تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

تشریح نسل چهارم راکتورهای هسته‌ای تا بازدید از تاسیسات هسته‌ای فوجیان

در سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین که هفته گذشته در پکن انجام شد طرف‌های حاضر در این سمینار بر رعایت مفاد برجام و حفظ این دستاورد دیپلماتیک از سوی همه کشورها تاکید کردند.

رویداد۲۴-در سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین که هفته گذشته در پکن انجام شد طرف‌های حاضر در این سمینار بر رعایت مفاد برجام و حفظ این دستاورد دیپلماتیک از سوی همه کشورها تاکید کردند.سمینار یک روزه همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چین روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه ۹۷ در پکن برگزار شد. این سمینار در پی برپایی موفقیت‌آمیز سمینارهای بین‌المللی همکاری‌های هسته‌ای در بروکسل، مسکو و اصفهان در راستای اجرای ضمیمه ۳ برجام و با حضور نمایندگانی از کشورهای ۱+۵ برگزار شد.

کشور چین میزبان برگزاری سمینار چهارم بود. در این رویداد مقامات، دانشمندان و کارشناسانی از دو کشور به ارائه گزارش در حوزه های مرتبط و تبادل نظر پرداختند.

در جلسه افتتاحیه این سمینار بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس شورای اسلامی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن سخنانی ایراد کردند. همچنین معاون سازمان انرژی اتمی چین (CAEA)، مدیرکل خلع سلاح وزارت امور خارجه این کشور و خانم مختار به عنوان نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در سمینار سخنرانی کردند.

سخنرانان مختلف در این سمینار با اشاره به اهمیت حفظ برجام و لزوم پایبندی همه طرف‌‌‌‌‌ها به تعهدات خود، بر اجرای دقیق ضمیمه ۳ تاکید کردند. لزوم توسعه همکاری‌های هسته‌ای با چین و بهره‌مندی از توانمندی‌های این کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که مورد تاکید سخنرانان قرار گرفت.

در جلسه دوم سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین موضوعات مرتبط با ایمنی هسته‌ای، تجارب دو کشور در این زمینه و نیز آمادگی برای همکاری‌های بیشتر مورد توجه رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران و معاون بین‌الملل مرکز نظام ایمنی هسته‌ای چین واقع شد و نقطه نظرات طرفین در این زمینه مطرح شد.

در ادامه سخنرانان به تبیین سیاست‌های کلان دو کشور در حوزه نیروگاهی و تولید برق هسته‌ای پرداختند. کارشناسان چینی آخرین دستاوردهای هسته‌ای در این حوزه از جمله راکتورهای نسل چهارم را تشریح کرده و بر شاخص‌های ایمنی و کارکردی این راکتورها تاکید داشتند. کارشناسان ایرانی نیز به تشریح دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در طراحی راکتورهای کوچک و متوسط پرداختند.

تبادل اطلاعات و تجارب در حوزه های کاربردی انرژی هسته‌ای در حوزه‌های صنعتی، پزشکی و کشاورزی در بخش دیگری از این سمینار مورد توجه قرار گرفت. همکاری در زمینه امنیت هسته‌ای و تشریح مراکز مربوطه در دو کشور از موارد مورد بحث در سمینار بود.

در جلسه سوم سخنرانان به بحث و گفت‌وگو در خصوص ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی انسانی پرداخته و ضمن تاکید به بهره‌گیری از امکانات ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح تجارب مشترک و لزوم بهره‌گیری از امکانات متقابل پرداختند. تشریح دوره‌های آموزشی و فرصت‌های آکادمیک از جمله مواردی بود که در این جلسه ارائه شد.

در جلسه اختتامیه سمینار معاون مدیرکل خلع سلاح وزارت خارجه چین و مدیرکل بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران با ارائه خلاصه‌ای از مطالب مطروحه در سمینار، نتایج آن را موفقیت آمیز توصیف کرده و ضمن تاکید مجدد به رعایت مفاد برجام، حفظ این دستاورد دیپلماتیک را برای همه کشورها لازم برشمرده و از اهتمام نمایندگان حاضر در جلسه از سوی کشورهای ۱+۵، سخنرانان و برگزارکنندگان برای شرکت و برگزاری این سمینار ارزشمند قدردانی کردند.

لازم به ذکر است که در حاشیه سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین ملاقاتی رسمی میان معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و چین برگزار شد و طی آن موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های جاری از جمله آخرین وضعیت پیشرفت پروژه بازطراحی و نوسازی راکتور آب سنگین خنداب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این سمینار، شرکت کنندگان از تاسیسات هسته‌ای چین در استان فوجیان بازدید کردند و دستاوردهای هسته‌ای چین از نزدیک مورد بازدید و ارزیابی دانشمندان و کارشناسان شرکت کننده قرار گرفت.

رسانه‌های چینی از جمله بخش‌های چینی و انگلیسی شبکه CCTV با پوشش گسترده قسمت‌هایی از سمینار، مصاحبه با سخنگوی سازمان را در بخش‌‌‌‌‌‌‌های خبری خود منتشر کردند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان