تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

6 نکته درباره بحران دلار و اقدامات بانک مرکزی ایران

قیمت دلار، ارزش پول یک کشور و تغییرات آن، معدل وضعیت اقتصادی، سیاسی و روانی یک کشور است.

رویداد۲۴-قیمت دلار، ارزش پول یک کشور و تغییرات آن، معدل وضعیت اقتصادی، سیاسی و روانی یک کشور است. 6 نکته درباره بحران دلار و اقدامات بانک مرکزی ایرانرضا غبیشاوی - درباره اتفاقات اخیر درباره قیمت دلار و اقدامات جدید بانک مرکزی در این حوزه می توان به انکات زیر اشاره کرد:

1- اقتصاد، ایدیولوژیک نیست. شاخص های اقتصادی بخشنامه ای و دستوری، بهبود پیدا نمی کنند بلکه باید اقدامات معینی انجام شود تا در نتیجه آنها، این شاخص ها بهبود یابند. در اقتصاد می توان پیش بینی کرد و منتظر ماند و دید ولی نمی توان دستور داد.

2- دلار تنها واحد پول ملی یک کشور به نام آمریکا نیست بلکه ارز معیار در جهان است.
به این معنی که ارزش پول هر کشوری در برابر پول کشور دیگر از طریق ارزش هر یک از آنها در برابر دلار تعیین می شود. پس تعیین نرخ دلار، تعیین کننده قیمت سایر ارزهاست. معامله ارز هر کشوری با ریال ایرانی از طریق سنجش این دو ارز در مقابل دلار آمریکا صورت می گیرد.

3- راه حل، آزادسازی کامل قیمت دلار است تا براساس عرضه و تقاضا، قیمت واقعی آن تعیین شود. دخالت دولت در بازار دلار نیز حدی دارد و تا اندازه ای معین امکان پذیر است و به صورت طولانی مدت نه ممکن است و نه سودمند.

4- قیمت دلار، ارزش پول یک کشور و تغییرات آن، معدل وضعیت اقتصادی، سیاسی و روانی یک کشور است. یعنی برای بهبود وضعیت آن علاوه بر ورود مستقیم و محدود، باید سراغ دیگر عوامل و موارد رفت.

یک کشور نمی تواند درگیر انواع چالش ها و نزاع های سیاسی و اقتصادی با قدرت های سیاسی و اقتصادی جهانی شود و در عین حال با مشکلاتی در ارزش پولی خود مواجه نشود. نمی توان در رتبه بندی شاخص های مختلف اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی در رتبه های پایین باشیم و سپس ارزش پول بالا بماند.

همانطور که وقتی دانش آموزی معدل یک سال تحصیلی اش کم می شود قرار نیست در درسی به نام "معدل" تلاش بیشتری کند بلکه باید در تک تک درس ها تلاش بیشتری کند و نمرات بهتری کسب کند تا در نتیجه معدل او بهتر شود.

5- اینکه امروز در رسانه ها به راحتی می توانیم از بالا رفتن قیمت دلار انتقاد کنیم و قیمت روز دلار را منتشر کنیم نشانه خوبی است، یعنی  برخلاف دوره احمدی نژاد، آزادی رسانه ای به این اندازه وجود دارد که آزادانه قیمت دلار را منتشر کنند. یادمان نرفته در دوره احمدی نژاد به هنگام جهش قیمت دلار، رسانه ها از انتشار قیمت دلار منع شدند. اعلام قیمت دلار ممنوع شد. رسانه ها تهدید شدند در صورت انتشار قیمت دلار، مجازات و فیلتر خواهند شد. پیامک هایی که کلمه دلار داشت فیلتر می شد. سایت تخصصی اعلام قیمت سکه و دلار یعنی مثقال فیلتر و مدیر آن بازداشت شد. اما هم اکنون هیچ کدام از این اتفاقات روی نداد. این یک اتفاق رو به جلوست.

6- حفظ ثبات اقتصادی و ارزش پول ملی از مهمترین اولویت های هر کشوری است. به عنوان مثال لبنان با وجود اینکه همیشه با جنگ داخلی، ناآرامی های داخلی، حمله اسرائیل و ... روبه رو بوده اما ارزش پول این کشور (برابری لیره لبنان و دلار آمریکا) همیشه تقریبا ثابت بوده یا کمترین تغییر را تجربه کرده است. تجربه برخی کشورهای منطقه نیز در حفظ ارزش پول ملی نیز قابل توجه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان