تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

با بزرگان اصلاحات مشورت می‌کنیم/ ۲۳ اردیبهشت شهردار تهران مشخص می‌شود

محمود میرلوحی معتقد است مردم به لیست اصلاحات اعتماد کرده‌اند و آن‌ها از مشورت اعضای شورای شهر با بزرگان اصلاحات راضی خواهند بود. او می‌گوید: «آقای خاتمی در اظهارنظرها ورود نمی‌کنند اما در صورت نیاز پشتیبانی خواهند کرد.»
رویداد۲۴- محمود میرلوحی معتقد است مردم به لیست اصلاحات اعتماد کرده‌اند و آن‌ها از مشورت اعضای شورای شهر با بزرگان اصلاحات راضی خواهند بود. او می‌گوید: «آقای خاتمی در اظهارنظرها ورود نمی‌کنند اما در صورت نیاز پشتیبانی خواهند کرد.»

سال ۹۷ برای شورای شهر و شهرداری تهران با تلاطم آغاز شد و از این‌رو محمدعلی نجفی به بهانه بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد. استعفای او در مرحله اول پذیرفته نشد اما اعضا شورا پس از تقدیم استعفای دوم نجفی مجبور به پذیرش آن و انتخاب مکارم حسینی(معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران) به عنوان سرپرست شدند. 

حال شورای شهر موظف است که زمینه انتخاب شهردار بعدی را مهیا کند. در همین راستا 21 عضو شورا روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه‌ای جزئیات مراحل انتخاب شهردار را به صورت رسمی و مدون اعلام کردند و طی آن روند انتخاب شهردار مشخص شد. 

پس از پایان جلسه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: روند انتخاب به تعویق نخواهد افتاد و شهردار بعدی تهران تا ۲۳ اردیبهشت مشخص خواهد شد. 

البته در تمامی این مدت نام‌هایی به عنوان کاندیدای اصلی سر زبان‌ها می‌چرخید و در شبکه‌های رد و بدل می‌شد که از میان آن‌ها می‌توان به محمدرضا عارف اشاره کرد. همچنین در این میان مطرح شد که شهردار بعدی به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی انتخاب خواهد شد. 

در همین راستا محمود میرلوحی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره جزئیات روند انتخاب شهردار آینده شهر تهران گفت: در جلسه سه‌شنبه روند انتخاب و معیارها صحبت شد. البته در این رابطه معیارهایی در جلسات غیررسمی بررسی شده بود. لذا در بازگشت مجدد نیاز بود چهارچوب‌ها مرور شده تا مشخص شود که آیا همچنان مورد تایید دوستان قرار دارد یا با توجه به شرایط امروز نیاز به ایجاد تغییر احساس می‌شود.  
  
او درباره معیارهای انتخاب شهردار افزود: همان چارچوب 16گانه تایید شد و در این مرحله به ابعاد اجرایی کاندیدای شهرداری، پررنگ‌تر از قبل توجه شد. در روند بررسی گزینه بعدی شهرداری تهران به معیارهایی چون مدیر ملی بودن، دارا بودن سابقه کار موفق اجرایی، پاکدستی، برخورداری از تیم کار حرفه‌ای، توان تعامل با قوا و حاکمیت، توانایی مدیریت استراتژیک، دارا بودن نگاه اقتصادی، توجه به جایگاه شورا و تعامل به آن، اعتقاد به همکاری با زنان و جوانان توجه خواهد شد.
  
میرلوحی فعال سیاسی و عضو شورای شهر ادامه داد: این معیارهای 16گانه در مرداد سال گذشته به تصویب رسید و در جلسه سه‌شنبه مجددا مورد تایید قرار گرفت. فرآیند کلی همان روند پیشین است، با این تفاوت که در دوره قبل هر عضو موظف به معرفی سه کاندیدا بودند و در این دوره هر فرد می‌تواند پنج نفر را معرفی کند. بنابراین امیدوارم در این دوره نیز انتخاب شهردار مسیری منطقی را دنبال کند تا شورا بتواند تا ۲۳ اردیبهشت به گزینه نهایی دست یابد.  
  
وی تصریح کرد: در جلسه اعضا شورای شهر جنبه اجرایی پررنگ شد و اکنون با توجه به تحولاتی که در ۷ ماه اخیر صورت گرفته در حوزه‌های ستادی و برنامه‌ریزی پیشرفت‌هایی حاصل شده که این موضوع جنبه اجرایی را بااهمیت کرده است. تاکنون برنامه جامعی صورت داده شده است و بناست شهردار آینده در راستای تحقق برنامه‌ها پیش رود.  
  
این عضو شورای شهر درباره مشورت با برزگان اصلاحات چون سیدمحمد خاتمی گفت: نقش آقای خاتمی و اعتبار و تاثیرشان بر تحقق اتفاقات سال‌های گذشته چون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها پوشیده نیست. روشن است که طبیعتا مشورت با افراد مختلف صورت می‌گیرد. البته زمانی که اصلاحات به پشتیبانی ایشان نیاز داشته باشند در نهایت گذشت انجام می‌دهند اما درباره موقعیت‌های مشابه شرایط فعلی ورود نمی‌کنند و این از ویژگی‌های آقای خاتمی است. ما از لیست اصلاحات با اعتماد مردم به شورا رسیدیم و می‌دانیم که مردم از مشورت ما با بزرگان اصلاحات راضی خواهند بود. ما تلاش می‌کنیم در حد مقدور تعامل بهینه باشد.  
  
میرلوحی درباره مفهوم سابقه کار اجرایی بیان کرد: باید کسانی باشند که تجربه موفق مدیریتی در سطوح سازمان‌های کلان داشته باشند چون فعالیت‌های شهرداری تهران اندازه، تنوع و پیچیدگی بسیار زیادی دارد. اداره شهر تهران کار سختی است و توقع جمع شدن تمامی ابعاد در یک نفر بالاست اما چنان که در آقای نجفی جمع شده بود، می‌تواند در دیگر هم وجود داشته باشد. آقای نجفی در حوزه‌هایی چون برنامه‌ریزی، فعالیت‌های ستادی، ایجاد تحولات، مبارزه با فساد، ایجاد نظم و انضباط مالی موفق بودند.  
  
این عضو شورای شهر افزود: شورا قصد دارد مدیری جوان‌تر دارای ویژگی‌های مورد نظر که دارای روحیه اجرایی داشته باشد را در راس مدیریت شهر تهران قرار دهد. در معرفی‌ها مشخص خواهد شد که مصادیق تغییر مختصات خودنمایی خواهد کرد. 
  
او درباره احتمال معرفی محمدرضا عارف به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: این مسیر به صورت خطی و منظم پیش می‌رود. در جلسات درباره مسائل اولیه صحبت شده است. اکنون که درباره فرآیند انتخاب تصمیم نهایی اتخاذ شده است می‌توان به موضوع کاندیداها ورود کرد. پیش از این البته بعضی اسامی به زبان آمده‌اند اما این بدان معنی نیست که کاندیدایی معرفی شده باشد. یکشنبه هفته آینده اعضا فهرست اسامی موردنظرشان را تقدیم شورا خواهند کرد.  
  
میرلوحی ادامه داد: اسامی که تاکنون مطرح شده است گمانه‌زنی محسوب می‌شود. در مواردی نیز طرفداران برخی اشخاص مسبب این شایعات شدند. اصل بر این بود که در وهله اول فرآیند مورد بررسی قرار بگیرد. اما گاها رسانه‌ها از اعلام نشدن اسامی گله می‌کردند. روزهای گذشته فعالیت‌ها در راستای ارسال رسمی فرآیند پیشنهادی در قالبی تدوین شده به کمسیون انجام شد. از این رو این کار زمان‌بر بود.  
  
او با بیان اینکه «فرآیند انتخاب شهردار در فضای غیررسمی مورد بحث قرار گرفته بود» گفت: شورا تصمیم گرفت اصلاحات فرآیند انتخاب نیز در فضای غیررسمی انجام شود و پس از آن اصلاحات در قالبی تدوین شده رسمی شود. مرحله اول نیز توافق جمعی به صورت غیررسمی انجام شد. چون جلسات ۲۱ نفره شورای شهر یک‌دست است جلسات شورا را به نوعی به نشست فراکسیونی مبدل کرد. به دلیل یک‌دستی نیز فرآیند انتخاب به این سهولت انجام شد اگر چینش شورا به شکلی چون دوره‌های قبل بود انتخاب به سختی انجام می‌شد. بررسی تصمیمات در فضای غیررسمی باعث تسریع انتخاب می‌شود.  
  
این عضو شورای شهر درباره سایر تفاوت‌های انتخاب شهردار در برهه کنونی بیان کرد: به دلیل آن‌که در دوره پیش به درستی در شورا مستقر نشده بودیم رویکردها توسط کمسیون‌ها جنبه رسمی نداشت اما شورای حاضر در شرایطی به سر می‌برد که سیاست‌های برنامه سوم را تصویب و ابلاغ کرده است. بنابراین نامزدهای شهرداری برنامه‌هایشان را در چهارچوب سیاست‌های کلان شورا ارايه خواهند کرد.  
  
یکی از مولفه‌هایی که در این دوره از انتخاب شهردار توسط شورای پنجم مورد توجه قرار گرفته، تعامل شهرداری با کانون‌های قدرت است. او درباره تعامل شهردار پیشین با کانون‌های قدرت گفت: تعامل با کانون‌های قدرت به خوبی برقرار شد و حضور ایشان در روابط با دولت آثار مثبتی به چشم می‌خورد. در حال حاضر شورای پنجم با مجلس ارتباط خوبی دارد و در فراکسیون 51 نفره تهران جلسات منظم برپا می‌شود.  

میرلوحی در پایان گفت: همچنین کمیته همکاری نیز شکل گرفته است و با فراکسیون مدیریت شهری به خوبی روابط برقرار شده است. در این زمان روابط با همه قوای موثر و نهادها چون قوه قضاییه، دفتر مقام معظم رهبری، رسانه ملی و نیروهای مسلح نیز به خوبی شکل گرفته است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان