تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷

7 کاری که پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان انجام می‌دهند

در این مطلب به اقداماتی که پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان انجام می دهند پرداخته شده است.

رویداد۲۴-در این مطلب به اقداماتی که پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان انجام می دهند پرداخته شده است.

اکثرا درمان‌پذیر هستند یا به نتیجه بهتری می‌رسند. افراد باید معاینات منظم پزشکی را طبق برنامه انجام بدهند. اگر هم به چیزی مشکوک شدید، باید مساله را به پزشک بگویید.

۱. استفاده از خوراکی‌های قندی و بی‌فایده را به حداقل می‌رسانم!
زیاده‌روی در مصرف قندها و خوراکی‌های بی‌فایده می‌تواند باعث تجمع چربی‌ها در کبد شود. این اتفاق نیز می‌تواند آسیب‌های کبدی به‌وجود بیاورد و خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر کند. توجه داشته باشید که بیماری کبد چرب غیرالکلی، از عوامل اصلی در ابتلا به سرطان کبد است و میزان ابتلا به این سرطان نیز در سال‌های اخیر همواره روبه‌افزایش بوده است.

۲. استرس خودم را کنترل می‌کنم!
سیستم ایمنی بدن به شرایط مطلوب نیاز دارد تا بتواند سلول‌های سرطانی را پیدا کند و از بین ببرد. با این‌حال،‌ داشتن سبک زندگی آرام و سالم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد. اگر بدن شما بیش از حد با اثرات جسمانی و روانی ناشی از مشکلات زندگی درگیر نباشد، سیستم ایمنی بدن بهتر می‌تواند بر روند التیام درونی و همچنین محافظت کامل از شما تمرکز کند. به همین دلیل است که مدیریت کردن استرس در زندگی،‌ خصوصا استرس‌هایی که کنترل‌پذیری سختی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

۳. براساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه می‌کنم!
مطالعات متعددی، از جمله مطالعات معتبر JAMA، نشان داده‌اند که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای با مصرف روغن زیتون فرابکر فراوان می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند. متخصصان تغذیه می‌گویند که رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی گیاهی و کامل، باید شامل چنین محصولاتی باشد: بروکلی، زردچوبه و سیر. همچنین، میزان استفاده از قندهای تصفیه‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های حیوانی اشباع نیز باید در این رژیم غذایی کنار گذاشته شود.

۴. معاینات منظم را جدی می‌گیرم!
جدی گرفتن نظارت‌های پیشگیرانه در زمینه سرطان از اهمیت خاصی برخوردار است،‌ ولی بعضی از افراد واقعا این نظارت‌ها را جدی نمی‌گیرند. اگر سرطان‌ها زودهنگام یا در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، اکثرا درمان‌پذیر هستند یا به نتیجه بهتری می‌رسند. بنابراین،‌ افراد باید معاینات منظم پزشکی را طبق برنامه انجام بدهند و در خانه نیز معاینات شخصی را به‌درستی پیگیری کنند. اگر هم به چیزی مشکوک شدید، باید مساله را به پزشک بگویید.

۵. من واکسن می‌زنم!
بیشتر افراد نمی‌دانند که بعضی از ویروس‌ها می‌توانند درنهایت باعث ابتلا به سرطان شوند، درحالی که واکسن‌های مخصوصی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان‌ها وجود دارند. به همین دلیل است که متخصصان، واکسیناسیون HPV و همچنین هپاتیت B و C را به افراد مختلف توصیه می‌کنند. توجه داشته باشید که ابتلا به HPV، حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم را تشکیل می‌دهد.

۶. وزنم را در محدوده سالم نگه می‌دارم!
چاقی و اضافه‌وزن با بسیاری از انواع سرطان‌ها مرتبط هستند. به همین دلیل است که حفظ وزن در محدوده سالم و استاندارد، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. برای اطمینان از حفظ وزن در محدوه سالم، باید این نکات را جدی بگیرید: ورزش منظم، خواب کافی، انتخاب مواد غذایی غیرسرطان‌زا و برقراری تعادل میان رسیدگی به خانواده و وظایف شغلی. به‌علاوه، بررسی کردن وزن در بازه‌های زمانی کوتاه نیز باید به‌درستی انجام شود. این نکات به اندازه‌ای مهم هستند که حتی متخصصان نیز باید آن‌ها را در زندگی شخصی‌شان جدی بگیرند.

۷. از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنم!
کرم ضدآفتاب، اولین خط دفاعی بدن در مقابل اشعه‌های زیان‌بار UV خورشید است، اما تنها راه برای این محافظت محسوب نمی‌شود. شما باید از عینک‌های آفتابی‌ای استفاده کنید که توانایی بالایی در مقابله با اشعه‌های UV داشته باشند و همچنین در روزهای شدیدا آفتابی از کلاه‌های مخصوص آفتاب کمک بگیرید.

نظرات شما
پیشخوان