تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
شکایت رسمی سهامدار بانک صادرات؛

بانک صادرات در سراشیبی ورشکستگی!!

ضعف عملکرد بانکی که ادعای بزرگترین بانک بورسی کشور را در عین وابستگی مدیریتی به دولت و وزارت اقتصاد را یدک می کشد، باعث شده بسیاری از سهامداران این بانک با چالش های متعددی روبرو گردند و میزان نارضایتی آن ها از نحوه مدیریت این بانک و از بین رفتن سرمایه های آن ها، روز به روز افزایش یابد. در همین رابطه یک شخص حقیقی که خود را از سهامداران بانک صادرات عنوان کرده با طرح دادخواستی، تقاضای انحلال این بانک را به دلیل آنچه که از بین رفتن حداقل نیمی از سرمایه با احتساب خسارات قانونی عنوان شده، کرده است.
رویداد۲۴- موضوع توقف طولانی مدت نماد معاملاتی بانک‌های بورسی و سپس بازگشایی آنها با صورت‌های مالی که با دستور بانک مرکزی از محل گرفتن ذخایر جدید با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند همچنان چالش اصلی سهامداران بازار سرمایه به خصوص سهامداران نمادهای بورسی است. 

اواخر اسفندماه سال گذشته بود که پس از گذشت حدود یک سال و هشت ماه نماد معاملاتی بانک صادرات(وبصادر) بازگشایی شد. این در حالی بود که در روز ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۵، قیمت پایانی هر سهم بانک صادرات ایران ۱۰۰ تومان و پنج ریال بود. اما پس از یک سال و هشت ماه که این نماد بازگشایی شد، حدود ۵۰ درصد افت قیمت داشت و به قیمت هر سهم حدود ۵۰ تومان رسید.

نماد معاملاتی بانک صادرات ایران پس از رفع تعلیق برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت و با استفاده از مکانیسم حراج بازگشایی شد.

با این حال قیمت پایانی این نماد در حال حاضر در بازار سرمایه 62 تومان ارزش گذاری شده است. یعنی سرمایه گذاران این بانک در طول یک سال و نه ماه به جای اینکه از سود سرمایه خود بهره مند گردند، حدود نیمی از سرمایه های خود را نیز از دست داده اند.

ضعف عملکرد بانکی که ادعای بزرگترین بانک بورسی کشور را در عین وابستگی مدیریتی به دولت و وزارت اقتصاد را یدک می کشد، باعث شده بسیاری از سهامداران این بانک با چالش های متعددی روبرو گردند و میزان نارضایتی آن ها از نحوه مدیریت این بانک و از بین رفتن سرمایه های آن ها، روز به روز افزایش یابد. 

در همین رابطه به تازگی تصویری از یک دادخواست که به نظر می‌رسد از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم شده با موضوع دادخواست یک شخص حقیقی که خود را از سهامداران بانک صادرات عنوان کرده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. موضوع شکایت این سهامدار، تقاضای انحلال این بانک از ریاست مجتمع قضایی شهید بهشتی به دلیل آنچه که از بین رفتن حداقل نیمی از سرمایه با احتساب خسارات قانونی عنوان و بر اساس دلایل و مستنداتی است که وی در شش عنوان ضمیمه دادخواست خود کرده است. 

از جمله این دلایل درخواست استعلام از سازمان بورس و اداره کل ثبت شرکت‌ها ،درخواست جلب نظر کارشناس، صورت سود و زیان عملکرد دوره مالی ۹۴،۹۵ و ۹۶ و سایر مستندات این بانک است.

با این حال آن چه در سال های اخیر مشهود است عملکرد ضعیف بانک صادرات در مدیریت سرمایه های سهامدارانی است که که سرمایه خود را در اختیار این مدیران قرار داده اند. مدیرانی که علیرغم ادعای خصوصی بودن این بانک، مستقیما توسط دولت و وزیر اقتصاد انتخاب می گردند و همین شیوه مدیریت دولتی سبب گردیده این بانک برخلاف تبلیغات پرهزینه نتواند توفیقی در سوددهی به سهامداران خود داشته باشد. 

حال سوال اصلی این جاست با توجه به سودهای کلان در شبکه بانکی و بهره برداری مدیران بانکی از این سودها، چه اتفاق در بخش مدیریت این بانک رخ داده که این بانک حتی قادر به حفظ سرمایه خود در بورس کشور نیست و چرا ارزش نماد این بانک به نصف مقدار اولیه خود کاهش یافته است؟

منبع: اعتدال
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان