تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

اقدامی برای کنترل فروش اسید نمی‌شود/دادگاه عاملان اسید‌پاشی باید علنی برگزار شود

وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم گفت: فروش اسید باید کنترل شود تا این ماده به راحتی در دسترس همگان نباشد.

رویداد۲۴-وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم گفت: فروش اسید باید کنترل شود تا این ماده به راحتی در دسترس همگان نباشد.جعفر کوشا، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم درباره چرایی افزایش جرائمی مانند اسیدپاشی در جامعه گفت: وقتی جامعه در ارتباط با عاملان اسید‌پاشی اقدامات عاجل و موثری نمی‌کند، این امر می‌تواند در استفاده دیگران  از اسید به عنوان یک وسیله برای انتقام مهم باشد. همچنین با توجه به اینکه اسید نسبت به سلاح‌های سرد مانند چاقو راحت‌تر تهیه و حمل آن آسان‌تر است، استفاده از آن بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواردی که قصد اسید‌پاش انتقام‌گیری‌ست؛ برای اینکه آن آسیب نمود بیشتری داشته باشد، از اسید استفاده می‌کند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که امروز این جرم در بین جوانان شیوع پیدا کرده، جنبه شهرت‌طلبی آن است و از آنجا که پیگیری‌های موثری در ماجرای اسیدپاشی اصفهان نشد، این اقدام شیوع بیشتری پیدا کرد.

این وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم تاکید کرد: اگر جرائمی مانند اسیدپاشی زیاد می‌شود به دلیل این است که قانون در این مورد موثر نیست، همچنین فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار کم‌بوده است. از سوی دیگر کنترل در زمینه فروش اسید صورت نگرفته و هر کسی به راحتی می‌تواند این ماده را تهیه کند. معتقدم فروش اسید باید کنترل شود تا این ماده به راحتی در دسترس همگان نباشد.

کوشا در پاسخ به این سوال که آیا موادی مانند اسید که می‌تواند جامعه را تهدید کند؛ مانند سلاح سرد نباید دارای ممنوعیت و محدودیت‌هایی شود، گفت: به نظر نمی‌رسد؛ ممنوعیت این نوع مواد موثر واقع شود. ممکن است مواد یا ابزار دیگری نیز باشند که قانون‌گذار آنها را در نظر نگرفته باشد و جرم با آنها شایع شود. معتقدم فرهنگ‌سازی، آموزش، کارآمدی قوانین و دادگستری قوی می‌تواند پاسخگوی این منازعات باشد.

وی افزود: قانون اگرچه کم‌تاثیر نیست، اما نمی‌تواند خیلی موثر باشد و مهم این است که به نظر می‌آید؛ دادگستری خصوصی در حال شکل‌گیری است؛ به این معنی که یک سری افراد از آنجایی که طریق مجامع قانونی به نتیجه مطلوب نمی‌رسند، از همین‌رو خود اقدام می‌کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم با بیان اینکه اگر اسیدپاشی توسط فرد تکرار شود، طبق قانون مفسد‌فی‌الارض محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: البته قانونی که در حال حاضر استفاده می‌شود مربوط به قبل از انقلاب است، اما اگر اسیدپاشی در ملا‌ءعام و همراه با رعب و وحشت باشد می‌تواند مجازات‌هایی مانند اعدام نیز داشته باشد.

کوشا تاکید کرد: معتقدم باید مراحل دادرسی و دادگاهی عاملان اسید‌پاشی به اطلاع مردم برسد، حتی این نوع دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار شود. همچنین در خصوص اجرای احکام باید قاطعانه برخورد کنند تا کارآمدی لازم را داشته باشند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان