی رویکردهای شرکت درزمینۀ خرید، اصلاحات بسیار کارآمدی انجام شده است و در بانک اطلاعاتی شرکت و در ۹۹ گروه کالا، لیست اطلاعاتی بهترین تأمین کنندگان ثبت شده است تا ثبت درخواستها و سفارشها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص دستیابی به اهداف بومی سازی اقلام و تجهیزات موردنیاز شرکت و همچنین در راستای حمایت از منافع و منابع ملی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقدامات بسیار ارزشمندی برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا به شرکتهای توانمند داخلی انجام شده است. طی ماههای آتی شاهد خواهیم بود که تولید و بومی سازی برخی اقلام که دانش و توانایی ساخت آنها تا پیش از این در کشور موجود نبوده است، از این پس آغاز خواهد شد و علاوه بر اشتغالزایی بیشتر برای جوانان از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.

وی از تکمیل هرچه بیشتر بانک اطلاعاتی سیستم تأمین شرکت، توسعۀ قراردادهای باز به ویژه در گروه اقلام پرمصرف ازجمله روغنها و روانکارها، نسوزها، رنگهای صنعتی و ملزومات بسته بندی، کاهش زمان تدارک فرایند حمل کالا از مبدأ به مقصد به عنوان بخشی از برنامه های این حوزه در سال پیش رو یاد کرد.

اجرای طرح های توسعه، مانند تزریق خون تازه به شریان های حیاتی هر سازمان است

در ادامه، احمد سعیدبخش، معاون اجرای پروژه های فولاد مبارکه، در بخش نخست سخنان خود برنامه ریزی و اجرای توسعه در هر سازمان را نشانۀ پویایی، به روز شدن و ارتقای سطح کمی و کیفی هر سازمان دانست و با بیان اینکه اجرای طرح های توسعه مانند تزریق خون تازه به شریان های حیاتی هر سازمان است، گفت: سازمان هایی که برای توسعۀ خود برنامه ندارند، در کوتاه ترین زمان ممکن از چرخۀ رقابت خارج میشوند و رو به افول میگذارند.

وی به بهره برداری رسیدن پروژۀ گندله سازی سنگان را یکی از بزرگترین و اثربخش ترین پروژه های توسعۀ فولاد مبارکه در سال ۹۶ دانست و تصریح کرد: در این پروژه با انتقال دانش فنی خوبی که از سوی فولاد مبارکه صورت گرفت، تا پایان سال ۹۶، یک میلیون و ۱۰۰هزار تن گندله تولید شد که دستاورد بزرگی برای کشور و شرکت بود؛ ضمن اینکه در نظر است تا پایان سال جاری تولید این مجموعه به ۴میلیون تن افزایش یابد.

وی در ادامه از به بار نشستن طرح های توسعه در مجتمع فولاد سبا بدون وارد آمدن هرگونه توقف به خط تولید خبر داد و گفت: با بهره برداری کامل از این طرح، حدود ۹۰۰هزار تن به ظرفیت این مجتمع اضافه خواهد شد.

بهره برداری از کوره پاتیلی شمارۀ ۷ فولاد مبارکه، راه آهن سبا و... بخش دیگری از طرح های توسعه به بارنشسته در سال ۹۶ بود که سعیدبخش با اشاره به آنها گفت: اجرای بیش از ۶۰ پروژۀ توسعه دیگر در دستور کارگروه فولاد مبارکه است.

مشارکت ۷۰ درصدی کارکنان در نظرسنجی های سازمانی، تعلق خاطر کارکنان به پویایی شرکت را نشان میدهد

ایاز اسماعیلی، معاون نیروی انسانی و سازماندهی شرکت نیز با قدردانی از عملکرد کارکنان نواحی تولیدی، پشتیبانی و ستادی فولادمبارکه در خصوص میزان بهره وری، تسری و نهادینه شدن ساختارهای سازمانی و آموزش فولاد مبارکه در سایر زیرمجموعه های سازمان و تنظیم لوحۀ کاری شیفت تعمیرگاه مرکزی، تدوین برنامۀ پنجساله توسعۀ ایمنی شرکت، تدوین نظام جامع مباحث مربوط به درمان کارکنان، افزایش رضایتمندی کارکنان و برخی مباحث دیگر در سال ۹۶ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: حضور و مشارکت ۷۰ درصدی کارکنان در نظرسنجی های سازمانی، تعلق خاطر کارکنان به پویایی شرکت را نشان میدهد که قابل تقدیر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزایش هرچه بیشتر بهره وری نیروی انسانی، افزایش رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان، جانشین پروری، ارتقای شایستگی و عملکرد کارکنان، افزایش رضایت از کیفیت خدمات واحدهای منابع انسانی و ارتقای ایمنی و بهبود سلامت کارکنان را به عنوان مهمترین اهداف معاونت نیروی انسانی و سازماندهی در سال ۹۷ اعلام کرد.

داشتن یک استراتژی خوب به تنهایی نمیتواند ضامن موفقیت باشد؛ بلکه اجرای موفق آن استراتژی مهم است

در ادامۀ این گردهمایی، منوچهر نیکفر معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز با ارائۀ گزارشی از عملکرد حوزۀ معاونت تکنولوژی در سال گذشته افزود: باید در نظر داشته باشیم صنعت در جهان دائما در حال رشد و نو شدن است؛ به همین دلیل به منظور پیشگیری از عقب ماندگی شرکت نیاز است سازمان در همۀ زمینه ها به طور مستمر به روزرسانی شود و در همین راستا در سال ۹۶ نقشۀ راه تکنولوژی فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ به روزرسانی شد.

وی گفت: انتقال دانش فنی به شرکتهای متقاضی ازجمله شرکتهای امیرکبیر کاشان، ورق خودرو چهارمحال بختیاری، گل گهر سیرجان، فولاد هرمزگان و فولاد سنگان به میزان بیش از ۲۵,۰۰۰ نفر ساعت، استقرار و بهره برداری از سیستمهای اطلاعاتی نوین ناحیۀ فولادسازی و نورد پیوسته سبا، انتقال کامل سیستمهای اطلاعاتی و داده های مرتبط با آن از بستر MIS به زیرساخت EIS و قطع کامل سیستم های قبلی، انتخاب واحد تحقیق و توسعۀ فولاد مبارکه به عنوان واحد تحقیق و توسعۀ برتر استان اصفهان، کسب تقدیرنامۀ پنج ستارۀ جایزۀ تعالی اروپا (EFQM) و راهیابی به مرحلۀ جهانی؛ کسب رتبۀ یازدهم آسیا در جایزۀ سازمان های دانش محور (MAKE) به عنوان تنها شرکت ایرانی و اخذ گواهینامۀ ورق های دریایی از مهمترین دستاوردهای شرکت در سال گذشته بوده است.

نیکفر توسعه و ارتقای نظام تکنولوژی خطوط تولید در جهت تولید محصولات جدید و باکیفیت، ارتقای سرآمدی سازمانی، توسعه و ارتقای امنیت فناوری اطلاعات و اتوماسیون صنعتی و توسعه و یکپارچه سازی فناوری اطلاعات در گروه فولاد مبارکه را بخشی از اهم اهداف معاونت تکنولوژی در سال پیش رو دانست و خاطرنشان کرد: داشتن یک استراتژی خوب به تنهایی نمیتواند ضامن موفقیت باشد؛ بلکه اجرای موفق آن استراتژی مهم است و برای اجرای موفق نگرش فرایندی، همدلی سازمانی، توجه به همگرایی در سطح گروه فولاد مبارکه از اولویتهای اصلی است.

در پی عملکرد بسیار خوب فولاد مبارکه طی دو سال اخیر، واردات انواع ورق های فولادی تخت به کشور با کاهش ۵۰ درصدی از ۴ میلیون تن به ۲ میلیون تقلیل یافته است که این تأمین حداکثری هم به اشتغالزایی کشور یاری رساند و هم از واردات و خروج ارز از کشور جلوگیری کرد

در این گردهمایی محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه خوشبختانه در سال ۹۶ برای اولین بار فولاد مبارکه از مرز فروش ۷میلیون تن محصول و تحویل ۷میلیون و ۳۲ هزار تن کالا به بازارهای داخلی و جهانی عبور کرد، گفت: طی سه سال اخیر، فولاد مبارکه هرسال حدود ۸۰۰ تا یکمیلیون تن به میزان فروش خود افزوده است که ظرفیت هریک از این افزایش تولید و فروش ها در شرکت، خود به تنهایی به اندازۀ یکی از طرح های استانی اهمیت دارد.

وی در ادامه دستیابی به رکورد تحویل ۵میلیون و ۷۴۰ تن محصول در بازار داخل، رکورد فروش بالغ بر ۱۵۸هزار میلیارد ریال، حفظ بازارهای جهانی و کمک به درآمد ارزی موردنیاز شرکت و توسعۀ بازار در مناطق جدید، کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان برای سومین سال پیاپی، همکاری با نوردکاران گروه محصولات گرم و سرد در زنجیرۀ تولید فولاد کشور در راستای تأمین حداکثری نیاز بازار، کاهش واردات و ارتقای سطح اشتغال در کشور، همکاری و مدیریت یکپارچۀ بازار محصولات تختال و گالوانیزۀ شرکتهای گروه فولاد مبارکه به منظور تأمین حداکثری نیاز بازار و تضمین نظام تولید در شرکتهای گروه، ارتقای سیستم ارتباط با مشتریان (CRM) ماژول رسیدگی به شکایات تجاری مشتریان و ارزیابی و نظرسنجی عملکرد شرکت از دیدگاه مشتریان با بیشترین درصد مشارکت مشتریان تاکنون را از دیگر دستاوردهای شرکت در سال ۹۶ در حوزۀ معاونت فروش و بازاریابی ذکر کرد.

اکبری افزایش رضایت مشتریان، توسعۀ بازار تختال، توسعۀ طرح جامع بازاریابی و فروش در افق چشم انداز ۱۴۰۴، تأمین پایدار و حمل به موقع سفارش مشتری، ارائۀ محصولات با قیمت و شرایط پرداخت رقابتی و افزایش فروش محصولات با تأکید بر محصولات باارزش افزودۀ بالاتر را از مهمترین اهداف حوزۀ معاونت فروش فولاد مبارکه در سال جاری برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در پی عملکرد بسیار خوب فولاد مبارکه در طی دو سال اخیر، واردات انواع ورق های فولادی تخت به کشور با کاهش ۵۰درصدی از ۴میلیون تن به ۲میلیون تقلیل یافته است که این تأمین حداکثری هم به اشتغالزایی کشور یاری رساند و هم از واردات و خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. این در حالی است که میزان مصرف در کشور اندکی هم افزایش یافته است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در همین خصوص و با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه به طورکلی محصولات خود را به تولیدکنندگان پایین دستی تحویل میدهد و این دقیقا به معنای حمایت از بازار داخلی و کالای ایرانی است، افزود: به هر میزان که واردات بیشتر شود، اشتغالزایی در خارج از مرزهای کشور رونق میگیرد؛ بنابراین باید به خاطر داشته باشیم حمایت از تولید داخل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه به ازای هر یک میلیارد دلار واردات، حدود ۱۰۰هزار فرصت شغلی در کشور از دست میرود.

هنگامی که همۀ کارکنان به خوبی نقش خود را در راهبردهای مدیریت عالی سازمان ایفا میکنند و مشکل سازمان را به نوعی مشکل خود میدانند، نتیجه ای جز این به دست نخواهد آمد که شرکت همواره در مسیر تعالی گام برمیدارد که قابلتقدیر است

در ادامۀ این گردهمایی، امیرحسین نادری معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه نیز عملکرد شرکت در سال ۱۳۹۶ را درخشان خواند و گفت: کسب سود نقدی به میزان ۲هزار و ۱۲۷میلیارد ریال از شرکتهای سرمایه پذیر، مشارکت در افزایش سرمایۀ شرکتهای معدنی و صنعتی چادرملو، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، فولاد امیرکبیر کاشان، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد متیل و نوین الکترود اردکان درمجموع به میزان ۱۷,۷۵۹ میلیارد ریال و همچنین پرداخت ۶,۳۷۰ میلیارد ریال از مطالبات سود سهامداران در موعد قانونی و پرداخت مبلغ ۶,۶۲۳ میلیارد ریال و ۹۴ میلیون یورو بابت هزینه طرحهای توسعه، بخشی از دستاوردهای شرکت در حوزۀ معاونت اقتصادی و مالی بوده است.

وی گفت: در سال گذشته، تمامی دیون قانونی و و منابع موردنیاز طرح های توسعۀ شرکت به خوبی پرداخت و تأمین شد. باید توجه داشته باشیم با راهبردهای مدیریت عالی سازمان، خوشبختانه اهداف سازمان با سرمایه گذاری ها و توسعه های اجراشده در بخش تأمین سنگ آهن و افزایش تولید به خوبی اجرایی شد و چرخ فولاد مبارکه در مسیر توسعه و تعالی قرارگرفت.

نادری از افزایش EPS فولاد مبارکه به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت در سال ۱۳۹۶ نام برد و گفت: با این افزایش سود، کارکنان شرکت توانستند یکی از بزرگترین سودهای درآمد غیرنفتی کشور را به ثبت برسانند. نادری تصریح کرد: هنگامی که همۀ کارکنان نقش خود را در راهبردهای مدیریت عالی سازمان ایفا میکنند و مشکل سازمان را به نوعی مشکل خود میدانند، نتیجه ای جز این به دست نخواهد آمد که شرکت همواره با همدلی و همکاری تمامی عوامل خود در مسیر تعالی گام برمیدارد که قابل تقدیر است.

بزرگترین نقطۀ قوت فولاد مبارکه، حضور و مشارکت همه جانبۀ مدیران و کارکنان در رده های مختلف سازمانی در تعیین و تدوین اهداف استراتژیک شرکت است

در جریان برگزاری این جلسه، محمد ناظمی هرندی، مدیر روابط عمومی شرکت، از گردهمایی مدیریت و کارکنان در ابتدای هر سال به عنوان فرصتی برای اطلاع رسانی دستاوردهای سال قبل و اهداف سال جدید یاد کرد و در خصوص نظام استراتژیک فولاد مبارکه گفت: بزرگترین نقطۀ قوت در تدوین اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه، حضور و مشارکت همه جانبۀ مدیران و کارکنان در رده های مختلف سازمانی در تعیین و تدوین این اهداف است؛ تا جایی که ۱۱۵ جلسۀ رسمی در سطح کمیته های اصلی و واحدهای مختلف شرکت در این زمینه برگزار شد و بیش از ۱۰۵۰ نفر از کارکنان سازمان در تدوین اهداف شرکت همت گماردند. حاصل این همدلی و یکپارچگی در پایان هر سال، تحقق اهداف سالانه، سربلندی و سرآمدی شرکت بوده است.


نظرات شما
پیشخوان