تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
هشدار مجله نیوزویک به ترامپ؛

ایران، روسیه و ترکیه در حال ساختن یک خاورمیانه جدید هستند

علیرغم حمله اخیر آمریکا-فرانسه-انگلیس به سوریه، ایالات‌متحده در حال از دست دادن این کشور است.
ایران، روسیه و ترکیه در حال ساختن یک خاورمیانه جدید هستند
رویداد۲۴- علیرغم حمله اخیر آمریکا-فرانسه-انگلیس به سوریه، ایالات‌متحده در حال از دست دادن این کشور است.

به گزارش رویداد۲۴، نیوزویک نوشت: در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد نیروهای ایالات متحده را از سوریه خارج کند، ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه نشست دیگری برگزار کردند تا قدرت و نفوذ خود در منطقه را به هزینه متحدان آمریکا بیش‌ازپیش تحکیم کنند. 

در ادامه گزارش نیوزویک آمده: نظم خاورمیانه در خطر است، و آمریکا باید بار دیگر تعاملات را آغاز کند. امریکا به‌عنوان قدرتمندترین کشور جهان باید سیاست‌ها را پیش ببرد. برخی مواقع تصاویر حرف‌های مهمی دارند. دو تصویر سه‌نفری از افراد قدرتمند در قرن بیستم و قرن بیست و یکم بیانگر تغییر در سیاست آمریکا است.

در تصویر نخست، فرانکلین دلانو روزولت رئیس‌جمهور آمریکا، وینستون چرچیل، نخست‌وزیر انگلیس و جوزف استالین، رهبر شوروی سابق در یالتا در انتظار پیروزی در جنگ جهانی اول هستند. روزولت فاصله میان چرچیل و استالین را پر و رهبری آمریکا را تصدیق می‌کند.

ایران، روسیه و ترکیه در حال ساختن یک خاورمیانه جدید هستند

در تصویر دوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه میزبان نشست سه کشور است و دستان ولادیمیر پوتین، سزار مدرن روسیه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در دست گرفته است. در نشست آخر در سوچی، روحانی تأکید کرد که ایران، روسیه و ترکیه در حال ایجاد یک «خاورمیانه جدید» هستند.

ایران، روسیه و ترکیه در حال ساختن یک خاورمیانه جدید هستند

در نشست اخیر در ترکیه، رئیس‌جمهور ایران «حضور غیرقانونی و مداخله آمریکا در سوریه» را به باد انتقاد گرفت و واشنگتن را مقصر ازهم پاشیدگی این کشور دانست. 

در چنین شرایطی عدم حضور واشنگتن در منطقه یک اشتباه مخوف در سیاست خارجی است. چنین مسئله‌ای اجازه پیشروی و حفظ رژیم اسد در قدرت را به این سه دولت می‌دهد و فرصت مشارکت دموکراتیک در منطقه و جهان را از بین می‌برد. با کمک «راهبرد امنیت ملی» دولت ترامپ، این شرایط را می‌توان تصحیح کرد.

آمریکا در طول قرن بیستم نقش سازنده‌ای در بحران‌ها و جنگ‌ها ایفا کرد. در قرن بیست و یکم اما این نقش مهم اغلب واگذار شده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سعی کرد از کنار این بحران‌ها عبور کند و با ساده‌لوحی از کنار تروریست‌های داعش گذشت. دشمنان آمریکا پیشرفت کردند و زمانی که ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفت، ایران در حال اثبات خود در سراسر خاورمیانه بود، نه فقط در سوریه و لبنان بلکه در عراق و یمن هم.

نیوزویک در ادامه مدعی شد: روسیه، ایران و ترکیه گروه‌های ضداسد را تهدید و به متحدان کرد و عرب آمریکا حمله می‌کنند. رویای واشنگتن در مورد زندگی صلح‌آمیز گروه‌های قومی، مذهبی و فرهنگی در خاورمیانه به کابوسی بدل شده که در آن مسکو، تهران و آنکارا روش خودشان را در پیش گرفته‌اند. روسیه به کارگزار اصلی قدرت در منطقه تبدیل شده که پایگاه نیروی دریایی خود در بندر طارطوس سوریه و پایگاه نیروی هوایی خود در حمیمیم را تقویت می‌کند تا بزرگ‌ترین پایگاه نظامی منطقه را در اختیار داشته باشد.

این مجله در ادامه نوشت: واشنگتن باید بر اساس «راهبرد امنیت ملی» خود به این اقدامات واکنش نشان دهد و با تقویت حمایت از متحدان عرب و کرد خود مقابل ایران، روسیه و حال ترکیه بایستد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان